Kies op maat

Inloggen Menu

Life cycle assessment research 30 EC (Onderzoek Chemie en Materialen; English-Nederlands)

Nieuwsgierig naar hoe producten impact hebben op de planeet, van grondstof tot afval? In deze praktijkgerichte onderzoeksminor ontdek je de volledige levenscyclus van een product via Life Cycle Assessment (LCA). Je leert producten en processen analyseren, vergelijken en verbeteren met behulp van tools die gebruikt worden in de industrie en echte data van industriële partners. Je pakt échte vraagstukken aan en draagt bij aan duurzame oplossingen waarmee je concreet verschil maakt voor de planeet en meetbare oplossingen voor klimaatverandering voorstelt.

Let op: dit is geen theoretische minor.

In de moderne faciliteiten van CHILL, gevestigd op de Brightlands Chemelot Campus, werk je samen met medestudenten, industrie-experts en onderzoekers van Zuyd. Als onderdeel van een Community for Development (CfD) ontwikkel je niet alleen toekomstbestendige technische vaardigheden, maar ook essentiële professionele skills zoals samenwerken en communiceren — cruciaal voor je toekomstige carrière. Daarnaast profiteer je van persoonlijke begeleiding en toegang tot campusfaciliteiten, zoals sport en BOOST-workshops.

 

Curious about how products impact the planet from raw materials to waste? In this hands-on research minor, you will explore the entire product lifecycle through Life Cycle Assessment (LCA). Learn to analyze, compare, and improve products and processes using industry-standard tools and real data from industry partners. You’ll tackle real-world challenges and contribute to sustainable solutions, making a tangible difference for the planet and propose measurable solutions to tackle climate change.

Please note that this is not a theoretical minor.

In the modern facilities of CHILL, located at the Brightlands Chemelot Campus, you will collaborate with fellow students, industry experts, and Zuyd researchers. Working as part of a Community for Development (CfD), you will not only develop future proof technical skills but also essential professional skills like teamwork and communication—crucial for your future career. Plus, you’ll benefit from personal guidance and access to campus facilities, including sports and BOOST workshops.

Leerdoelen

  • De onderzoeksopdracht en de realisatie daarvan staat voorop
  • Competenties onderzoeken, ontwikkelen en zelfsturing.
  • Ontwikkeling van stage niveau II richting afstudeerniveau III.
  • Eigen initiatief
    • Door contact met de opdrachtgever is er de mogelijkheid om de competentie ”adviseren, in- en verkopen‟ op niveau I aan te tonen.
    • Door gebruik te maken van kennis van anderen en anderen gebruik te laten maken van jouw kennis (bv bij de werkbesprekingen) kan de competentie “leidinggeven, managen” op niveau I aangetoond worden.
    • Door goed om te gaan met bestellen en opslag tijdens het project is er de mogeijkheid om de competentie “beheren/coördineren” op niveau I aan te tonen.

 

  • The research assignment and its realization are paramount
  • Researching competencies, developing and self-management.
  • Development of internship level II towards graduation level II.
  • Own initiative
    • Through contact with the client, the opportunity to demonstrate the competency of 'Advice | Procurement & Sales' at level I.
    • By using the knowledge of others and letting others use your knowledge (e.g. during work discussions), the competency of “Instruction | Supervision | Teaching | Coaching” at level I can be demonstrated.
    • By efficient use of the ordering and storage systems you can demonstrate level I of “Management | Coordination”

Ingangseisen

  • Nederlands- en Engelstalige studenten die jaar 1 en 2 van onderstaande opleidingen met succes hebben afgerond.
  • Een derdejaarsstage met goed gevolg hebben doorlopen (bij vrijstelling voor stage, dien je aan de stage eisen te voldoen)
  • Mogelijk uit een breed aantal opleidingen zoals Chemie; Chemical Engineering, Chemische Technologie; Applied Science; Materiaalkunde; Sustainable Energy.

 

  • Dutch and English-speaking students who have successfully completed years 1 and 2 of the courses below.
  • Have successfully completed a third-year internship (if exempt from an internship, you must meet the internship requirements)
  • Entry from a wide number of courses such as Chemistry; Chemical Engineering, Chemical Technology; Applied Science; Materials science; Sustainable Energy.

Literatuur

Alles is te vinden via:

  • pubmed.org
  • Scifinder Scholar: toegang via IP adres van Zuyd en/of van CHILL.
  • Science Direct: via bibliotheek Hogeschool Zuyd of rechtstreeks via internet
  • Boeken (bv uit bibliotheek Life Sciences, via docent of opdrachtgever)

 

Everything can be found via: 

  • pubmed.org
  • Scifinder Scholar: access via IP address of Zuyd and/or CHILL.
  • Science Direct: via Zuyd University of Applied Sciences library or directly via the internet
  • Books (e.g. from the Life Sciences library, via teacher or client)

Rooster

Je programma wordt in overleg met jouw coach en ervaren professional opgesteld. Je bent de meeste tijd op locatie aanwezig.

In de eerste week van de minor vindt een kennismakingsprogramma plaats. In deze week krijg je uitgebreid informatie over de opdracht, CHILL, de campus en leer je de mensen kenen met wie je zal samenwerken.

De onderzoeksopdracht wordt gerealiseerd volgens het Community for Development (CfD) concept. Dus samen werken met studenten, een ervaren professional als dagelijks begeleider en een docent/onderzoeker.

Je hebt dus:

- CfD overleg

- afstemmen met mede studenten onderling

- overleg met opdrachtgever

- veel praktijk

- posterpresentatie met pitch

- feedback bijeenkomsten

- workshops/boosts (optioneel)

 

Your program is drawn up in consultation with your coach and experienced professional. You are on location most of the time.

An introductory program takes place in the first week of the minor. During this week you will receive detailed information about the assignment, CHILL, the campus and you will get to know the people with whom you will work.

The research will be done in a Community for Development (CfD). You will work together with other student, an experienced professional for daily guidance and a lecturer/researcher.

You will have:

- CfD meetings

- Meetings with the other students

- Client meetings

- A lot of experimentation

- Posterpresentation including pitch

- Feedback meetings

- Work shops/boosts (optional)

Toetsing

De hele CfD heeft een stem bij de beoordelingen. Een onafhankelijk assessor is de eindverantwoordelijke voor de beoordeling en heeft in die zin dus de zwaarste stem.

Weging:

Onderzoeksrapportage 8 EC

Onderzoeksuitvoering 8 EC

Onderzoeksvoorbereiding 7 EC

Zelfsturing 7 EC

Voor alle onderdelen geldt een weging van 25 % en een minimumcijfer 5,5.

 

The entire CfD has a voice in the assessments. An independent assessor is ultimately responsible for the assessment and in that sense has the ultimate responsibility.

Components:

Research Report 8 EC

Research Implementation 8 EC

Research Preperation 7 EC

Self-management 7 EC

A ratio of 25% and a minimum grade of 5.5 applies to all components.

Aanvullende informatie

Locatie: Brightlands Chemelot Campus, Geleen

Via een tussenpersoon gevestigd in Sittard-Geleen kan relatief makkelijk gedeelde, gemeubileerde woonruimte gehuurd worden voor korte termijn.

 

Shared, furnished living space can be rented relatively easily for the short term through an intermediary based in Sittard-Geleen.