Kies op maat

Inloggen Menu

Strategische Marketing Data & Analyse

Als toekomstig strateeg/marketeer moet je in staat zijn om op basis van een goede (data)analyse de huidige situatie goed in beeld te krijgen en ook goed de toekomstige trend helder te hebben voor jouw markt.
In deze minor komt het data en analyse deel van de marketing aanbod, maar ook het commercieel rekenen. Want marketing zonder cijfers is geen marketing. Ook vindt de briefing plaats van de live case. Dit is een strategische opdracht van een bedrijf waarin je de bestaande situatie van het bedrijf analyseert.
Daarnaast vindt tijdens het blok een ‘Pressure Cooker’ plaats. Dat is ook een live case, maar dan in één dag op te lossen.

Tijdens deze minor leer je:

  1. Missie- en visieontwikkeling van de organisatie in beeld brengen en het bepalen van de business scope van de organisatie, business modellen opzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integreren in het beleid.
  2. Een analyse maken van externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op te nemen strategische marketingbeslissingen. Onderzoekvaardigheden maken een belangrijk deel hiervan uit.
  3. Aan de hand van de interne analyse sterktes en zwaktes m.b.t. de eigen organisatie in kaart te brengen t.o.v. haar concurrenten.
  4. Aan de hand van data-analyses marketing beslissingen te nemen en voorspellingen maken.
  5. De Marketinganalyse presenteren en verantwoorden.

Leerdoelen

Koersbepalen

  • Niveau 1 Formuleren van een probleemstelling en een onderzoeksvraag vanuit een gegeven context. Uitvoeren van deskresearch en toetsen van de probleemstelling.
  • Niveau 2 en uitvoeren samen met anderen een uitgewerkte analyse vanuit een context, trekken van uitvoer en het opstellen van geavanceerde opties en het uitvoeren van de resultaten.
  • Niveau 2 Formuleren van een probleemstelling en een onderzoeksvraag vanuit een gegeven context. Maken van een onderzoeksplan met een verantwoord van de keuze voor kwalitatief dan kwantitatief onderzoek. Maak van een vragenlijst die aansluit op een set van onderzoeksvragen. Uitvoeren van deskresearch. Maken van een analyse van de marktomvang, samenstelling en ontwikkeling van de positie van de organisatie/het merk heeft van bestaande situaties, voor de middellange termijn.
  • Vaardigheden: Initiatief, Kritisch denken, Nieuwsgierigheid, Leiderschap.

Waarde creëren

  • Niveau 2 Benoemen van een aantal opties op basis van een analyse die voor een opdrachtgever wordt uitgevoerd. Structuren van de opties en terugbrengen tot een aantal keren. SMART van enkele marketingdoel voor de korte of middellange termijn.
  • Niveau 2 Benoemen van een aantal opties op basis van een zelfstandig uitgevoerde analyse in opdracht van een externe opdrachtgever. Prioriteren van opties. Onderzoek van de haalbaarheid van deze opties. Opstellen van marketingdoelstellingen van bijstellen van termijn, voor de middellange van lange termijn. Ontwerpen van een marketingplan voor de ontwerpen van deze doelen, inclusief de toekomstige instrumenten die worden ingezet en de toekomstige marketing en financiële consequenties.
  • Niveau 3 Benoemen van een aantal opties op basis van een zelfstandig uitgevoerde analyse in opdracht van een externe opdrachtgever. Prioriteren van overeenkomsten in overleg met de opdrachtgever. Onderzoek van de haalbaarheid van deze opties. Opstellen van marketingdoelstellingen
  • Vaardigheden: Creativiteit, aanpassingsvermogen

Zakelijke ontwikkeling

  • Niveau 3 Analyseren en onderzoeken, zelfstandig, van complexe veranderlijke voor alle functionele gebieden van de organisatie, uitgaande van een organisatie-marketingprobleemstelling. Ontwikkelen, uitvoeren, bijstellen en onderling, afzonderlijk, van een on- en offline plan(voor communicatie, inkoop en/of, distributie, organisatie) basis van een complexe probleemstelling.
  • Vaardigheden: Commercieel bewustzijn, Door prestatie.

Realiseren

  • Niveau 2. Hanteren van eenvoudige conflictsituatie in een projectgroep. Omgaan met onverwachte gebeurtenissen, geven van leiding op resultaatgerichte manier, plannen van lange termijndoelen en het schatten van waarde van een bijdrage van een en feedback.
  • Niveau 1 het samenwerken met medestudenten in opdrachten en extern met de opdracht, zodat het gedragen wordt binnen de en geaccepteerd door opdrachtgever.
  • Vaardigheden: Communicatie, Samenwerken, Verantwoordelijkheidsbesef.

Ingangseisen

Enige kennis van marketing is wenselijk.

Literatuur

  • Danny Oosterveer, Data Bedreven Marketing, Noordhoff business, ISBN: 9789001893125
  • Mark Jeffery, Data Driven Marketing, Wiley, ISBN: 9780470504543.
  • Philip Kotler, Marketing 5.0, Wiley, ISBN: 9781119668510

NB: kijk voor de definitieve literatuurlijst in de quick read in de digitale leeromgeving Brightspace.

Rooster

De lessen worden gegeven op dinsdag- en donderdagavond of op zaterdag.

6 uur contactonderwijs en ongeveer 14 uur aan zelfstudie en opdrachten.

Toetsing

Drie toetsvormen met gelijke weging die samen 15 EC opleveren:

  • SM1 Live case analyse - beroepsproduct. Afnamevorm: uploaden in de digitale leeromgeving Brightspace.
  • SM2 Data-analyseplan - beroepsproduct. Afnamevorm: uploaden in de digitale leeromgeving Brightspace.
  • SM3 Assessmentgesprek - portfolio assessment. Afnamevorm: mondeling & uploaden in de digitale leeromgeving Brightspace.

Herkansingsmogelijkheid:

Herkansing is altijd in het volgende blok.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?

Contacteer Lex van Hoogstraten via l.van.hoogstraten@hva.nl

 

Vragen over de Kies op Maat-procedure?

Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl

 

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.