Leerlingzorg en Inclusief Onderwijs
De minor Leerlingzorg en Inclusief Onderwijs richt zich specifiek op de zorg en begeleiding van kinderen en jongeren vanuit de schoolcontext.
Wil je vaardiger worden in het signaleren van sociaal-emotionele problemen van kinderen en jongeren? Wil je handelingsgericht werken met kinderen en jongeren met specifieke (gedrags-)problemen? Wil je een bijdrage leveren aan de veiligheid en het emotionele welzijn van leerlingen in de klas? Wil je kennismaken met de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg en leren samenwerken met andere disciplines? Dan is deze minor voor jou bedoeld!
Deze minor is voor jou als docent interessant wanneer je meer betrokken wilt zijn bij de leerlingenzorg en het leren omgaan met sociaal emotionele problematiek bij leerlingen. Deze minor is voor jou als pedagoog wanneer je interesse hebt in het geven van begeleiding en ondersteuning aan leerlingen binnen de zorgstructuur van het onderwijs. Maar je kunt deze minor ook volgen als je vanuit een ander werkveld met kinderen en/of adolescenten wilt werken en interesse hebt in de problematiek van jongeren en hoe hier vanuit de schoolcontext in wordt gehandeld.
Er zijn lessen en trainingen, gericht op kennis en vaardigheden die betrekking hebben op psychische en sociaal-emotionele problemen van jongeren (in de klas) en het methodisch handelen binnen de leerlingzorg. De minor kent een integrale opzet. Verschillende onderwerpen en problematieken worden per lesweek aangeboden waarbij het methodisch en pedagogisch handelen een rode draad vormt. De verschillende lessen kun je gebruiken bij het handelingsgericht werken met een specifieke (kind-)problematiek en voor het uitwerken van een casus rondom kindermishandeling en onveiligheid.
Vanuit deze minor is er samenwerking met verschillende scholen binnen het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en tussenvoorzieningen in de regio, waar je met je leerteam beroepsopdrachten zal gaan uitvoeren. In samenwerking met de school ga je observeren in een klas en doe je onderzoek naar een specifieke (zorg-)vraag van de school.
Voor dit laatste onderdeel kun je kiezen uit onderwerpen waar een school mee te maken kan krijgen, zoals pesten, kindermishandeling, seksuele diversiteit of schooluitval. In overleg met de school zijn ook andere onderwerpen mogelijk en kom je samen tot een definitief onderzoeksthema.
Leerdoelen
In deze minor werk je op het niveau van de hbo-bachelorstandaard aan je capaciteit om reflectief, procesmatig, ontwikkelingsgericht, systemisch, interdisciplinair en volgens beroepsethische normen te werken vanuit de context van de zorgstructuur binnen het onderwijs.
Je hebt kennis van het methodisch handelen binnen de zorgstructuur van de school: Handelingsgericht werken en Multidisciplinair overleggen.
Je kan op een school een onderzoek uitvoeren, een product ontwerpen en daarbij invoegen en afstemmen op de behoefte van de school.
Je kan doelgericht onderzoek doen naar de theorie en de onderwijspraktijk van het handelingsgericht werken met kinderen/jongeren met een specifieke psychische en/of gedragsproblematiek.
Je kan door middel van een observatie kenmerken van een veilig pedagogisch klimaat in kaart brengen en deze bespreken met de leerkracht.
Je kent de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en kan deze toepassen op casuïstiek.
Je toont een onderzoekende en betrokken grondhouding.
Ingangseisen
Deze minor is toegankelijk voor studenten van binnen en buiten de HvA.
Literatuur
- Pameijer, N. e.a. (2012). Handelsgericht werken in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Acco.
- Douma, L. en Hoes, M. (2024). Vierde druk. Handelen bij kindermishandeling en huiselijk geweld. Van signalering tot besluit. Boom uitgevers.
- Lieshout, T. van en Deth, R. van (2018).Derde druk. Pedagogisch adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
Aanbevolen literatuur:
- Rigter, J. e.a. (2021). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen. Uitgeverij Coutinho.
NB: Overige literatuur wordt op Brightspace bekend gemaakt.
Rooster
Contacttijd:
252 uur, inclusief contacten met de school in het kader van de beroepsopdracht en coaching bij het onderzoek.
Rooster:
De lessen worden overdag op de donderdag gegeven. De lessen starten om 11.10 puur en eindigen om 17.00 uur.
Daarnaast dien je rekening te houden met het bezoeken van een school ten behoeve van je beroepsopdrachten. Ook zal er wekelijks een coach-uur voor jullie leerteam zijn. De planning van de coaching van het onderzoek doe je in onderling overleg met je medestudenten en je coach.
Voor de uitvoering van het onderzoek, de observatieopdracht en voorbereidende opdrachten voor de lessen dien je naast de lesdag op donderdag minimaal nog 2 dagen per week beschikbaar te zijn.
Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Toetsing
Studiedeel: Methodisch handelen
Aantal EC: 8
Toetsvorm: Beroepsproduct
Studiedeel: Aanpak Kindermishandeling en casustoets Kindermishandeling
Aantal EC: 6
Toetsvorm: Kennistoets
Studiedeel: Beroepsopdracht Onderzoek op school
Aantal EC: 10
Toetsvorm:Beroepsproduct
Studiedeel: Beroepsproduct Observatieopdracht
Aantal EC: 6
Toetsvorm: Opdracht
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Nienke Politiek via n.politiek@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Lia Stip via c.stip@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.
Kosten:
De verplichte literatuur kost ongeveer 130,00 euro.
Variabele kosten: reiskosten en eventueel aan te schaffen aanbevolen/extra literatuur
Voor aanvullende informatie klik hier.