Kies op maat

Inloggen Menu

Psychosociale hulpverlening

Vergroot je impact in sociaal werk met drie krachtige methoden

Wil jij je kennis en vaardigheden in Social Work naar een hoger niveau tillen? Kies voor deze minor en leer drie krachtige methoden hanteren: relatiehulpverlening, groepswerk en de contextuele benadering. Je ontwikkelt je eigen genogram en past theorie direct toe op casuïstiek.

Inhoud minor

Deze minor bestaat uit drie onderdelen van elk 5 EC:

  • Relatiehulpverlening: leer patronen in relaties herkennen en begeleiden.
  • Groepswerk: ontdek hoe groepsdynamiek kan bijdragen aan groei en herstel.
  • Contextuele benadering: verdiep je in relationele ethiek en meerzijdige partijdigheid.

    Tijdens de module contextuele benadering is een inleiding op en een kennismaking met hulpverlening vanuit het contextueel gedachtengoed. Deze manier van hulpverlening ziet problemen en levensvragen niet los van wat generaties lang is doorgegeven en ontvangen. De verbondenheid die er is met (groot)ouders, kinderen, partner en andere belangrijke (familie)relaties vormen de context. 
    De mens is een sociaal wezen. Ieder mens is verweven in een netwerk van relaties, waarvan het geven en ontvangen van passende zorg het dynamisch kenmerk vormt. Loyaliteit, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke aspecten in de dynamiek van menselijke relaties. 
    We gaan aan de hand van de theorie en oefeningen aan de slag met een casusanalyse uit je werk en/of stagepraktijk. Daarnaast werk je met het persoonlijk genogram waarin je door middel van gesprekken een schets van je eigen gezin van herkomst over 3 of 4 generaties maakt en daarna aan de hand van de theorie daarop reflecteert.

Onderwerpen die tijdens de minor aan bod komen
Relatiehulpverlening (EFT, Vansteenwegen), groepswerk en groepsfasen, contextuele basisbegrippen (loyaliteit, rechtvaardigheid, relationele ethiek).

 

Leerdoelen

Leerdoelen

  • Herkennen en doorbreken van patronen in relaties.
  • Begeleiden van groepsprocessen en het vergroten van groepsveiligheid.
  • Toepassen van contextueel denken en werken met genogrammen.
  • Vertalen van theorie naar de praktijk in casuïstiek.

Ingangseisen

Ingangseisen
Geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten Social Work, Theologie, Psychologie, Pedagogiek.

Literatuur

Verplichte literatuur:

Heyndrickx, P., Loof, L. de, Knip, R., Herck, A. van & Klaveren, W.van (2022). Handboek contextuele hulpverlening, Op verhaal komen in de dialoog (1e druk). Kalmthout: Uitgeverij Pelckmans

Toetsing


Je maakt een verslag per onderdeel.

Aanvullende informatie

In de colleges wordt de nadruk gelegd op de uitleg, verwerking en toepassing van deze theorie, de begrippen en basisattitudes. Interactie en oefening is telkens onderdeel van de colleges.