Kies op maat

Inloggen Menu

Fashion Retail

Het centale thema is de creatieve en commerciële ontwikkkeling van een modecollectie van ontwerp tot realisatie en vermarkting. Tijdens het semester wordt gewerkt voor een actueel modemerk. Om als modemerk sterk te blijven in een snel wisselende retailomgeving is actualiteit van een collectie van groot belang. Ook het online en offline vermarkten moet naadloos afgestemd zijn op de identiteit van een merk. Studenten leren hoe je inspiratie kunt opdoen vanuit culturele, internationale en sociale ontwikkelingen. Daarbij is een bezoek aan een internationale modestad een ‘must’ evenals het volgen van de forecasts van trendwatchers. Studenten kruipen in de huid van verschillende rollen tijdens het semester: ontwerpers, patronenmakers, stylisten, marketingadviseurs, onderzoekers, evenementorganisatoren. Tijdens het semester maken studenten nader kennis met de modewereld en onderzoeken hoe een collectie samengesteld wordt, hoe de prijzen bepaald worden en hoe en waar collecties verkocht kunnen worden.

Leerdoelen

Creativiteit, commercieel handelen, onderzoek en analyse, communicatie en samenwerking, resultaatgerichtheid, waardengericht handelen.

Aanvullende informatie

Alleen als semester te volgen.

Maximaal 2 groepen.

Vooraf wordt een kennismakingsgesprek gedaan met geïnteresseerde studenten.

Excursie in de 2e moduulweek naar een internationale modestad (wisselend per jaar). Kostenindicatie voor vervoer, verblijf en entreegelden musea: ongeveer 350,00 € Daarnaast worden kosten gemaakt voor het realiseren van een kleine collectie (blijft in bezit van studenten).

Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op je Kies op Maat studie aan NHL Stenden Hogeschool, worden er vooraf twee introductiedagen georganiseerd. Tijdens deze twee dagen –in samenwerking met de exchange incoming students - krijg je algemene informatie over je studie aan Stenden, een rondleiding door het gebouw,  is er een “meet and greet” met de docenten en een introductie van de ICT-faciliteiten. Tevens geven we een introductie en training van het studiesysteem van Stenden: Problem based learning. Deze laatste activiteiten zijn van groot belang voor een succesvolle studie aan Stenden, reden waarom we ervan uitgaan dat je hier als KOM student ook aan deelneemt.

Ingangseisen

In bezit van propedeuse en bij voorkeur het tweede studiejaar afgerond. Daarnaast is enige ervaring in de retail- of modebranche een pré.

Toetsing

Moodboard, lifestyleboard, excursie verslag, merkananlyse rapport, omzetanalyseplan, collectieplan, collectieschetsen, actieve participatie.

Literatuur

Floor & Van Raay, Marketing Communicatie, Floor, K: Branding a Store and Tongeren, M. van: 1:1; the essence of retail branding and design, kunstgeschiedenis (in Studielandschap verkrijgbaar).

Rooster

Maandag t/m vrijdag.