Kies op maat

Inloggen Menu

Strategisch Informatiemanagement

In de cursus wordt ingegaan op de ontwikkeling van de informatiemanagement-functie binnen de organisatie, de verschillende strategische keuzes waar de informatiemanager voor staat en het vormgeven van de informatiestrategie.

Organisaties die de voordelen van IS/IT ten volle willen benutten en mogelijke valkuilen willen vermijden, moeten IS/IT als integraal onderdeel en als fundament van hun bedrijfsstrategie behandelen, zodat er nieuwe strategische kansen kunnen worden gecreëerd. De potentiële strategische rol van IT en de gevolgen van technologische innovaties als clouddiensten, data-analyse en het internet of things plaatsen organisaties soms voor lastige vragen, zoals waar, wanneer en hoe(veel) ze in deze technologieën moeten investeren. Anderen betogen dat de strategische mogelijkheden van IT, ondanks het evidente belang ervan, beperkt zijn, omdat de meeste technologieën inmiddels algemeen verkrijgbare en toegankelijke producten zijn geworden, ook voor de concurrent. Dat onderstreept des te meer dat de technologie zelf geen potentieel strategisch voordeel biedt, maar dat het erom gaat hoe organisaties deze technologieën integreren in strategische doelstellingen waarmee ze het verschil kunnen maken.

De benaderingen die tijdens deze cursus aan bod komen zijn erop gericht om meer inzicht te bieden in wat er nodig is om te kunnen profiteren van de strategische kansen die IT biedt en hoe je die kansen als organisatie kunt grijpen.

Dit doen we aan de hand van een tekstboek alsmede een aantal wetenschappelijke artikelen die de verschillende aspecten van strategisch informatiemanagement belichten.

De verworven kennis zal je tijdens de cursus direct toepassen in een aantal cases, waarin je werkt aan een oplossing of advies door in de huid van een informatiemanager te kruipen. Door te reflecteren op mogelijke oplossingen dien je tot een beargumenteerde keuze en onderbouwing van de gekozen oplossing te komen. Naast een oefencase zal ten minste één case worden beoordeeld voor een cijfer dat meetelt voor het eindcijfer van de cursus.

Tijdens de cursus zal tevens expliciet aandacht worden geschonken aan vaardigheden die betrekking hebben op het reflecteren op het werk van anderen. In dit kader voer je tijdens de cursus een aantal peer review-opdrachten uit, en reflecteer je op een constructieve manier op de kwaliteit van het caserapport van medestudenten. Tijdens de eerste helft van de cursus doe je één peer review-oefening; in het tweede deel volgt een peer review-opdracht die zal worden beoordeeld met een cijfer dat meetelt voor het eindcijfer.

Leerdoelen

Na bestudering van deze cursus kun je:
- de belangrijkste theorie en inzichten op het gebied van informatiemanagement uitleggen,
- de strategische, tactische en operationele aspecten van informatiemanagement onderscheiden,
- recente ontwikkelingen op het gebied van strategisch informatiemanagement herkennen in dag- en vakbladen,
- de theorie en inzichten op de in een praktijk-case geschetste situatie toepassen,
- een case gestructureerd analyseren en de informatiemanagementvraagstukken identificeren,
- reflecteren op de eigen oplossingen en zo tot een onderbouwde keuze komen,
- reflecteren op de beoordelingen van anderen ten aanzien van de onderwerpen die in deze cursus worden behandeld (peer review).

Ingangseisen

Je staat een 7 gemiddeld voor de vakken in jouw opleiding en je hebt 120 of meer studiepunten gehaald op het moment van het inleveren van de leerovereenkomst. Een cijferlijst moet bij de leerovereenkomst toegevoegd worden.

De leerovereenkomst wordt op de ingangseisen gecontroleerd. Daarna krijg je bericht dat je kunt inschrijven.

De cursus veronderstelt algemene kennis van de toepassing van informatiesystemen binnen de context van een organisatie en van de basisbegrippen uit de organisatiekunde en management.

Literatuur

Elke cursus heeft online en/of fysieke literatuur die na inschrijving voor de cursus beschikbaar wordt gesteld. Het fysieke materiaal wordt op jouw thuisadres geleverd. Literatuur hoeft dus niet afzonderlijk aangeschaft te worden.

Rooster

Deze cursus start in kwartiel 1 (september). Begeleidingsduur is 10 weken met online bijeenkomsten waaraan je kunt deelnemen via de digitale leeromgeving.

Tijdens de bijeenkomsten of in de digitale leeromgeving kun je inhoudelijke vragen stellen aan de docenten. De online bijeenkomsten zijn in de avonduren en worden opgenomen; je kunt ze na afloop opnieuw bekijken.

De bachelors Informatica en Informatiekunde organiseren in deze periode een studiedag op locatie, met plenaire en cursus-bijeenkomsten. Meer informatie vind je op ou.nl/inf-studiedag.

Toetsing

Opdracht

Aanvullende informatie

De cursussen van de Open Universiteit volg je thuis wanneer jij tijd hebt (activerend online onderwijs met digitale begeleiding).

 

Meer informatie: www.ou.nl/studieaanbod/IB3402

 

Deze cursus is tevens onderdeel van het focusprogramma Digitale transformatie.