Kies op maat

Inloggen Menu

E-commerce

Zowel B2C als B2B klanten maken in de klantcyclus meer en meer gebruik van online kanalen en mogelijkheden. Zij verwachten daarbij een steeds hogere service, snelle levering en gemak. Om daaraan tegemoet te kunnen komen zullen organisaties steeds meer processen digitaliseren, dit heeft een grote impact op inkoop, verkoop, klantenservice en logistiek. De digitalisering van het commerciële proces heet e-commerce. Voor organisaties ontstaan hiermee kansen op gebied van internationalisering en het aanboren van nieuwe afzetkanalen zoals marktplaatsen.

In deze minor verdiep je je verder in de verschillende facetten van de e-commerce. Je leert hoe je vorm kunt geven aan een sterke e-commerce strategie, wat er allemaal komt kijken bij e-fulfilment,  hoe je CRM data slim kunt inzetten om van klanten loyale klanten te maken en welke trends en ontwikkelingen er spelen. Deze kennis wordt direct toegepast in de praktijkopdracht. Je gaat een diepgaande analyse maken van de huidige e-commerce strategie van een onderneming. Op basis daarvan formuleer je een advies ter verbetering, waarbij je ook in kaart brengt wat de gevolgen daarvan zijn voor de organisatie en processen. In de vaardighedenlijn wordt aandacht geschonken aan het managen en opstellen van productinformatie, het vergaren en gebruiken van klantdata en het gebruiken van tools zoals Google Ads, YOAST SEO, Facebook Businessmanager, Mailchimp of Google Analytics.

Leerdoelen

Het opleiden van de student zodat deze:

  • de behoefte van de klant, ontwikkelingen in de markt en de bedrijfsdoelen kan vertalen naar een effectieve e-commerce strategie;
  • de e-commerce strategie kan uitvoeren en optimaliseren zodat de digitale kanalen voldoende traffic en conversie genereren;
  • gegevens over ontwikkelingen en trends ten aanzien van het online verkoopkanaal, doelgroep, formule en concurrent kan verzamelen en interpreteren;
  • kennis heeft van de rakende disciplines zoals e-supply chain, technologie en data zodat deze kan samenwerken met specialisten uit deze domeinen;
  • stakeholders kan overtuigen op basis van feiten (data, trends);
  • kritisch kan nadenken over de impact van beslissingen op klant, processen en organisatie;

Ingangseisen

Doelgroep: alle opleidingen.

Er zijn geen specifieke voorkennis vereist.

Literatuur

E-commerce & E-business, Auteur: Marjolein Visser Berend Sikkenga, ISBN: 9789001593513 

E-learnings via een betaald account op de E-academy (https://www.e-academy.org/)

Rooster

Totaal aantal contacturen: 100

Werkvormen: instructiecolleges, vaardighedentrainingen, projectonderwijs.

Onderwijscontacttijden: vaste contacttijden overdag.

Toetsing

Praktijk: Strategisch e-commerce adviesplan, 5 EC, schriftelijke beroepsprestaties (groepswerk): De student kan een voor e-commerce relevante analyse maken van een organisatie en haar klanten (strategie, systemen, processen, kanalen, trends) en formuleert op basis daarvan een concreet advies voor e-commerce. Het plan is opgedeeld in de onderdelen: het e-Business Model, de online klant en de Online Salesfunnel.

Kennistoets e-commerce, 5 EC, schriftelijke toets (individueel): In de kennistoets e-commerce worden de volgende deelonderwerpen uit de kennislijn getoetst: e-commerce strategie, online klantenwerving, e-fulfilment, e-CRM en CRO (conversion rate optimization).

Vaardigheden: Data, technologie en soft skills, 5 EC, schriftelijke opdracht (individueel): In een portfolio toont de student in verschillende opdrachten vaardig te zijn met e-commerce en dat hij/zij kan werken met verschillende systemen (Google Ads, SEO-tools, Meta businessmanager, Mailchimp, tools voor data-analyse en dashboarding) die relevant zijn binnen het beroep van e-commerce specialist. Daarnaast leert de student relevante soft skills zoals kritisch denken en overtuigen.