Kies op maat

Inloggen Menu

Afasie, Dysarthrie, Dysfagie

Deze minor is bedoeld voor studenten logopedie die hun kennis en vaardigheden op het gebied van afasie, dysarthrie en dysfagie willen verbreden en verdiepen.

Inhoud

Het is onze passie om de kwaliteit van leven van mensen met afasie, dysarthrie en dysfagie te verbeteren. Wij leiden daarom met plezier studenten op. We zijn trots dat studenten ons beoordelen met een 9.

De minor bestaat uit inhoudelijk verdiepende onderdelen (Linguistiek, Motorisch leren, Het verouderende brein) en algemenere onderdelen, die je helpen de zorg voor mensen met neurologische aandoeningen te verbeteren (Implementatie, LPAA). Daarnaast word je Afasiebuddy en loop je stage. Zodoende kun je theorie en praktijk gemakkelijk aan elkaar verbinden.

Deze minor bereidt je goed voor op de beroepspraktijk. Studenten die deze minor gevolgd hebben, stromen daarom gemakkelijker door naar instellingen waar mensen met neurologische aandoeningen worden behandeld (ziekenhuizen, revalidatiecentra, verpleeghuizen).

Cursussen

Aan bod komen onder andere:

  • Inzicht krijgen in de kwaliteit van leven van mensen met afasie door tijd door te brengen met mensen met afasie en je te verdiepen in Life Participation Approach to Aphasia.
  • Linguïstiek, waarbij het diagnosticeren en behandelen van stoornissen in de semantiek, syntaxis, fonologie en pragmatiek a.d.h.v. casuïstiek centraal staan.
  • Kennis over de werking van het brein van gezonde ouderen en cognitieve stoornissen ten gevolge van (degeneratieve) neurologische aandoeningen en de implicaties hiervan voor het onderzoek en de behandeling van afasie, dysarthrie en dysfagie.
  • Theorieën ten aanzien van motorisch leren en de implicaties hiervan voor het onderzoeken en behandelen van dysarthrie en dysfagie.
  • Coaching van collega’s.
  • Implementatie van interventies in het behandelteam.

Linguïstiek                                              - 10 EC

Life participation approach to aphasia
Het gezonde ouder wordende brein
Motorich leren
                                        - 10 EC

Praktijk                                                   - 05 EC

Implementatie van interventies            - 05 EC

Leerdoelen

Na het volgen van deze minor:

  • kun je beter diagnosticeren en daardoor ook gemakkelijker een passend behandelplan opstellen;
  • heb je een FEES-demonstratie bijgewoond en misschien ook ondergaan;
  • heb je meer inzicht in de kwaliteit van leven van mensen met afasie;
  • heb je veel geoefend met casuïstiek;
  • ken je de stappen om een behandelteam te leren beter te communiceren met mensen met hersenletsel;
  • weet je hoe je de omgeving van mensen met hersenletsel zodanig aan kunt passen, dat deze toegankelijker voor hen is;
  • heb je een product ontwikkeld, dat direct gebruikt kan worden in een centrum waar mensen met hersenletsel worden behandeld.

Ingangseisen

Om deel te kunnen nemen aan deze minor moet je student zijn aan een opleiding logopedie in het 3e jaar of hoger. Verder heb je alle basisvakken met betrekking tot afasie, dysarthrie en dysfagie afgerond. Je loopt gedurende de minor stage. Deze stageplaats wordt geworven door de docenten van de minor.

Literatuur

Diverse artikelen en boeken. Een definitieve boekenlijst wordt kort voor aanvang van de minor vastgesteld.

Rooster

Er zijn meerdere lessen per week, verspreid over gemiddeld 3 dagen, gecombineerd met individuele en groepsopdrachten. Er zijn geen vaste lesdagen en er is geen aanwezigheidsplicht.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

  • Linguïstiek: mondelinge vaardigheidstoets
  • Life participation approach to aphasia, het gezonde ouder wordende brein en Motorisch Leren: Schriftelijke vaardigheidstoetsen en inleveropdrachten
  • Praktijk: Inleveropdrachten
  • Implementatie van interventies: Inleveropdracht

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 5 december 2025 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 5 december worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende:
* de minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode;
* de student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie);
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.