Innovating business
Week 1 Introductie:
- Why: leerdoelen
- What: onderwerpen
- How: werkvormen
Ervaringen bespreken
Deel 1: Inspiration
Week 2 Market pull:
- Macro: duurzaamheid, milieu, sociale inclusie
- Meso: empowerment, complexiteit, bureaucratie
- Micro: b.v. performance, gebruiksgemak, keuzevrijheid, privacy
Week 3 Technology push:
- Macro: big data, kunstmatige intelligentie
- Meso: automatisering, robotisering
- Micro: DNA profiling, micro-targeting, nudging
Deel 2: Ideation
Week 4 Nieuwe combinaties:
- Micro: individuen, referentiekaders
- Meso: technieken, markten
- Macro: wetenschappen
Week 5 Nieuwe ideeën:
- Effectuation of causation
- Brainstorming
- Co-creatie, customer feedback
Deel 3: implementation
Week 6
- Financieringsvormen
- De lean start-up methode: minimal viable product
- Intellectueel eigendom, octrooi, merkenrecht
- Search engine optimization
Week 7
- Bedrijfsmodellen
- Verdienmodellen
- Strategische allianties, open innovatie
Week 8 Afsluiting: Shark tank pitch
Leerdoelen
De student:
- Beschrijft en analyseert individuele, bedrijfskundige en maatschappelijke marktbehoeften die om innovatieve oplossingen vragen.
- Benoemt technologische ontwikkelingen die innovatieve toepassingen mogelijk maken.
- Ontwikkelt innovatieve oplossingen door marktbehoeften, technieken en referentiekaders op creatieve wijze te combineren.
- Kan creativiteitssessies opzetten en begeleiden.
- Kan innovatieprocessen aan de hand van verschillende methodieken (o.a. ‘design thinking’) opzetten en (bege)leiden.
- Ontwikkelt bedrijfsmodellen en verdienmodellen om een innovatie succesvol op een markt te brengen.
- Ontwikkelt een businesscase voor een innovatief bedrijf aan de hand van het Canvas model.
- Houdt een overtuigende presentatie om investeerders en relevante netwerkpartners aan het innovatieve bedrijf te verbinden.
Ingangseisen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Doelgroepen: alle opleidingen
Literatuur
Alle lesmateriaal is digitaal en gratis.
Rooster
Werkvormen: Hoorcolleges, werkcolleges, lees-, kijk- en maakopdrachten, individuele presentaties.
Er zijn vaste contacttijden overdag, circa 8 uur per week.
Toetsing
Presentatie, 7 x 5 minuten presentatie (5 EC, weging 50 %)
Shark tank business case, presentatie en verdediging (10 EC, weging 50 %)