Krachtig Creatief Trainen en Coachen
Wil je leren als coach te werken met jongeren of volwassenen, waarbij je creatieve middelen inzet? Wil je sociale en creatieve trainingen leren ontwerpen en geven? Dan is deze minor wat voor jou!
Coaching
In deze minor ontdek je het verschil tussen coaching en therapie en ontwikkel je jezelf als coach. Je leert nieuwe gesprekstechnieken gebaseerd op positieve psychologie en oplossingsgericht coachen. Je zet die zo in dat je volwassenen, jongeren en/of kinderen kunt begeleiden met vragen op het gebied van werk, studie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij gebruik je creatieve oefeningen. In de minor worden door de studenten oefeningen uit verschillende opleidingen (o.a. drama-, beeldend-, muziektherapie, psychomotorische therapie, SW en TP ) uitgewisseld. Daardoor kun je een breed scala aan creatieve werkvormen inzetten. Je leert hoe het systeem van het kind/ de jongere een rol speelt in de coaching en leert hoe je ouders kunt betrekken bij het coachtraject.
Training
Op het gebied van trainen ontwikkel je de vaardigheden om een training te ontwerpen, uit te voeren en te verkopen. Een deel van de minor geef je zelf vorm door presentaties en workshops. Je leert dus niet alleen van de docenten en gastdocenten maar ook veel van elkaar.
Naast veel praktisch bezig zijn duiken we af en toe in de theorie om de achtergrond van gedrag te belichten.
Studenten waarderen de deskundigheid van inspirerende gastdocenten die aansluiten op wat je al geleerd hebt en weten hoe je dat kunt toepassen in training en coaching. Twee docenten van de opleiding begeleiden je bij de opdrachten.
Dus wil je kunnen trainen en coachen, en daarbij gebruik maken van creatieve middelen, dan is dit de minor voor jou!
NB: enkele studenten vonden met deze minor een baan als studentcoach of kregen een uitgebreide trainingsopdracht in het bedrijfsleven.
Voorbereiding afstudeerfase voor vaktherapiestudenten hsleiden:
- In sommige gevallen is het mogelijk deze minor een vervolg te geven in je stage en/of afstudeerproject. Ook heb je voorbereidend werk verricht voor de eindcompetenties rondom sterk starten als vaktherapeut.
Leerdoelen
Aan het eind van de minor heb je de volgende resultaten behaald:
- Drie coachingstrajecten begeleid, bij
kinderen, jongeren of volwassenen
- Nieuwe tools om in te zetten bij training en coaching (zoals gesprekstechnieken; oplossingsgericht coachen; positieve psychologie; creatieve oefeningen)
- Een kant en klare training met creatieve werkvormen voor een actueel onderwerp in de praktijk
- Meerdere keren een pitch gegeven over de training
- Een training uitgevoerd bij een organisatie
- Opzet startup gemaakt van je eigen
Trainingsproduct
Commerciële handvatten gekregen bij het op de markt brengen van je eigen trainingsproduct.
Ingangseisen
Toegankelijk voor opleidingen vaktherapie (Creatieve Therapie, Beeldende Therapie, Muziektherapie, Danstherapie, Dramatherapie en Psychomotorische Therapie) en SW en TP
voltijd deeltijd
Toegangseisen vaktherapie studenten: Propedeuse behaald, stage 1 behaald;
Toegangseisen Social Work en Toegepaste psychologie: Propedeuse behaald; stage 1 behaald; basisvaardigheden gespreksvoering en coaching behaald.
Literatuur
Berg, I.K., en Szabó, P., (2005), Oplossingsgericht coachen.
Galan de, K., (2003) Trainingen ontwerpen. Thema.
Ruiten van, H. & Hoedjes, M. (2012). Veranderen door creëren.
Rooster
Aantal ingeroosterde contacturen is 4-8 uur per week.
Toetsing
Het eindcijfer wordt vastgesteld op basis van het gemiddelde cijfer van:
- Presentatie arbeid gerelateerde thematiek;
- Acquisitie workshop;
- Coaching verslag;
- Trainingsontwerp;
- Uitvoeren training.