Kies op maat

Inloggen Menu

Contentmarketing en community building

Kom jij bij ons Contentmarketingbureau werken? 

Consumenten van nu produceren zelf content en bepalen zelf wanneer ze iets bekijken, liken en delen. Daarom houden steeds meer organisaties en merken zich bezig met het maken van content en het opbouwen of onderhouden van een sociaal netwerk. Maar hoe zorg je als organisatie voor relevante en engaging content en bereik je daadwerkelijk je strategische doelen? Het aantal contentstrategen, contentmarketeers en social media managers in de markt neemt in rap tempo toe. Wil jij weten of Contentmarketing & community building ook iets voor jou is? 

 

In deze minor leer je contentmarketing direct toe te passen voor een merk/organisatie uit de praktijk. Je wordt gekoppeld aan een bedrijf dat een case heeft ingebracht. Naast grote bedrijven als Ziggo doen ook kleinere lokale bedrijven mee en bieden we je de mogelijkheid om (in overleg) een eigen case in te brengen. Je gaat te werk als junior professional van ons contentmarketingbureau en doorloopt aan de hand van het content- en communityplanningsproces (CPP) van Machielse alle stappen van het contentmarketingproces.  
Je wordt hierbij begeleid door je senior collega's, de docenten. Tijdens de minor krijg je meerdere (externe) gastcolleges en workshops van gerenommeerde bureaus en professionals uit de praktijk. 

Leerdoelen

Na deze minor ben je op de hoogste van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van contentmarketing en community building en kun je voor een concrete opdrachtgever: 

  • draagvlak creëren voor een geïntegreerde planmatige aanpak van contentmarketing en community building; 
  • contentdoelen, -doelgroepen en -publiek vaststellen; 
  • Insights verwerven in de doelgroep; 
  • een strategisch en tactisch plan uitwerken zodat je de juiste content, in de juiste vorm en via de juiste kanalen ontwikkelt; 
  • een story opbouwen en uitwerken; 
  • een contentkalender maken; 
  • engagerende converterende content ontwerpen en creëren en hierbij AI op een verantwoorde en kritische wijze inzetten 
  • content en concepten optimaliseren door te testen; 
  • het publiek optimaal bereiken, enthousiasmeren en activeren (delen, liken, praten); 
  • community building vormgeven en inrichten om van fans ambassadeurs te maken; 
  • toetsen of met contentmarketing en community building de doelen zijn gerealiseerd. 

Ingangseisen

Derde- en vierdejaars studenten van opleidingen op het gebied van communicatie, marketing, commerciële economie, media en/of journalistiek (met affiniteit voor en goede basiskennis van marketing). of in ieder geval een marketing achtergrond zoals creative business, media studies etc. 

 

 Toelatingseisen: minimaal propedeuse, minimaal 30 EC uit de hoofdfase en verder staat de toelating tot de minor ter beoordeling van de examencommissie van de opleiding.  

Literatuur

Machielse, I. (2023). Basisboek Contentmarketing en community building. Amsterdam: Pearson  
 

Staal, P. & Wagenaar, K. (2019) Organiseren van communities. Schiedam: Scriptum 
 

Aanvullende artikelen 

Toetsing

Beroepsproduct: contentmarketing 100%, cijfer. 

Beroepsproduct: contentanalyse 100%, cijfer.