Waardevolle arbeidsrelaties
In dit blok richten we ons op de Waardevolle Arbeidsrelatie binnen de employee journey: op welke manier draagt de organisatie bij aan gemotiveerde medewerkers. Je gaat onderzoeken hoe de arbeidsrelatie in jouw organisatie is en dit vergelijken met theorie. Je bekijkt deze zaken zowel vanuit de rol als onderzoeker als vanuit jezelf. We staan stil bij wat er allemaal komt kijken bij het motiveren van medewerkers en daarmee het vormgeven van de Waardevolle arbeidsrelatie.
Waardevolle arbeidsrelaties gaat over: ‘de uitdaging hoe organisaties én medewerkers komen tot een passende uitruil van inspanningen en beloning en alle factoren die hierop invloed hebben’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vormgeven van de arbeidsrelatie op het vlak van compensation en benefits (functiehuizen, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden), de psychologische arbeidsrelatie (motivatie, het psychologisch contract, waardering, betrokkenheid) of het beheer van arbeidsrelaties (Cao’s, flexibiliteit en individuele overeenkomsten).
We zullen in dit blok focussen op de vaardigheid van jou als professional met HR verantwoordelijkheden in het inrichten en vormgeven van waardevolle arbeidsrelaties tussen organisatie en medewerkers. Hierbij gaan we een beroep doen op jouw onderzoekend denken, methodisch handelen, analytisch vermogen en oordeelsvorming en zullen we je vragen je te verdiepen in bestaand organisatiebeleid op dit thema en hier een kritische analyse op te doen.
In dit blok werken ook enkele gastdocenten mee die met een eigen kijk, kennis, kunde en ervaring op gebieden die te maken hebben met Waardevolle arbeidsrelaties.
Leerdoelen
We zullen in dit blok focussen op de vaardigheid van jou als professional met HR verantwoordelijkheden in het inrichten en vormgeven van waardevolle arbeidsrelaties tussen organisatie en medewerkers. Hierbij gaan we een beroep doen op jouw probleemoplossend vermogen en zullen we je vragen je te verdiepen in bestaand organisatiebeleid op dit thema en hier een kritische analyse op te doen.
Na het volgen van dit programma ben je in staat om:
- Het uitvoeren van een vergelijkend diagnostisch onderzoek
- Het ontwikkelen van een eigen visie op Waardevolle Arbeidsrelaties
- Voeren van slechtnieuwsgesprekken
- Het door zelfbewustzijn en zelfmanagement komen tot verdere professionalisering van het eigen handelen als HR-professional
Ingangseisen
Aangezien er opdrachten in de praktijk gemaakt worden dient de student te beschikken over een organisatie die dat wil faciliteren. Deze module is ook toegankelijk is voor externe minorstudenten.
Literatuur
- Kluijtmans, F. (2021). Leerboek HRM. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. – ISBN/EAN 9789001749781
- Lange, D W., Heijden, van der B.I.J.M.M., Prins, de, P. (2019). Canon van HRM – 50 theorieën over een vakgebied in ontwikkeling. Alphen aan den Rijn: Vakmedianet B.V.
- Leen, J., Mertens, J. (2021) Praktijkgericht onderzoek in bedrijf. Bussum: Coutinho.
Daarnaast zullen de docenten je gedurende dit blok artikelen of kopieen van hoofdstukken ter beschikking stellen via Brightspace
Rooster
- Per februari 2025 wordt de minor op zaterdag aangeboden in blok 3 van 10.00 - 16.20 uur.
- Per september 2024 wordt de minor op dinsdag- en donderdagavond aangeboden in blok 1 van 18.40 - 22.00 uur.
Contacttijd:
6 tot 8 uur per week. Daarnaast rekenen we op 10 tot 14 uur zelfstudie per week.
Toetsing
In deze module ga je in deelopdrachten een portfolio (10 EC) samenstellen. Het portfolio bestaat uit:
- Vergelijkend diagnostisch onderzoek aan de hand van theorie op Waardevolle arbeidsrelaties
- Reflectie met inzichten én de feedback en feedforward tijdens het blok van diverse kanten ontvangen in een samenvattende reflectie
Daarnaast voer je een gedragsassessment 'Voeren van slecht nieuwsgesprek' (5 EC) uit.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Myrke Nieweg via m.nieweg@hva.nl
of Ruud Laan via r.j.p.laan@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten:
Geen aanvullende kosten naast literatuurkosten.
Herkansingsmogelijkheid:
Op afspraak met de docenten.