Focusprogramma Diversiteit en inclusie
Wil je in korte tijd je kennis over een bepaald onderwerp op peil brengen of doorgroeien in je werk? Of wil je je specialiseren zonder een hele bachelor te volgen? Dat kan met een focusprogramma. Wij hebben drie cursussen uit de bachelor rondom een specifiek onderwerp voor je gebundeld. En mocht je later toch nog de bacheloropleiding willen gaan volgen, dan mag je de certificaten hier inbrengen. Precies zoals jij dit wilt.
Cultuur, kunst en erfgoed hebben een onmiskenbare rol in vraagstukken rond diversiteit en inclusie. Zo spelen culturele opvattingen, denkbeelden en verhalen een belangrijke rol bij toegankelijkheid en discriminatie. Hoe werken culturele denkpatronen en verhalen? En hoe worden die structurele mechanismen van sociale ongelijkheid gereproduceerd of uitgedaagd? Deze kennis is belangrijk. Zo kunnen de nieuwe, inclusievere, verhalen in kunst, cultuur en erfgoed van vandaag bijdragen tot bewustzijn en nieuwe denkpatronen over inclusie en diversiteit.
De cursussen in dit programma gaan in op de culturele dimensies van deze kwesties. We hanteren hierbij een brede definitie van diversiteit, waarbij het gaat om gender, seksuele en etnische identiteit, maar ook om neurodiversiteit, psychische problematiek, en sociale klasse gaat.
Leerdoelen
Wat leer je in deze opleiding?
Na het afronden van dit focusprogramma kun je
- de culturele dimensies van vraagstukken op het gebied van diversiteit en inclusie beschrijven, analyseren en beoordelen;
- communiceren over de culturele dimensies van diversiteit en inclusie voor zowel een wetenschappelijk publiek als een breed publiek en in verschillende media;
- verschillende denkwijzen en concepten over diversiteit en inclusie beschrijven, interpreteren en kritisch met elkaar te vergelijken;
- de actuele debatten over de kolonialiteit en dekolonisatie van erfgoed samenvatten en daarbij uitleggen hoe deze debatten samenhangen met historische ontwikkelingen;
- erfgoed ‘inclusiever’ beoordelen met toepassing van methodologische instrumenten, en deze beoordeling vervolgens presenteren aan een groot publiek;
- diverse diversiteits- en inclusievraagstukken vanuit artistieke praktijken en discoursen te begrijpen en daarbij te analyseren en communiceren welke rol de kunsten spelen in het ter discussie stellen van de gangbare, en het voortbrengen van nieuwe, representaties van diversiteit en inclusie;
- artistieke uitingsvormen met betrekking tot diversiteit en inclusie interpreteren en beoordelen met behulp van methodologische instrumenten.
Rooster
Toetsing
De cursussen worden apart getentamineerd met een digitaal tentamen of met een opdracht (zie cursussites).