Kies op maat

Inloggen Menu

Coachen in het Onderwijs

In deze minor richten we ons op de toepassing van coachvaardigheden in het voortgezet onderwijs. Hierbinnen ligt de focus op het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het ondersteunen van studiesucces. Je traint luistervaardigheden, de toepassing van motivatiebevorderende modellen en andere interventies die leerlingen kunnen helpen hun doelen te bereiken en hen te ondersteunen hun weg te vinden in de omgang met de problemen die zij daarin tegenkomen. Aan het einde van de minor zal je vertrouwd zijn met verschillende coachvaardigheden die je kunt gebruiken om leerlingen te helpen hun potentieel te bereiken.

Als onderdeel van de minor coachen deelnemers zelf twee coachees: leerlingen of collega-docenten (in opleiding). De minor geeft naast een coachingstraining een gedegen theoretische basis in de Transactionele Analyse. Deze persoonlijkheidstheorie verschaft een basis aan de analyse van problematiek waarvoor coaching wordt gevraagd.

Leerdoelen

De student leert in de praktijk leerlingen, studenten en collega's te begeleiden in een coachtraject. Studenten
worden competent in het functioneren in de school als coach voor leerlingen en voor docenten. De student leert:

zich op te stellen als coach bij onderwijsleerprocessen, zowel in de klas als bij individueel of groepswerk;

zich op te stellen als studieloopbaanbegeleider, zowel voor individuele leerlingen als in klassensituaties;

individuele begeleidingsgesprekken te voeren met leerlingen en collega-docenten en hierbij in te zetten op: persoonlijke groei, bewaken leerproces, stimuleren verantwoordelijkheid nemen voor eigen leren, 'scaffolding' en zelfsturing;

zicht te krijgen op de kwaliteit van de communicatie in het begeleidingswerk en interventiestrategieën te hanteren;
leerlingen en collega's te observeren en feedback te geven;

intervisie en collegiale consultatie op te zetten in een team waar hij als mentor of als coach deel van uitmaakt.

Ingangseisen

Psychisch belastbaar zijn. Tijdens de minor niet in psychotherapie zijn of er behoefte aan hebben. Volgt een didactische of pedagogische opleiding waarbij het onderwijs en contact met leerlingen centraal staat. Te denken is aan:
Docentenopleidingen, PABO en Pedagogiek in de onderwijsvariant.

Literatuur

No-nonsense coaching, Zelfverzekerd en en effectief coachen A. De Jong, Boom Lemma. ISBN: 9789024437511

Transactionele Analyse, Het handboek voor persoonlijke en professioneel gebruik. SWP, Amsterdam. ISBN 90-6665-203-9

Rooster

Minor Semester 1: Steeds op donderdagmiddagen van 12.50 tot ongeveer 17.00 uur.

Minor Semester 2: Steeds op donderdagmiddagen van 13.40 tot ongeveer 17.00 uur OF op twee dagdelen namelijk een dagdeel op woensdag (ochtend OF Middag) tussen 9.20 uur tot 15.00 uur en een dagdeel op vrijdag tussen 9.20 tot ongeveer 15.00 uur. Je geeft je voorkeur aan op het moment van inschrijving in SIS. Pas na de start van de minor wordt duidelijk welke dagdelen voor jou van toepassing zijn. (een dagdeel op woensdag en een dagdeel op vrijdag).

Deze contactmomenten zijn onder voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Toetsing

Herkansingen vinden plaats binnen de periode waarin de minor plaatsvindt.

Aanvullende informatie

Doe deze minor niet als je zelf in therapie bent of (behoorlijk) last hebt van psychische druk. (Dit stellen we omdat we je eigen binnenwereld nodig hebben als instrument waarin de communicatie vanuit de ander ontvangen en bevraagd kan worden. Zo is de ervaring die je hebt in relatie tot de ander onderdeel van het begrijpen van de intentie van de ander. Als je emotioneel belast bent is dit proces niet goed mogelijk.

 

Vragen over de minor?

Contacteer David Kooy via j.kooy@hva.nl

 

Vragen over de Kies op Maat-procedure?

Contacteer Lia Stip via minoren-foo@hva.nl

 

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.