Fashion Design & Marketing
De modebranche is constant in ontwikkeling, dus is het belangrijk om als producent, grossier en detaillist en ondernemer in deze keten om te anticiperen op veranderingen.
Tijdens het ontwikkelen van een modecollectie worden verschillende fases doorlopen. Binnen deze fases spelen verschillende invloeden een rol waaronder economische ontwikkelingen, maatschappelijke thema’s en heersende trends. Voor het beroepenveld (o.a. inkoper, eigenaar van een modemerk, management functies binnen de modeketen) vraagt dit een flexibele en ondernemende houding.
Daarom werk je in dit semester aan een project waarbij voor een duurzaam Nederlands modemerk een kleine modecollectie wordt ontworpen, stoffen worden ingekocht om uiteindelijk een schaduw collectie voor het merk te realiseren! Ook ga je stoffen upcyclen en je eigen collectie vermarkten. Als student kruip je in de huid van verschillende moderollen: ontwerpers, patronenmakers, stylisten, influencers, marketingadviseurs, onderzoekers, evenementorganisatoren. Uniek voor deze minor is dat alle onderdelen van het maken van een eigen schaduwcollectie voor een modemerk aan de orde komen en ook ondersteund worden door vakspecialisten. Uiteindelijk presenteer je in een modeshow de gemaakte items en aan de opdrachtgever hoe je de collectie in de markt kunt zetten mbv (online) marketing tools. Omdat je in kleine groepen werkt kun je de taken verdelen en de onderdelen oppakken waar jij affiniteit mee hebt)
Inhoud van de minorHet semester start met een inspiratiefase waarin trends en ontwikkelingen in de modebranche en kunststromingen onderzocht worden. Om streetstyle en musea te onderzoeken ga je In de 3e moduulweek naar een internationale modestad (Parijs, Milaan, Antwerpen, London).
Als de inspiratiefase is afgerond maak je schetsen van je collectie en presenteert deze aan het einde van moduul 1 aan de opdracht gever. Ook onderzoek je de merkidentiteit van het modemerk en presenteer je aanbevelingen.
In moduul 2 ga je voor de collectie stoffen inkopen om deze collectie vorm te geven en ga je onderzoek doen naar de online marketing activiteiten van het modemerk. Aan het einde van moduul 2 presenteer je je collectie via een lookbook aan de opdrachtgever en organiseer je samen met medestudenten een modeshow.
Om je te ondersteunen heb je les van verschillende vakdocenten (styling, marketing, Engels, naailessen en calculeren) en om het project in goede banen te leiden heb je 6 uur per week les van een projectbegeleider in een kleine groep van 12 studenten.
Leerdoelen
Je werkt in dit semester gezamenlijk met andere bachelor studenten (in kleine groepjes) uit de hoofdfase aan een project voor een duurzaam Nederlands modemerk waarbij je een kleine modecollectie ontwerpt, stoffen en materialen inkoopt, de collectie realiseert of upcyclet en een portfolio samenstelt waaruit blijkt hoe de collectie tot stand is gekomen.
In totaal bedraagt de studielast 30 EC (alleen als semester te volgen). Je kunt het semester alleen in zijn geheel volgen.
Onderwijsorganisatie: 2 keer per week een onderwijsatelier, expert colleges op het gebied van calculatie, fashion in de praktijk, grafische vormgeving, werktekenen, materialen kennis, fotografie en (online-) marketing .
Ook worden naai en upcycle workshops aangeboden. Je maakt in moduul 1 een excursie naar een internationale modestad en bezoekt meerdere musea met actuele modetetoonstellingen.
Ingangseisen
We verwachten dat je je propedeuse hebt behaald en affiniteit hebt met de mode-industrie.
Extra kosten voor een internationale city trip van 3-4 dagen zijn ongeveer €500 (verblijf, reis en entreegelden musea)
€ Extra kosten voor de collectie ong. 100 euro.
Deze minor wordt aangeboden door de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.
Literatuur
Literatuur: actuele naslagwerken op het gebied van marketing.
Toetsing
Onderdelen waarop getoetst wordt zijn:
Moduul 1:
- Merkidentiteitplan
- Collectieportfolio ( moodboard, logboek, styleboard, (kunst)inspiratie, schaduwcollectie)
- Engels (excursie opdracht)
- Kunstopdrachten
- Eindpresentatie
- Inspiratieopdracht
Moduul 2:
- Online marketing plan
- Collectie portfolio 2 (etalage, logbook, lookbook, pop materiaal, werktekeningen)
- Engels (styling en sustainability)
- Modeforecast
- Eindpresentatie
- Inspiratieopdracht