Kies op maat

Inloggen Menu

Coachen en Begeleiden in het Pedagogische Werkveld

Wil je middels coaching in het pedagogisch werkveld dat anderen het beste uit zichzelf halen? Dat ze met succes leren en zich ontwikkelen? Dan is deze minor iets voor jou. Je gaat aan de slag met praktische theorie waar je ook echt iets aan hebt. Dus geen theorie om de theorie, maar kennis die je direct kunt toepassen in de praktijk. Door het inzetten van de Transactionele Analyse (TA), Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) en Mindfulness leer je op welke wijze je als coach het zelfsturend vermogen van de ander vergroot. Daarnaast leer je op welke wijze je de verschillende coachingstechnieken en – methodieken kan inzetten om de ander te inspireren, te motiveren en tot actie te komen. Door het trainingsachtige en sterk op reflectie gerichte karakter van de minor krijg je inzicht in zowel je kwaliteiten als valkuilen om je zo te ontwikkelen tot een coach. Centraal staat dat je leert anderen te begeleiden bij hun ontwikkeling waarin de ander leert zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Tevens wordt de competentieontwikkeling gestimuleerd door een praktijk-leertraject in het werkveld. Het is de bedoeling dat je zelf een stage/ werkplek zoekt waar je kunt coachen en deze ter goedkeuring voordraagt aan de coördinator
van deze minor.

Leerdoelen

Doel is competentieontwikkeling waarbij de student:


• zelfstandig 4 coachees (cliënten) coacht en begeleidt in een pedagogische omgeving,


• op een methodisch verantwoorde manier vormgeeft aan de begeleiding van coachees,


• werkt vanuit een helder coachings- en begeleidingsconcept,


• een C&B methodiek op effectiviteit kan onderzoeken.

Ingangseisen

De student heeft kennis van onderwijs, zorg, hulpverlening en/of opvoeding.

De student kan zelfstandig functioneren in een organisatie.

De student is vaardig in gespreksvoering.

De minor is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten, mits zij beschikbaar zijn tijdens de contacturen en de mogelijkheid hebben tot een stage/werkplek van ongeveer twee dagen waarin zij 4 cliënten kunnen coachen. Het is de bedoeling dat destudenten zelf een stage/werkplek zoeken en deze ter goedkeuring voordragen aan de coördinator van deze minor.

Literatuur

Verplichte literatuur:


1. Pol, van der, I. G. M. (2020). Coachen als professie; fundament voor begeleiding naar heelheid. Boom Lemma.
2. Stewart, I. & Vann J. (2010). Transactionele Analyse; Het Handboek voor persoonlijk en professioneel gebruik. SWP.
3. Kabat-Zinn, J. (2021). Mindfulness voor beginners; het hier en nu en je leven herwinnen. Uitgeverij Nieuwezijds B.V.
4. Kelderman, R. (2020). NLP voor coaches en trainers. Boom.

Extra artikelen (eventueel Engelstalig) worden op Brightspace geplaatst.

Rooster

Woensdag van 9.00-17.00 uur en ongeveer twee dagen stage/ werkplek per week.


Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Toetsing

De minor bestaat uit vier onderdelen die afzonderlijk worden beoordeeld en uitgedrukt in hele getallen. Alle onderdelen
moeten beoordeeld worden met minimaal een zes om de vereiste punten te halen per onderdeel. Op alle onderdelen wordt mondelinge en/of schriftelijke feedback gegeven.

Herkansingsmogelijkheden in het lopende semester.

Aanvullende informatie

De minor richt zich op eerstelijns begeleidingstaken in het pedagogisch werkveld (ontwikkelingsstimulering,
opvoedingsondersteuning en onderwijs). De student gaat aan de slag in het pedagogisch werkveld als coach en begeleider. Dit wordt vanuit de opleiding ondersteund door training, theoretische vorming en coaching (intervisie) over de coaching- en begeleidingspraktijk.

Het zelfstandig uitvoeren van coachtrajecten is tevens uitgangspunt voor onderzoek naar effectieve coaching- en
begeleidingsmethoden. De student onderzoekt het verband tussen de theorie en het werk als coach.

 

Vragen over de minor?

Contacteer Anita Philips via a.h.philips@hva.nl

 

Vragen over de Kies op Maat-procedure?

Contacteer Lia Stip via minoren-foo@hva.nl

 

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.