Bedrijfskundig Marketing Management
Marketing als kompas voor klantwaarde
Bedrijfskundigen hebben de taak om bedrijfsfuncties te beoordelen en te verbeteren. In dit blok staat Marketing Management centraal, waarbij klantwaarde je belangrijkste kompas is. Klantwaarde bepaalt de richting van je beslissingen. In Lean-methodologie wordt dit hogere doel van een organisatie ook wel Het Ware Noorden genoemd: de visie die aangeeft waar een bedrijf naartoe wil. Klantwaarde vormt daarbij de belangrijkste pijler. Hoe kun je immers keuzes maken of besluiten nemen zonder een helder doel? Het is essentieel om te weten waarom je iets doet en voor wie. Bovendien is het cruciaal dat het de organisatie deze visie begrijpt en in de praktijk brengt.
De klant centraal: intern én extern
Klanten zijn er in twee soorten: extern en intern. Een externe klant is de koper van een product of dienst. Een interne klant is de afdeling binnen het bedrijf die afhankelijk is van het werk van een andere afdeling. Pas als je weet wie de klant is en wat zijn behoeften zijn, kun je bepalen wat er geleverd moet worden, wanneer, in welke hoeveelheid en tegen welke kwaliteit. Door deze inzichten kun je bedrijfsprocessen beter afstemmen op de klant.
In dit blok leer je hoe je kijkt naar de klantvraag én hoe je de impact hiervan op de organisatie analyseert. Denk hierbij aan aspecten zoals zichtbaarheid, flexibiliteit, commerciële effectiviteit en toegankelijkheid.
Analyseren en vernieuwen met Design Thinking
Om klantbehoeften te achterhalen maak je gebruik van analyses en Customer Journey Mapping. Hiermee breng je de klantreis en zijn behoeften in kaart. Vervolgens pas je Design Thinking toe om de bedrijfsfunctie Marketing te verbeteren. Deze creatieve, probleemoplossende methode heeft een mensgerichte benadering. Design Thinking helpt je te vernieuwen en te innoveren op basis van technologieën, klantbehoeften en wensen.
Leerdoelen
- Vaststellen in welke mate de organisatie voldoet aan de klantverwachtingen. (IST situatie)
- Kunnen bepalen hoe de organisatie aangepast moeten worden om aan de klantverwachting te voldoen. (SOLL situatie)
- Kennis hebben van de marketingfunctie in relatie tot de overige organisatiegebieden.
- Het merk IK en de positie van jou als adviseur kunnen benoemen.
Ingangseisen
- De minormodule is opgezet voor deeltijdstudenten die werk en studie combineren. Het hebben van een passende werkomgeving is noodzakelijk om opdrachten te kunnen uitvoeren. Voltijdstudenten kunnen alleen worden toegelaten indien zij over een passende werkomgeving beschikken. Dit kan afgestemd worden met de coördinator van de minor.
- Dit is een minormodule van 15 EC en is dus geen volledige minor.
Literatuur
Het studiemateriaal is te vinden op de pagina van dit blok in Brightspace.
Rooster
Aanwezigheid is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle afronding van dit blok. De contacttijd is beperkt (6 uur in de week). Daarnaast moet er dus veel zelfstandig gewerkt worden en daarvoor heb je de inzichten en instructies nodig die tijdens de bijeenkomsten worden opgedaan c.q. gegeven.
De module wordt aangeboden in blok 1 op:
- Dinsdagavond en donderdagavond van 18:40 tot 22:00
En in blok 3 op:
- Dinsdagavond en donderdagavond van 18:40 tot 22:00 of
- Zaterdag van 10:00 tot 17:00
Toetsing
Toetsvorm: Schriftelijk advies
Omschrijving: Het beroepsproduct gaat over kennis te vergaren over hoe de klant denkt over de organisatie (klantwaarde), de klantreis, analyse van jouw organisatie op basis van de klantwaarde (IST) en hoe je de organisatie hierop aanpast (SOLL).
ECTS: 10
Week: 7
Opdracht: Advies
Toetsvorm: Presentatie en adviesgesprek
Het assessment concentreert zich op drie onderwerpen:
- Je geeft een presentatie over jouw advies en bevindingen.
- Je voert als adviseur een adviesgesprek met de opdrachtgever (medestudent)
- Reflectie op je ontwikkeling. Om te bewijzen dat je op je eigen ontwikkeling kunt reflecteren en dat je je eigen ontwikkeling kunt sturen maak je een reflectieverslag (vorm is vrij).
ECTS: 5
Week: 8
Opdracht: Assessment
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Jeroen Castricum via j.castricum@hva.nl
of Peter Buis via p.j.buis@hva.nl
of Samir Kilani via s.kilani@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten:
Wettelijk collegegeld
Aanvullende informatie:
Dit is een minormodule van 15 EC en is dus geen volledige minor.
Herkansingsmogelijkheid:
In overleg met docent.