Kies op maat

Inloggen Menu

Seksualiteit en diversiteit, vorming en voorlichting

Sinds 2012 zijn seksualiteit, diversiteit en seksuele diversiteit kerndoelen van het Primair Onderwijs waar Pabo voor opleidt en is het vanuit het ministerie van OC&W verplicht voor Basisscholen hier aandacht aan te besteden en te zorgen voor een sociaal veilig klimaat hierover. De minor sluit verder aan op Pedagogiek, Social Work, Pabo, Tweedegraads lerarenopleiding, Sport en Bewegen, Toegepaste Psychologie, Politieacademie, HBO-Recht, HBO-V, Voeding en diëtiek, Huidtherapie.
De minor richt zich op studenten met affiniteit met zowel seksualiteit als seksuele diversiteit en genderdiversiteit. De focus ligt op onderwijs, hulpverlening, zorg, educatie en sporteducatie, maar de minor is ook geschikt voor studenten van andere opleidingen met interesse voor seksualiteit en diversiteit. Ieder heeft in zijn of haar beroep namelijk te maken met seksualiteit, seksuele diversiteit en seksueel wereldburgerschap.

Leerdoelen

Elke professional die met mensen werkt komt uitingen van seksualiteit, seksuele diversiteit en genderdiversiteit tegen. Professionals die met kinderen werken hebben daar een bijzondere verantwoordelijkheid in gezien de
gevoeligheid van het onderwerp en het belang van goede kennis voor een gezonde vorming van kinderen.

In deze minor leer je:
1. In hoorcolleges verwerven van actuele kennis en inzicht in seksualiteit, seksuele gezondheid, seksuele diversiteit en genderdiversiteit.
2. Via trainingen communiceren op professionele en ontspannen wijze in de context van beroep over seksualiteit, seksuele diversiteit en genderdiversiteit
in seksuele vorming.
3. Tijdens projecten het opzetten van praktijkgericht onderzoek over een vraagstuk op het gebied van seksuele diversiteit en genderdiversiteit op basis van het biopsychosociale model.
4. Het ontwikkelen van een lhbtiq+-inclusief voorlichtings- of vormingsactiviteit voor leerlingen van PO en/of VO.

Ingangseisen

De kwalitatieve ingangseisen zijn:
- beheersing van communicatieve basisvaardigheden
- beheersing van educatieve óf hulpverlenende basisvaardigheden
- affiniteit met lhbtiq+-inclusie, seksuele zelfbeschikking, sekspositieve vorming

Literatuur

Heemelaar, M. (2022). Seksualiteit, intimiteit en hulpverlening. Handboek jeugd, zorg en welzijn. Alleen de 6e druk is geschikt, eerdere drukken zijn achterhaald.

Leusink, P. & Ramakers, M. (red.) (2014). Handboek seksuele gezondheid.
Probleem-georiënteerd denken en handelen. Assen: Koninklijke Van Gorcum. ISBN 9789023246510.

Rooster

2 Hoorcolleges van ieder 1,5 uur
1 Vaardigheidstraining van 2 klokuren
1 Projectbegeleiding van 0,75 uur per 2 weken
1 Projectgroep-overleg van 2 uur per week
3 Evenementen van ieder 8 uur in het semester
= 8 contacturen per week.      

Toetsing

Toetsing, weging en minimumeisen: Toetsing, weging en minimumeisen:
geef aan:
1. Kennis en inzicht wordt getoetst in één toets met Multiple Choice-vragen en open vragen. Beoordeling: cijfer. 26% Minimaal 5,5.
2. Toets voor de vaardigheden is:
- een afsluitend reflectieverslag. Hierin wordt minimaal gereflecteerd op de leerervaringen tijdens de bijeenkomsten, vormingsopdracht en assessement. Minimaal 5,5
- een individuele presentatie over een seksueel onderwerp naar keuze O/V 0% (dus voorwaarderlijk te behalen maar weegt niet in het cijfer) en 
- een assessment uitvoer van een seksuele vormingsactiviteit. O/V 0%
(voorwaardelijke te behalen maar weegt niet in het cijfer)
Tezamen 40% minimaal 5,5
3. Toets project: Aan het eind van het blok levert de projectgroep een groepsprojectverslag in en presenteren dit in week 10 aan de opdrachtgever (voorwaardelijk). Elk lid van de projectgroep levert ook een voorwaardelijk individueel projectreflectie verslag in. Groepsverslag
(2/3) en individueel projectreflectie verslag (1/3) worden beoordeeld met 1 berekend cijfer. 34% minimaal 5,5.

Week 9 en 10 Planning toetsing (per deeltoets indien van toepassing):
1. Toets: Body of Knowledge 1 week 9 blok 1
Hertoets: Body of Knowledge 1 week 5 blok 2
2. Toets: Vaardigheden reflectieverslag week 9, blok 1, assesment week 8 blok 1individuele presentatie in te delen tijdens lesweken blok 1
Hertoets: Vaardigheden reflectieverslag week 9 blok 2, assessment week 4 blok 2, individuele presentatie week 4 blok 2.
3. Toets: groepsprojectverslag + individuele projectreflectie week 10 blok 1
Hertoets: groepsprojectverslag + individuele projectreflectie week 10 blok 2

Aanvullende informatie

Er worden drie vakken aangeboden:
1. Hoorcolleges
2. Werkgroep: wekelijks een vaardigheidstraining van 2 klokuren, fysiek op school.
3. Projectgroep: wekelijks werkoverleg, elke 2 weken projectbegeleiding.
De lesdagen worden eind augustus vastgesteld. Studenten dienen rekening te houden met een studiebelasting van gemiddeld 40 uur per week. De studiebelasting is evenredig verspreid over het blok.

Periode van uitvoering: blok 1, 1e semester, september – november 2025

Minimaal 8 en maximaal 30