Minor Passend Onderwijs
De minor Passend Onderwijs / bevat een rijk programma waarbinnen je zowel in de breedte als in de diepte kennis en ervaring opdoet op het gebied van ‘passend onderwijs’. Middels de expertise van de docenten leer je binnen de minor vanuit verschillende brillen (orthopedagogisch, oplossingsgericht en systemisch/contextueel) naar Passend Onderwijs te kijken en een visie te ontwikkelen op welke werkwijze in welke situatie en met welke kinderen passend is.
Je krijgt gedurende de minor een aanbod van bijeenkomsten met experts op gebied van trauma,de methode geweldloos verzet & verbindend gezag, oplossingsgericht werken, pesten, hoogbegaafdheid, uitdagend gedrag, culturele diversiteit, familiesystemen en meer.
Naast de bijeenkomsten ontwikkel jij je ook door in de praktijk op opdrachten uit te voeren en professionals en experts te ontmoeten bij scholen, samenwerkingsverbanden, jeugdzorg en andere maatschappelijke organisaties. Door verschillende scholen en organisaties te bezoeken in Nederland (maar in het buitenland kan ook) verwerf je een breder begrip van wat er buiten de klas allemaal gebeurt rondom Passend Onderwijs.
Aan de inhoud van de bijeenkomsten, de praktijkopdrachten en de ontmoetingen zijn opdrachten verbonden. Met dit portfolio verzamel je alle praktische tools en kennis die jij meeneemt in jouw rugzak en toon je tevens aan hoe jouw visie op Passend Onderwijs zich heeft ontwikkeld gedurende de minor.
Naast dit brede programma breng je zelf verdieping aan door een verdiepingsopdracht. Aanvullend op de bijeenkomsten, praktijkopdrachten en ontmoetingen met experts voer je daarvoor onderzoek uit met als opbrengst een proeve, een product of beleidsadvies Je kiest een onderwerp dat past bij je interesse en ambitie en wordt hierin ook persoonlijk begeleid door een docent.
Tot slot wordt de mogelijkheid geboden scholen in Stockholm te bezoeken waar vanuit de oplossingsgerichte benadering gewerkt wordt.
Leerdoelen
-
- Op basis van actuele kennis van ontwikkelings- en leerpsychologie, positieve psychologie, orthopedagogiek en systemische theorie krijgt de student inzicht in een verscheidenheid aan vormen van leren en gedrag van leerlingen met en zonder speciale onderwijsbehoeften.
• De student is op de hoogte van actuele ontwikkelingen op het gebied van Passend Onderwijs en Inclusive Education, zowel regionaal als (inter)nationaal
• Op basis van inzicht in effectieve pedagogische strategieën (oplossingsgericht werken, orthopedagogiek en systemisch werken) kan de student een veilig leerklimaat creëren door de leerlingen waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen.
• De student is vaardig in de samenwerking met alle betrokkenen rondom de ontwikkeling van de leerling. Onder betrokkenen worden verstaan: de ouder(s)/ familie, het onderwijsteam, de interne experts binnen de school en de externe experts rondom de school.
De student levert een actieve bijdrage aan het werkveld Passend Onderwijs in de vorm van een proeve, product of beleidsadvies.
- Op basis van actuele kennis van ontwikkelings- en leerpsychologie, positieve psychologie, orthopedagogiek en systemische theorie krijgt de student inzicht in een verscheidenheid aan vormen van leren en gedrag van leerlingen met en zonder speciale onderwijsbehoeften.
Ingangseisen
Studenten van de opleidingen: Pabo, lerarenopleidingen, andere opleidingen gerelateerd aan onderwijs of pedagogiek.
Literatuur
Furman, B., Ahola, T., Birn, S., & Terävä, T. (2008). Kids' skills. Helsinki Brief Therapy Institute.
Severeyns, G. (2021). In je blootje voor de klas. Kwetsbaarheid tonen en verbinding zoeken als leraar. Lannoo Campus.
Van Lieshout, T. (2018). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen (derde druk). Bohn Stafleu Van Loghum.
Rooster
Colleges: woensdagochtend 9.00 – 12.30 uur contacturen (onder voorbehoud)
Excursies, stage en ontmoetingen: zelf flexibel in te delen
Toetsing
- Portfolio met verzameling van opdrachten die gedurende de minor zijn gedaan
- Presentatie en verslag van proeve, product of advies
Aanvullende informatie
Onderdeel van deze minor is dat wij tijdens of aan het eind van je minor je kunnen vragen om deel te nemen aan een onderzoek door een vragenlijst in te vullen.
De ingevulde gegevens worden alleen voor kwaliteitsdoeleinden gebruikt en zijn niet te herleiden naar een persoon.
Met het deelnemen aan deze minor geef je toestemming om deel te nemen aan dit onderzoek.