Data Science 4 Marketing
Maak kennis met data en digitale technologie: kies voor onze minor!
Ben jij geïnteresseerd in hoe data en digitale technologieën onze wereld veranderen? Dan is deze minor iets voor jou!
Digitale technologieën zoals het internet, kunstmatige intelligentie en "big data" hebben een enorme impact op hoe we leven, werken en ondernemen. Voor bedrijven bieden de grote hoeveelheden beschikbare gegevens een uitgelezen kans om meer inzicht te krijgen in markten en klanten. Tijdens deze minor ontdek je de kracht van online en database marketing en leer je hoe data jouw beslissingen kan versterken.
Wat ga je doen?
Je maakt kennis met belangrijke concepten, onderzoeksmethoden en tools op het gebied van marketing en data analytics. Je leert werken met data, onderzoekt de invloed van digitale technologieën en ontwikkelt een kritische, analytische houding. Deze vaardigheden helpen je om weloverwogen keuzes te maken die impact hebben in de praktijk.
Waarom deze minor?
Het programma is veelzijdig en combineert kennis uit verschillende vakgebieden zoals data, ICT, marketing en business. Hierdoor leer je complexe vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken bekijken. Je werkt met praktische modellen, onderzoeksmethoden en software, zodat je direct aan de slag kunt in het werkveld.
Klaar voor de volgende stap?
Deze minor geeft je de tools en kennis om je te onderscheiden in een wereld vol data en digitale innovaties. Maak jezelf onmisbaar en meld je vandaag nog aan!
Master Digital Driven Business; De vakken in deze minor zijn zo opgebouwd dat ze na je afstuderen perfect aansluiten op de eenjarige HvA Masteropleiding Digital Driven Business, als je ervoor kiest om die stap te maken.
Leerdoelen
De wereld heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling van offline naar online doorgemaakt. Voor het vak marketing is het van steeds groter belang geworden om gebruik te maken van de beschikbare data en informatie. Online- en database marketeers voorzien in deze behoefte.
Het lesprogramma is in het Nederlands. Onze hoofddocent, die de minor mede ontwikkeld heeft is Engelstalig (maar spreekt wel Nederlands), vandaar dat onderstaande in het Engels uitgelegd wordt.
During the Applied Research Project, the student demonstrates that (s)he is consciously competent at all learning outcomes.
- Develop research question for data analysis and research plan
- Develop a specific, measurable, attainable, and relevant applied research question
- Develop and explain a reasonable and actionable research plan that can help organization in generating insights from marketing data.
- Professionally present issues and potential outcomes from the proposed research.
Minor Marketing Data Analytics 3
- Translate data into valuable insights for companies by using pre-determined tools and research methods.
- Determine processing steps that emerge in an organization with regard to online data collection methods and data mining needed for generating business insights.
- Define and implement a strategy to collect/scrape data from a structured website
- Develop a coherent strategy and road-map for database use in marketing department.
- Develop databases that can be further used to generate insights for marketing.
- Develop surveys that can be further used to dive deeper into customer preferences.
- Create (new) business opportunities by making use of insights obtained from data and/or applying emerging digital technologies.
- Develop and describe a basic program to process and prepare marketing data from a database
- Describe, summarize, correlate and report characteristics of each variables in the dataset.
- Develop survey for consumer data analysis
- Develop, execute and report multivariate regression based on collected and stored database
- Report the insights generated from the analysis of the data as a professionally written research report.
- Develop appropriate graphs to visualize marketing and sales data using business intelligence tools
- Professionally report the results of the companies’ data-driven operations such as marketing and sales using relevant metrics, visualizations and storytelling techniques to influence decision making
- Reflect on the research process and issues associated to the research
Ingangseisen
Ben jij een student met een achtergrond in business, ICT of techniek? Of heb je gewoon een passie voor data, technologie en hoe je die kunt inzetten in de praktijk? Dan is deze minor echt iets voor jou! Twijfel je of jouw achtergrond aansluit? Geen zorgen, neem gerust contact op – we denken graag met je mee.
Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent om nieuwe methoden en technieken te ontdekken en toe te passen. Er is geen specifieke voorkennis vereist, alleen een nieuwsgierige instelling en de wil om je horizon te verbreden.
Ben je een businessstudent? Dan krijg je de kans om statistiek en data-analyse onder de knie te krijgen. Heb je een ICT-achtergrond? Dan kun je jouw technische kennis inzetten om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen waarmee je waarde kunt creëren voor bedrijven.
Klaar voor de volgende stap?
Deze minor geeft je de tools en kennis om je te onderscheiden in een wereld vol data en digitale innovaties. Maak jezelf onmisbaar en meld je vandaag nog aan!
Master Digital Driven Business; De vakken in deze minor zijn zo opgebouwd dat ze na je afstuderen perfect aansluiten op de eenjarige HvA Masteropleiding Digital Driven Business, als je ervoor kiest om die stap te maken.
Literatuur
Wordt beschikbaar gesteld via Brightspace.
Rooster
Het rooster wordt bekend gemaakt via https://rooster.hva.nl/ (meestal een week voor aanvang van het blok). Houd rekening met 3 lesdagen per week en bij uitzondering 4 lesdagen.
De Minor Marketing Data Analytics duurt twee blokken (17 weken). De studiebelasting is opgebouwd uit "contacturen" (lesgeven, coaching), team-based projecten en workshops, en individuele studie- en ontwerpactiviteiten. Je krijgt 3 dagen on campus les in het Corry Tendeloohuis en daarnaast heb je 2 zelfstudiedagen.
Toetsing
Part 1: Foundation/Data
- Introduction to Research, (2 EC, week 1)
- Introduction to Online Data Mining, (3 EC, week 2-3)
- Introduction to Database Management, (5 EC, week 4-6)
Part 2: Analysis
- Introduction to Systematic Thinking (3 EC, week 7-8)
- Introduction to Statistics (3 EC, week 9-10)
- Introduction to Client Data Analysis, (3 EC, week 11-12)
Part 3: Reporting Research
- Introduction to Data Visualization (3 EC, week 13-14)
- Applied Research Project (8 EC, week 1-17)
Totaal: 30 ECTS
Herkansingsmogelijkheid:
Iedere module kan herkanst worden.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Marieke Struijk via m.struijk@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Onderwijsbureau FBE via onderwijsbureau.fbe@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten:
ICT
Je gaat aan de slag met grote datasets. We raden je daarom een laptop aan (Windows based) die tenminste een i5 Processor, 8GB RAM en een SSD schijf heeft.
Software:
1. Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint)
2. R (free download)
3. R Studio (free download)
4. Tableau
Aanvullende informatie:
Het betreft hier een Nederlandstalige minor. Deze minor is een goede basis voor de Engelstalige doorstroommaster van 1 jaar.