Kies op maat

Inloggen Menu

Neuromarketing (Neuro)

 

Lijkt het je interessant om gedrag van consumenten te meten, verklaren, voorspellen en beïnvloeden? En daarbij de basis te leren kennen van sociale psychologie, gedragswetenschappen en een klein beetje neurowetenschap? Dan is de minor Neuromarketing perfect voor jou!

Na deze minor ken je de meest gangbare psychologische theorieën, snap je beter waarom consumenten doen wat ze doen en ben je in staat om ze  door de customer journey heen te loodsen en tot een loyalere klant te maken.

Klik op deze link voor een filmpje van een student die jou voor is gegaan: Minor Neuromarketing van de opleiding Commerciële Economie bij NHL Stenden - YouTube

Inhoud van de minor

Neuromarketing is een breed vakgebied. Er is al heel veel bekend over de menselijke psyche, maar ook heel veel niet. Je hebt dus een lange weg te gaan om jezelf een expert te mogen noemen. Om je op weg te helpen zullen we de meest gangbare en bruikbare theorieën, zienswijzen en kennis aan je voorleggen.  Op basis van de theorie die je hebt meegekregen en waar je zelf al naar op zoek bent geweest kies je een onderwerp wat jij interessant vindt en waar je meer van wilt weten. Met twee andere studenten die een soortgelijk onderwerp hebben ga je aan de slag. Het is de bedoeling dat jij de expert bent op dit onderwerp en dat jij andere marketeers nog wat kan leren.  Alle kennis probeer je te combineren zodat je daarmee een marketing stimulus kan maken om de design gap van de opdrachtgever te dichten. Design gap is een term uit de design science. Het is het verschil tussen een huidige en een gewenste situatie van een bedrijf. In meerdere ontwerpcycli stel je een design gap vast en ontwikkel je meerdere prototypes om de gap te dichten. Daarbij test je of de bedachte oplossing ook echt werkt. Je blijft je oplossing dus continu verbeteren tijdens het semester om de gap steeds kleiner te maken.

Leerdoelen

Opzet van de minor

De minor bestaat uit 3 onderdelen die allemaal aan elkaar gelinkt zijn.   

  • Theorie Basis. 6EC We beginnen met je bekendmaken op het gebied van psychologie en hoe dit toegepast wordt in een commerciële context. Je krijgt de meest bekende en gangbare inzichten mee.   
  • Theorie Verdieping. 6 EC Je gaat zelf een Neuromarketing onderwerp helemaal uitdiepen. Dit doe je samen met twee medestudenten die dit ook interessant vinden. Je maakt een publicatie in een zelf te kiezen vorm (blog, podcast, white paper, etc.) die geschikt iets leert aan marketeers uit het werkveld.  
  • Toegepaste opdracht. 18 EC Het grootste deel van het semester ben je bezig met het toepassen van je kennis bij een opdrachtgever. Jij zoekt uit welke mogelijke gewenste situaties je kan bereiken door het ontwerpen van een marketing stimulus. Deze ga je ook daadwerkelijk maken en testen op de effectiviteit.  

Ingangseisen

Alle studenten in het derde en vierde jaar van hun Hbo-opleiding zijn welkom. Je moet je propedeuse hebben behaald en minstens 45 EC in de hoofdfase. 

Kennis over marketing is een pre, maar niet noodzakelijk. Hierin bieden we een paar basislessen aan. Daarnaast kan je zelf verdieping zoeken.

Meer informatie over deze minor kun je vinden in de handleiding.

Beheersing van de Engelse taal is een vereiste.

Deze minor wordt aangeboden door de opleiding Commerciële Economie.

Toetsing

Toetsing

De toetsing bestaat voor theorie basis uit een portfolio waarin je laat zien dat je de theorie die je aangeboden hebt gekregen snapt, je er een eigen verdiepingsslag overheen kan doen en kan toepassen bij je opdrachtgever. Voor theorie verdieping lever je een product aan die geschikt is voor een marketeer om meer kennis op te doen over een onderwerp binnen het vakgebied Neuromarketing. Voor de toegepaste opdracht houden we een criterium gericht interview als assessment. Hierin bepalen wij of je de competenties bezit om een opdracht ui te voeren bij een opdrachtgever.