Marketing Communication
In de minor Marketing Communication doe je zowel theoretische als praktische kennis op van Strategische Marketingcommunicatie als onderdeel van de marketingmix. Na afronding van deze minor beschikken je over de kennis, vaardigheden en competenties om een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie te ontwikkelen voor een (internationale) onderneming, gebaseerd op onderzoek. Dit stelt je in staat om een volledig uitgewerkt strategisch marketingcommunicatieplan, online marketingplan en een plan voor sociale merkactivatie te formuleren en toe te passen.
Daarnaast breng je een advies uit over culturele, maatschappelijke en gedragsgerelateerde aspecten, en speel je effectief in op verschillen in bedrijfsculturen binnen landen of regio's waar de betreffende bedrijven actief zijn.
In deze minor ligt de nadruk op het strategische niveau van Marketingcommunicatie, terwijl de minor die hierop aansluit (Online Marketing Strategy) zich richt op Digital en online Media en Tools.
Leerdoelen
Na het succesvol afronden van deze minor ben je in staat om te:
- Begrijpen wat de rol van marketingcommunicatie is in een bedrijf;
- Kennis: Basis concepten van Marketingcommunicatiestrategie uit te leggen;
- Om de doelgroep en markt te analyseren;
- Communicatiedoelstellingen te formuleren;
- Om aan de hand van de bevindingen uit de analyse de geschikte communicatiemiddelen te selecteren;
- Een creatief concept te ontwikkelen;
- Een mediaplan op te stellen;
- Onderdelen van een marketingcommunicatiecampagne uit te voeren;
- Om de campagneresultaten te meten en te analyseren, begrijpen en uit te leggen;
- De effectiviteit van de marketingcommunicatie te evalueren;
- Te reflecteren op het leerproces en aangeboden onderwijs.
Te ontwikkelen competenties
- Vakkundigheid: onderzoekend, analytisch, conceptueel vermogen.
- Communiceren: toegankelijkheid en overtuigingskracht.
- Innovatief vermogen: visie, strategie en creativiteit.
- Resultaatgerichtheid: doel-, proces- en oplossingsgerichtheid.
- Samenwerken: taak- en teamgerichtheid (virtuele teams).
Ingangseisen
- Dit is een deeltijdminor van 15 EC en dus geen volledige minor.
- Basiskennis van marketing is vereist.
- Je hebt enige werkervaring, het liefst in een marketingomgeving.
Literatuur
Verplicht:
- Titel: Marketingcommunicatie in 14 stappen
- Auteur(s): Guy van Liemt, Gert Koot
- Editie: 2
- Publicatiedatum: 21-07-2021
- ISBN: 9789001752224
- E-book ISBN: 9789001752231
- Aantal pagina's: 729
- Met bijbehorende online materiaal, zoals presentaties en video's.
Aanbevolen:
- Titel: Marketingcommunicatiestrategie
- Auteur(s): Ko Floor, Fred van Raaij, Margot Bouwman
- Editie: 9
- Publicatiedatum: 02-06-2023
- ISBN: 9789001022754
- E-book ISBN: 9789001022761
- Aantal pagina's: 547
Door de docenten aangereikte video’s en materialen zoals presentaties zijn te vinden in de digitale leeromgeving Brightspace.
NB: De literatuurlijst is onder voorbehoud. Kijk voor de definitieve literatuurlijst in de quick read in de digitale leeromgeving Brightspace.
Rooster
De lestijden zijn dinsdag- en donderdagavond vanaf 18.45 tot uiterlijk 22.00. Of zaterdagen van 10.00 tot 16.00 uur.
Laatste week (8e week) vinden de assessments plaats. De duur hiervan is ongeveer 1 uur.
Toetsing
Portfolio assessment (15 EC)
Afnamevorm: mondeling
Summatieve toets (15 ECTS) normatief beoordeling (1-10, 1 decimaal).
Daarnaast:
Verdiepende presentatie (TED) (V/O) als voorwaarde deelname aan summatief assessment.
Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.
Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Nermin Hadžiarapović via n.hadiarapovic@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.