Strategie
In de module Strategie staat de realisatie van de strategie in de praktijk centraal.
In jouw opleiding heb je mogelijk al met het thema strategie te maken gehad. Bij Strategie staat het realiseren van de strategische intenties van de organisatie centraal. Dus niet zo zeer het formuleren van de strategie, maar de uitvoering ervan. Immers, een goede strategie levert voordelen op voor de organisatie, maar alleen als die ook succesvol ten uitvoer wordt gebracht.
We gaan je vragen na te denken over toekomstbestendigheid en wat jij vindt van de strategische intenties van jouw organisatie en hier een eigen visie op te formuleren. Daarnaast vragen we je te gaan kijken naar de mate waarin jouw organisatie in staat is om de strategische intenties te realiseren.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wat is strategie?
- Welke manieren van kijken naar strategie zijn er?
- Hoe te bepalen de toekomstbestendigheid van een strategie en de relatie tot de doelen?
- Hoe kom je tot een eigen visie over de strategische intenties van de organisatie?
- In welke mate is er sprake van realisatie van de strategische intenties (diagnose); welke oplossingsrichtingen zijn mogelijk?
Je werkt zelfstandig en met je medestudenten aan bovenstaande thema’s. De docent zal je hierbij begeleiden en de opgedane kennis aanvullen met theorie en ervaringen uit de praktijk. In de lessen behandelen we case studies. Je werkt aan individuele leeruitkomsten en in de lessen werken we in groepjes. Zo werk jij gedurende dit blok aan het versterken van zowel jouw kennis over strategie, aan het ontwikkelen van jouw strategisch sensitieve houding en de vaardigheden, die hierbij horen.
Leerdoelen
- Je bent in staat om een standpunt in te nemen over de door jou waargenomen strategische dilemma’s in de organisatie en betrekt hierin jouw visie op toekomstbestendig organiseren.
- Je kunt analyseren in hoeverre de organisatie in staat is om de geformuleerde strategische intenties te realiseren en je doet voorstellen om dit te versterken.
Door het uitvoeren van deze beroepstaken vergroot je je kennis over strategie, realisatie en de dilemma's en ontwikkel je jouw eigen strategisch denken. De beroepstaken zijn geformuleerd in twee leeruitkomsten met daarbij behorende beroepshandelingen, die centraal staan:
Leeruitkomst 1
Je betoogt, op basis van jouw visie op toekomstbestendig organiseren, welke strategische dilemma's jij in jouw organisatie ziet en wat je daarvan vindt. Je bent in staat om de afstemming binnen de organisatie te beoordelen.
Beroepshandelingen
- Het formuleren van een persoonlijke visie op toekomstbestendig organiseren en de bijdrage van het eigen vakgebied hieraan.
- Het formuleren van een onderbouwde persoonlijke mening over de huidige strategische intenties van een organisatie, rekening houdend met relevante ontwikkelingen in en rondom de organisatie.
- Het beoordelen op basis van een eigen visie op toekomstbestendig organiseren, van de strategische afstemming binnen de organisatie en de waargenomen dilemma’s hierin. Er is veel aandacht voor de 'alignment' binnen de organisatie en die met externe stakeholders.
Leeruitkomst 2
Je analyseert in hoeverre de organisatie in staat is om de strategische intenties te realiseren.
Beroepshandelingen
- Het op onderbouwde wijze bepalen van de mate waarin elementen van de organisatie in staat zijn een bijdrage te leveren aan de strategische intenties van de organisatie.
- Het op onderbouwde wijze verklaren waarom een specifiek element van de organisatie geen optimale bijdrage levert aan de realisatie van de strategische intentie.
- Beargumenteerde voorstellen geven om het specifieke element te verbeteren, vanuit de eigen visie op toekomstbestendig organiseren.
Ingangseisen
De propedeuse moet zijn afgerond. Deze minor-module is opgezet voor deeltijdstudenten, die werk en studie combineren. Het hebben van een passende werkomgeving is noodzakelijk om opdrachten te kunnen uitvoeren. Voltijdstudenten kunnen alleen worden toegelaten indien zij over een passende werkomgeving beschikken. Dit kan afgestemd worden met de coördinator van de minor.
Literatuur
- van Eck, M. en van Zanten, E. (2022) Business plan op 1 A4, Business Contact
- Thuis, P. en Stuive, R. (2020) Bedrijfskunde Integraal, Noordhoff
- Greveling, N., Bushoff, R. (2019). Strategisch management in turbulente tijden. Deventer: Vakmedianet/Management Impact.
- Leen, J., m.m.v. Mertens, J. (2021) Praktijkgericht onderzoek in bedrijf. Coutinho.
Rooster
De contacttijd is 6 uur per week: dinsdag en donderdag van 18:40 tot 21:40
of zaterdag van 10:00 tot 17:00
Maximale aanwezigheid bij de lessen is nodig.
In blok 2 is de minor op zaterdag beschikbaar.
In blok 4 op dinsdag- en donderdagavond of op zaterdag.
10 weken waarvan de eerste 7 weken college. Dat zijn 6 contacturen per collegeweek plus 4-6 uur voorbereiding.
Vanuit de visie van deeltijdonderwijs is het een vereiste dat je over een werkomgeving beschikt waar je de opdrachten kunt door-ontwikkelen en uitvoeren.
Toetsing
15 EC bestaande uit twee producten (elk 5 EC) en Reflective Notes (5EC)
Om de leeruitkomsten te realiseren zijn beroepstaken met bijbehorende beroepshandelingen geformuleerd. Er zijn drie toetsonderdelen:
- 5 EC Strategisch dilemma & alignment
- 5 EC Strategische diagnose
- 5 EC Reflective notes
Herkansingsmogelijkheden: In afstemming met de docent.
Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.
Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.
Aanvullende informatie
Dit is een minormodule van 15 ECTS, dus geen volledige minor.
Vragen over de minor?
Contact: Peter Buis, p.j.buis@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact: Onderwijsbureau FBE, onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten: Aanschaf literatuur. Geen overige kosten.