Kies op maat

Inloggen Menu

Sales & Accountmanagement

Ben je commercieel ingesteld en vind je persoonlijke omgang met individuele klanten een uitdaging? Ben je klantgericht, of wil je dat graag worden en zie je in elk probleem een kans? Dan kom je in de minor Sales & Accountmanagement helemaal tot je recht!

 

Als sales- of accountmanager ga je goed voorbereid met een doordacht plan naar een (potentiële) grote klant. Je hebt een flinke dosis doorzettingsvermogen, tact en gevoel voor etiquette en (sociale) verhoudingen. Je hebt goed achterhaald wat de achterliggende behoeften en belangen van deze klant zijn en je komt met oplossingen die de klant verder brengen. Uiteraard met jouw eigen doelstellingen, strategie en belangen als randvoorwaarden. Hierbij vertoon je pro-actief gedrag en ben je je zeer bewust van het feit dat niemand anders dan jij zelf verantwoordelijk is voor jouw succes. Je hebt de natuurlijke drang je grenzen te verkennen en zo nodig te verleggen en je schroomt dan ook niet om uit je “comfort zone” te stappen.

Leerdoelen

Tijdens de minor Sales- & Accountmanagement krijg je inzicht in strategisch en tactisch inkoopmanagement, de plaats van Sales in een organisatie, leveranciers- en klantmanagement, portfoliomanagement, salesplanning en verschillende vormen van verkoop.

 

Naast dit stevige theoretische kader, besteden we aandacht aan praktische vaardigheden zoals het opstellen van een goede offerte, het voeren van effectieve onderhandelingen, jezelf kunnen ‘verkopen’ en aan verbale- en non-verbale communicatievaardigheden. Ook coachingsvaardigheden komen ruimschoot aan bod. Deze minor is erop gericht om je plezier in het salesvak te stimuleren.

 

Wanneer je deze minor met goed gevolg hebt afgerond, kom je behalve 30 EC’s ook in het bezit van het SMA-B1 certificaat Senior Sales Professional

Ingangseisen

Om deel te kunnen nemen aan deze minor moet je alle onderdelen van Verkoop-, Inkoop en  Leiding geven in jaar 1 en 2 met een voldoende hebben afgerond. In het tweede jaar moet ook de module Marketing in Praktijk (MIP) met een voldoende zijn afgerond. Doe je een andere opleiding dan Commerciële Economie en voldoe je (nog) niet aan deze eisen, dan kun je mogelijk toch instromen op basis van een ‘opstapprogramma’. Mogelijk dat je eerst wordt uitgenodigd voor een intakegesprek.

Toetsing

Je wordt getoetst aan de hand van een schriftelijke toets, uitgevoerde opdrachten, participatie, inbreng en jouw toegevoegde waarde, te beoordelen door (gast)docenten. Verder is er een aantal assessments waar vooral je praktische vaardigheden en je attitude worden beoordeeld.
Offeren (schriftelijk, individueel)
Offertegesprek (team)
Schriftelijke opdracht Beursverkoop (individueel)
Telefonische acquisitie
Assessment onderhandelings-vaardigheden (individueel)
Opdracht analyse Inkoop- en verkoopafdeling / portfolio-analyse

Literatuur

G. Rustenburg/R. van Hoften/A. Steenbeek: "Salesmanagement" ISBN 978-90-01-76167-7

Gelderman/Albronda: "Professioneel inkopen" ISBN: 978-90-01-70024-9

Rooster

2 middagen van 13.00 - 16.00 uur. Sommige dagen zijn van 09.00 - 16.00 uur.