Arbeid en Gezondheid
Wil jij later werken aan duurzame inzetbaarheid, mensen coachen tijdens hun re-integratie, of (preventieve) workshops geven bij bedrijven om fysieke en mentale klachten te voorkomen? Dan is de minor Arbeid en Gezondheid wellicht iets voor jou! Vanuit verschillende perspectieven leer je kijken naar het snijvlak van arbeid en gezondheid: hoe beïnvloedt werk de gezondheid, en hoe beïnvloedt gezondheid de mogelijkheid om te (blijven) werken?
Binnen het werkveld van arbeid en gezondheid zijn diverse professionals actief, zoals (para)medische professionals, psychologen, arbeidsdeskundigen, HR-functionarissen en preventiemedewerkers. Soms vervullen zij de rol van arbo-coach, met een specifieke focus op werk en gezondheid. Dankzij hun verdiepende kennis kunnen zij een waardevolle bijdrage leveren aan arbeidsparticipatie. In deze minor verdiep je je vanuit jouw eigen discipline om je te ontwikkelen als arbo-coach, zodat je deze rol na je opleiding mogelijk kunt oppakken in het werkveld.
De minor Arbeid & Gezondheid bestaat uit twee delen: Basis (deel 1) en Gevorderd (deel 2), elk goed voor 15 ECTS. Je kunt kiezen voor het korte programma (alleen deel 1) of het lange programma (deel 1 en deel 2 in één semester). Deel 1 start zowel in september als in februari. Kies je voor het lange programma, dan loopt de minor door in de laatste 10 weken van het semester.
Deel 1 (de basis)
In deel 1 maak je kennis met de basisprincipes van werk en gezondheid, waarbij het individu binnen zijn werkomgeving centraal staat (microniveau). Je krijgt inzicht in de factoren die gezond werken bevorderen en in de mogelijkheden bij uitval en re-integratie. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere: persoonsgebonden risicofactoren, zoals veelvoorkomende aandoeningen (bijvoorbeeld burn-out, rugklachten, kanker en Covid), en werkplekgerelateerde risicofactoren, zoals fysieke en psychosociale arbeidsbelasting en ergonomie. Daarnaast leer je de basis van relevante wetgeving, modellen van gezondheid en gedragsverandering, assessments en interventies. Deze kennis stelt je in staat om te werken met belasting-belastbaarheid, preventie en re-integratie, gericht op het individu.
Tijdens de lessen werk je interdisciplinair samen, maar de eindopdracht van deel 1 voer je individueel uit. De focus van deze eindopdracht ligt op de individuele werknemer (microniveau). Je interviewt iemand uit je eigen netwerk die vanwege ziekte of omstandigheden op het werk is uitgevallen en een re-integratietraject heeft doorlopen. Op basis van de kennis die je in de minor hebt opgedaan, maak je een analyse van het re-integratietraject en geef je advies over mogelijke verbeterpunten. Deze opdracht staat bekend als Het re-integratieverslag.
Competenties blok 1:
Naast samenwerken en reflecteren ontwikkel je in blok 1 de volgende competenties:
- Screenen op basis van gezondheidsrisico’s en risico’s van beroepen.
2. Analyseren op basis van wetenschappelijke gezondheids- en belastings-belastbaarheidsmodellen.
3. Het selecteren van een (evidence based) interventie (curatief en/of preventief) voor een individuele cliënt
3. Het toepassen van kennis t.a.v. van wet- en regelgeving op een individuele cliënt.
4. Het toepassen van kennis t.a.v. van gedragsverandering op een individuele cliënt.
Deel 2 (alleen te volgen ná deel 1)
In deel 2 verdiep je je in de kennis die je in deel 1 hebt opgedaan, met de focus op werk en gezondheid vanuit een organisatieniveau (mesoniveau). Het vergroten van arbeidsparticipatie is een belangrijk aandachtspunt voor de overheid, het bedrijfsleven en gemeenten. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere: inclusief werkgeverschap, duurzame inzetbaarheid, preventie, en organisatiebrede factoren die een duurzame en snelle terugkeer naar werk bevorderen bij uitval van werknemers. Je breidt je kennis uit op het gebied van gezondheid- en gedragsveranderingsmodellen (inclusief implementatiemodellen), assessments, en interventies die op organisatieniveau toepasbaar zijn. Daarnaast ontwikkel je verder je onderzoeksvaardigheden en pas je deze toe bij het analyseren en adviseren van een organisatie in de praktijk.
Tijdens de lessen werk je interdisciplinair samen. De eindopdracht van deel 2, De arbo-opdracht, is een groepsopdracht gericht op organisatieniveau. Samen met je groep werk je aan een praktijkvraag van een organisatie die gerelateerd is aan werk en gezondheid. Deze vraag kan uiteenlopen van het terugdringen van verzuim door fysieke overbelasting tot het bevorderen van gezond en plezierig werken voor oudere medewerkers (50+) tot hun pensioen.
Je benadert de vraag projectmatig door middel van inventarisatie en analyse, waarna je de organisatie voorziet van een passend advies en/of training. Een voorbeeld van een vraag zou kunnen zijn: “Hoe kunnen we het verzuim door fysieke overbelasting terugdringen bij onze medewerkers?” of “Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat onze oudere werknemers gezond en met werkplezier hun pensioen halen?” Met je groep werk je direct samen met de organisatie om een concreet en waardevol resultaat te leveren.
Competenties Blok 2
- Het tonen van een onderzoekende houding, signaleren en analyseren van praktijkproblemen of kennishiaten, en het formuleren van een onderzoeksdoel en onderzoeksvraag.
- Het bepalen van geschikte onderzoeksmethoden, verzamelen en verwerken van nieuwe gegevens, en het verwerken van professionele en ervaringskennis.
- Het doen van aanbevelingen voor de praktijk op basis van verzamelde gegevens en geanalyseerde kennis.
- Het vermogen om gezamenlijke doelen en resultaten te bepalen, duidelijke afspraken te maken over inhoud en proces, effectief informatie uit te wisselen, actief bij te dragen aan overleg en communicatie, en het samenwerkingsproces te evalueren om de gezamenlijke effectiviteit te vergroten.
- Reflecteren op jouw professionele kennis en vaardigheden en hoe je hier verder in kunt groeien binnen de context van arbeid en gezondheid.
Leerdoelen
INHOUD
De thema’s die in de bovenstaande beschrijving worden genoemd, worden aangevuld met actuele onderwerpen uit het nieuws. Daarnaast geven gastsprekers je inzicht in de laatste ontwikkelingen en trends vanuit het werkveld. Naast colleges en workshops verzorgd door docenten, draag je als student ook actief bij door bijvoorbeeld workshops of presentaties te geven aan je medestudenten. Er is bovendien ruimte om je eigen accenten te leggen dankzij de keuzemogelijkheden in verschillende opdrachten.
COMPETENTIES
In deze minor ontwikkel je kennis, vaardigheden en een professionele houding die passen bij een beginnend beroepsprofessional in het werkveld van arbeid en gezondheid. Je werkt aan diverse competenties die je ondersteunen in de rol van arbo-coach, zoals inventariseren en analyseren, adviseren, samenwerken en onderzoeken. In deel 1 ligt de focus op de individuele werknemer, terwijl deel 2 gericht is op het organisatieniveau.
Competenties Blok 1:
- Screenen op basis van gezondheidsrisico’s en risico’s van beroepen.
- Analyseren op basis van wetenschappelijke gezondheids- en belastings-belastbaarheidsmodellen.
- Het selecteren van een (evidence based) interventie (curatief en/of preventief) voor een individuele cliënt
- Het toepassen van kennis t.a.v. van wet- en regelgeving op een individuele cliënt.
- Het toepassen van kennis ten aanzien van gedragsverandering op een individuele cliënt.
Competenties Blok 2:
- Het tonen van een onderzoekende houding, signaleren en analyseren van praktijkproblemen of kennishiaten, en het formuleren van een onderzoeksdoel en onderzoeksvraag.
- Het bepalen van geschikte onderzoeksmethoden, verzamelen en verwerken van nieuwe gegevens, en het verwerken van professionele en ervaringskennis.
- Het doen van aanbevelingen voor de praktijk op basis van verzamelde gegevens en geanalyseerde kennis.
- Het vermogen om gezamenlijke doelen en resultaten te bepalen, duidelijke afspraken te maken over inhoud en proces, effectief informatie uit te wisselen, actief bij te dragen aan overleg en communicatie, en het samenwerkingsproces te evalueren om de gezamenlijke effectiviteit te vergroten.
- Reflecteren op jouw professionele kennis en vaardigheden en hoe je hier verder in kunt groeien binnen de context van arbeid en gezondheid.
Ingangseisen
De minor is primair ontwikkeld voor studenten van Faculteit Gezondheid: ergotherapeuten, fysiotherapeuten en studenten oefentherapie. Ook studenten van de opleiding HRM, Sociaal Juridische Dienstverlening, Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Sport en Management, Diëtetiek en Voeding, Toegepaste Psychologie en Hogere Veiligheidskunde vinden hun weg naar deze minor. Studenten van andere opleidingen kunnen worden toegelaten na toestemming van de minorcoördinator en na toestemming van de examencommissie van de eigen school, mits de student in het bezit is van de propedeuse en tenminste 40 ECTS uit de hoofdfase. Er is geen specialistische kennis nodig voor het volgen van deze minor.
Literatuur
Graag vóór de start van de minor onderstaande verplichte literatuur aanschaffen:
Inhoudelijk werken we vanuit het Handboek Arbeid en Gezondheid (Bieleman, A., Balm, M., Engels, J., Miedema, H., & Heerkens, y. (2024). Handboek arbeid en gezondheid. Bohn Stafleu en van Loghum.)
Volg je ook deel 2, dan maken we gebruik van literatuur om projectmatig aan je arbo-opdracht te werken, we gebruiken hiervoor "Zo doe je een onderzoek" (Grit, R. & Julsing, M. (2021). Zo doe je een onderzoek (Vierde druk.). Noordhoff Uitgevers.).
Rooster
Het lesrooster wordt op een later moment vastgesteld. De minor is een voltijd minor en vindt op locatie plaats. De lessen staan verdeeld over 4 of 3 dagen, waarbij er op woensdag geen lessen zijn geroosterd.
Contacttijd: De minor is een voltijd minor. De eerste weken van de minor staan er in verhouding wat meer lessen op de HvA gepland, de laatste weken staan er minder lessen gepland en heb je de tijd om, in groepen of individueel, aan je opdrachten te werken, soms ook op locatie bij een opdrachtgever.
Toetsing
STUDIEPUNTEN
Deel 1 bestaat uit 15 ECTS. Naast je professionele ontwikkeling wordt deel 1 getoetst door de eindopdracht "Het re-integratieverslag" (zie beschrijving bij deel 1). Dit is een individuele opdracht en is gericht op de individuele werknemer (microniveau).
Deel 2 bestaat uit 15 ECTS (en kan alleen gevolgd worden aansluitend op deel 1). Naast je professionele ontwikkeling wordt deel 2 getoetst door de eindopdracht "De arbo-opdracht" (zie beschrijving bij deel 2). Dit is een groepsopdracht, de vraag komt uit de praktijk en is gericht op organisatieniveau (mesoniveau).
VORM
Per week komen er verschillende thema's aan de orde in verschillende werkvormen, denk aan gastcolleges, hoor- en werkcolleges, verdiepingsopdrachten, workshops en presentaties. Bij de start van de minor denk je na over de doelen die je in de minor wil behalen, je maakt een plan voor de ontwikkeling van je competenties en beschrijft aan het einde van de minor wat voor jou belangrijke leermomenten zijn geweest en hoe je je hebt ontwikkeld op diverse deelcompetenties binnen deze minor. Deze beschrijving komt in je portfolio, waar je ook het bewijsmateriaal verzamelt, waar onder andere je actieve participatie (we verwachten dat je aanwezig bent en een actieve houding hebt) en de kennistoetsen je proces en niveau van ontwikkeling laat zien. De kennis, opgedaan tijdens de minor, is op toepassingsniveau terug te vinden in de kwaliteit van de eindopdrachten. De lessen van de minor vinden op locatie plaats, daarnaast werk je individueel of met een groepje aan opdrachten, workshops of je eindopdracht.
Elke toets kan binnen het semester worden herkanst.
Aanvullende informatie
Kosten: Voor deze minor moet het Handboek Arbeid en Gezondheid (2024) aangeschaft worden (digitaal of papier)
Vragen over de minor?
Contact Anke Boumans, a.w.boumans@hva.nl en Paul Keessen, p.keessen@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Niermela Chote-Sobha, n.chote-sobha@hva.nl
Let op: De inschrijfperiode voor HvA-studenten is eerder dan de inschrijfperiode voor niet-HvA-studenten. Dit kan tot gevolg hebben dat de minor al vol is voor de inschrijfperiode via Kies op Maat start. De minor komt in dat geval te vervallen.
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.