Arabische Taal & Cultuur
Minor Arabische Taal en Cultuur: een ontmoeting tussen culturen en een verdieping in superdiversiteit.
Al sinds jaar en dag is er een wisselwerking tussen de Arabische en de Westerse cultuur. Maar wat verstaan wij vandaag de dag nog onder cultuur? Bestaat er nog zoiets als een Arabische of een Westerse cultuur wanneer beide culturen ook hun eigen subculturen kennen? Wanneer leidt deze (super) diversiteit tot verrijking, wanneer botsen de hoofdculturen met elkaar en wanneer is er sprake van botsingen binnen de eigen cultuur? De student van vandaag zal zeker in de grote stad met superdiversiteit te maken krijgen bij de studie, in het beroep of op straat. Dit kan zich uiten in een toenemende invloed van de Arabische wereld op de Westerse wereld. Koningin Máxima stelde ooit de omstreden vraag of DE Nederlander wel bestond. Misschien moeten wij ons anno nu de vraag stellen of we nog wel kunnen spreken van verschillen en overeenkomsten tussen hoofdculturen en andere. Deze minor gaat dan niet alleen over een ontmoeting tussen de Arabische en de Westerse cultuur, maar verdiept zich ook in de bestaande diversiteit binnen beide culturen. Aan de hand van het verleden en het heden van de Arabische taal en cultuur, neemt deze minor de kritische student mee naar de superdiversiteit in de grote stad van vandaag.
Leerdoelen
Doelen op het gebied van superdiversiteit, cultuur en taal.
De student:
Kent de theorie over culturele diversiteit zoals beschreven door G. Hofstede. Dit leerdoel omvat dat de student niet alleen kennis heeft van deze theorie, maar dat hij/zij de verworven kennis over de theorie ook zelfstandig kan toepassen (bijv. in de formatieve opdrachten en essay):
Beschrijft de hoofdkenmerken van de vijf dimensies van G. Hofstede en kan vergelijken vanuit de huidige context nu t.o.v. de context ten tijde van de vorige generatie (ouders)
Beschrijft als voorbeeld een persoonlijk cultureel misverstand en relateert dit aan een of meerdere van de dimensie(s) van Hofstede
Benoemt minimaal 2 en maximaal 4 risicofactoren van culturele diversiteit zoals beschreven door G. Hofstede.
Verwoordt minimaal 2 en maximaal 4 verschillende opvattingen over het begrip cultuur en identiteit in de grootstedelijke cultuur in Nederland;
Beschrijft in eigen woorden het begrip ‘superdiversiteit’ en kan dit begrip relateren aan de eigen professionele situatie. Benoemt minimaal 3 mogelijke handvatten waarmee een student zelf het potentieel van superdiversiteit tot zijn recht kan laten komen (op school, in studie, op de werkvloer of op straat).
Benoemt de hoofdlijnen van de migratiegeschiedenis van Europa en kan dit relateren aan eigen identiteit.
Beschrijft overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland en brengt hierbij zowel eigen als andermans leefwijze daarmee in verband.
Beschrijft minimaal 3 verschillende beelden die in de Arabische cultuur bestaan van de eigen cultuur. En vice versa.
Hierbij betrekt hij/zij de genoemde beelden op zichzelf.
Beschrijft aan de hand van voorbeelden in welke mate er sprake is van wederzijdse beïnvloeding en welke relevantie de culturele uitwisseling tussen de Arabische cultuur en de eigen cultuur heeft.
Heeft kennis van de geografie, politiek, geschiedenis, religie, kunst, literatuur en cultuur van de Arabische wereld en kent relaties tussen de Arabische wereld en aangrenzende culturen en kan deze kennis zelfstandig toepassen (formatieve opdrachten en essay).
Geeft de geografische, taalkundige en politieke grenzen van de Arabische wereld aan.
Beschrijft minimaal 3 uitingen van Arabische kunst, literatuur, tradities, gebruiken en gewoontes en kan dit plaatsen in de huidige maatschappelijke context.
Beschrijft minimaal 3 belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van de Arabische cultuur zoals beschreven in T. Ansary.
Beschrijft minimaal 3 belangrijke elementen uit de geschiedenis van de monotheïstische godsdiensten (Jodendom, Christendom, Islam). En relateert elementen uit godsdiensten aan elkaar door ze te vergelijken.
Beschrijft de 3 belangrijkste relaties van het Arabische cultuurgebied met minimaal 2 aangrenzende culturen en plaatst deze in de actuele context.
Houding studenten:
De student laat zien (in discussies, formatieve opdrachten en in het essay) dat:
hij/zij zich bewust is van minimaal 3 gevolgen van de ontmoeting tussen de Arabische cultuur en de Westerse cultuur.
hij/zij zich bewust is van hoe men zelf in de eigen omgeving kan bijdragen aan een betere verstandhouding tussen de Arabische en Nederlandse culturen.
Ingangseisen
Deze minor is toegankelijk voor studenten van Kies op Maat.
Literatuur
- Ansary: Een geschiedenis van de wereld door moslimse ogen. (ISBN10: 905460171X; ISBN13: 9789054601715).
- Eekman en A. Idrissi: Cursus Arabisch voor de minor Arabisch. Verkrijgbaar in de kopyshop van het Kohnstammhuis.
- Hofstede, G. en G.J. Hofstede (2008) Allemaal andersdenkenden: omgaan met cultuurverschillen
Artikelen van de (gast)docenten en overige literatuur zijn te vinden in Bright Space. Er is een uitgebreide literatuurlijst over de Arabische cultuur, waar iedere student één boek toegewezen krijgt. Een aantal boeken is beschikbaar in o.a. de bibliotheek van onze faculteit.
Rooster
De minor heeft een looptijd van een semester en wordt zowel aangeboden in semester 1 als in semester 2.
Voltijdminor, semester 1 en 2 (looptijd van 1 semester): contactdagen zijn maandag, dinsdag.
Deeltijdminor ALLEEN semester 1 (september-februari): dindagmiddag en -avond.
(Deze roostering is onder voorbehoud, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.)
Verplichte contacturen per week:
8 uur VT en 6 uur DT
Overzicht van de verdeling van studentenactiviteiten:
Voltijd:
Hoorcolleges 8
Werkcolleges 221
Feedback, begeleiding, coaching 40
Subtotaal: 269
Zelfstudie, prestaties en onderzoek: 571
Totaal in uren: 840
Deeltijd:
Hoorcolleges 6
Werkcolleges 104
Feedback, begeleiding, coaching 80
Subtotaal: 190
Zelfstudie, prestaties en onderzoek: 650
Totaal in uren: 840
Voltijd: vier contacturen per week worden besteed aan cultuur en vier aan taal.
Deeltijd: drie contacturen per week worden besteed aan cultuur en drie aan taal
Op deze dagen komen theorie, vaardigheden en houding in onderlinge wisselwerking aan de orde.
De cultuurbijeenkomsten worden besteed aan:
- de actualiteit; gebeurtenissen op het gebied van de ontmoeting tussen de Arabische en de Westerse cultuur (o.a. boek van G.J. Hofstede); (super)diversiteit en Urban education;
- de geschiedenis van de Arabische cultuur (boek van Ansary);
- (gast)colleges over een aantal onderwerpen op het gebied van de Arabische cultuur, de ontmoeting van culturen, (super)diversiteit en Urban education;
- door studenten voorbereide workshops over diverse onderwerpen op hetzelfde gebied;
- discussies/ debat in kleine groepen en plenair, over zaken op het gebied van de culturele ontmoeting en diversiteit.
Toetsing
Toetsing (incl. herkansingen):
Cultuur
ECTS: 10
Periode: B
Toetsvorm: Toets
Taal II
ECTS: 10
Periode: B
Toetsvorm: Toets
Essay
ECTS: 10
Periode: B
Toetsvorm: Werkstuk
Tentamens cultuur:
kennistoets / essaytoets. Schriftelijk, individueel, gesloten boek, 12 open vragen over de tot dan toe behandelde literatuur in het cultuurgedeelte plus de (gast)colleges.
Tentamens taal 2:
10 zinnen Ned. – Ar. en 10 zinnen Ar. – Ned. Vertalen, een dictee van 5 zinnen. Schriftelijk, individueel, gesloten boek.
Behalen van taal 1 is voorwaardelijk voor het deelnemen aan tentamen Taal 2
Feedback:
Tentamens binnen 3 weken. Feedback werkstukken: na iedere deadline (zie module handleiding)
Essay:
Het essay moet in de loop van het semester uitgevoerd worden. Aan het essay kan pas begonnen worden als het plan van aanpak door de docenten is goedgekeurd. Tijdens het essay moeten de docenten op de hoogte gehouden worden. Eisen die aan het essay gesteld worden: zie de module handleiding.
Portfolio:
Naast de 3 summatieve toetsen is er 1 portfolio met daarin 8 formatieve opdrachten en taaltoets Taal 1. Formatieve opdrachten en taaltoets 1 zijn voorwaardelijk voor het behalen van de studiepunten. Hieraan worden geen ECTS gekoppeld en deze worden gebundeld tot 1 portfolio.
Bij deze minor hoort een studiereis naar Marokko van 1-week . Let op: deze reis is optioneel (niet verplicht) en wordt alleen in semester 2 gehouden. Studenten van semester 1 mogen eventueel aan deze reis deelnemen.
Herkansingsmogelijkheid:
Herkansingen vinden plaats binnen het semester waarin de minor wordt gegeven.
Aanvullende informatie
Vragen over de minor?
Contacteer Abdu Idrissi Azami via a.idrissi@hva.nl
Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contacteer Lia Stip via minoren-foo@hva.nl
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.