Mensen met een Licht Verstandelijke Beperking
In Nederland zijn er naar schatting rond de 1,1 miljoen mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Een grote minderheid binnen onze samenleving. Dat betekent dat je vaak iemand tegenkomt met een LVB, ook binnen het sociaal domein. Een LVB is vaak niet zichtbaar en mensen hebben mogelijk aangeleerd hun beperkte verstandelijke vermogens te verhullen. Zeker als er sprake is van een steunend netwerk en er geen directe hulpvraag is, blijft een LVB vaak onherkend. Echter hebben mensen met een LVB vaak aanzienlijke beperkingen in hun cognitieve ontwikkeling en in hun sociaal aanpassingsvermogen. Zij hebben hierdoor vaker ondersteuning nodig op het gebied van school, werk, hobby’s, wonen, relaties en financiën. Doordat de beperking niet zichtbaar is, worden mensen vaak overvraagd op verschillende gebieden. Dit betekent dat er meer van hen gevraagd wordt dan zij aankunnen. Hierdoor kunnen zij zich onbegrepen voelen, gefrustreerd raken en/of een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Dit kan op den duur weer leiden tot emotionele of gedragsproblemen, waardoor de kans groter is dat mensen afhaken op school of werk. Wat vervolgens weer zou kunnen leiden tot schulden en/of eenzaamheid (Kenniscentrum LVB).
Om zo volwaardig mogelijk mee te kunnen doen is het dus van belang dat we, als sociale professionals en als samenleving, een LVB tijdig kunnen herkennen om problemen te voorkomen. Zo kunnen we rekening houden met de mogelijkheden en moeilijkheden van deze mensen en hier passende ondersteuning bij bieden (Kenniscentrum LVB).
In deze minor ga je je het komende semester verdiepen in de doelgroep mensen met een licht verstandelijke beperking, de bijkomende problematiek en de ondersteuning.
Hoofd ~ Je doet kennis op over verschillende thema's rondom een LVB; ICF (DH), (dis) Harmonische ontwikkelingsfasen en sociale informatieverwerking, ervaringsordening, seksualiteit, het begeleiden van mensen met een LVB, LVB in combinatie met verslaving, psychiatrie en criminaliteit. Er worden daarnaast een aantal gastcolleges gegeven en we bezoeken de praktijk.
Hart ~ In de bijeenkomsten ‘Moreel Beraad’ ga je op zoek naar jouw professionele identiteit. Wat kleurt jou als professional en hoe geef jij in de roerige dagelijkse werkpraktijk kleur aan jouw waarden, in de context van team, organisatie en maatschappij. Welke betekenis geef je aan datgene wat je meemaakt, ontdekt en hoe verhoudt zich dat tot jouw eigen professionele groei en beroepshouding?
Handen ~ Je gaat aan de slag met verschillende opdrachten en oefent daarnaast met gespreksvoering tijdens de bijeenkomsten. In de module LVB volg je bijvoorbeeld een training om jezelf verder te professionaliseren in het werken met mensen met een LVB.
Leerdoelen
1) De beroepskracht heeft zicht op de cliënt en zijn gezondheid(sproblemen), (dis)harmonische ontwikkeling, mogelijkheden en beperkingen in relatie tot de levensfasen van de cliënt, en kan een vertaalslag maken naar de ondersteuningsbehoefte.
2) De beroepskracht kan (probleem)gedrag als gevolg van somatische en psychische aandoeningen en de gevolgen van disfuncties op dit terrein, in relatie tot de levensfasen, herkennen, vertalen tot mogelijke interventies en weet wanneer er andere disciplines moeten worden ingeschakeld.
3) De beroepskracht werkt systematisch en methodisch bij het verkennen en analyseren van de leefsituatie van de cliënt, teneinde de ondersteuningsbehoefte en doelen vast te stellen en een daarbij aansluitend methodisch hulpverleningsaanbod te realiseren.
4) De beroepskracht kan de betekenis van actuele ontwikkelingen voor de positie van de cliënt en het handelen van de professional analyseren en evalueren, teneinde een bijdrage te leveren aan (maatschappelijke) participatie.
5) De beroepskracht kan in complexe situaties de cliënt ondersteunen bij het voeren van de regie over hun eigen leven en draagt daarbij zorg voor het creëren en in stand houden van een gezonde balans tussen betrokkenen uit het netwerk.
Ingangseisen
De minor is toegankelijk voor o.a. studenten van de volgende opleidingen:
- Social Work
- Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
- Cultureel Maatschappelijke Vorming
- Toegepaste Psychologie
- Ergotherapie
- Verpleegkunde
- Sociaal Juridische Dienstverlening
- Pedagogische Academie
- Sportstudies
Studenten van aanverwante/ andere studies kunnen contact opnemen met Ratiba el Kharrim & Rhona Meijer om te informeren naar de mogelijkheden om aan de minor deel te nemen.
Literatuur
Literatuurlijst wordt nader bekend gemaakt. Mocht je willen weten welke boeken in studiejaar 21-22 zijn gebruikt dan kijk dan onder de studiedelen van fmr.mijnhva.nl ga naar deze link: https://studiedelen.mijnhva.nl/en/Pages/Opleidingenlijst.aspx
Rooster
Het onderwijs wordt waarschijnlijk verzorgd op één lesdag. Contacttijd wordt vormgegeven in hoorcolleges, werkcolleges, trainingen etc. Nadere informatie volgt.
Eén lesdag per week. Voorbereiding, opdrachten en toetsen vallen buiten de lesdag.
Toetsing
De inhoud van de minor wordt vormgegeven in de volgende modules:
- Module LVB: 5 ECTS
- Thema’s rondom LVB
- Gastcollege
- Training
- Module LVB+: 5 ECTS
- LVB en psychiatrie
- LVB en middelen & verslaving
- LVB en criminaliteit
- Voorbereiding beschouwing
- Moreel Beraad: 5 ECTS
- Zoektocht naar professionele identiteit
- Professionele groei
- Beroepshouding
- Toetsing:
- Opdrachten
- Verslagen
- Beschouwing
Disclaimer:
De definitieve samenstelling en toetsvorm(en) van de minor zijn terug te vinden in hoofdstuk 9 van de OER. De gegevens in de OER zijn altijd leidend.
Herkansingsmogelijkheden:
Herkansingsmogelijkheden vallen in het tweede semester.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Ratiba el Kharrim via r.el.kharrim@hva.nl
of Rhona Meijer via r.meijer4@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Liesbeth Steenbeek via minoren-fmr@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.