Kies op maat

Inloggen Menu

Omgevingsbewust Ontwerpen

Wat hebben schapen, strand, jutten en ontwerpen met elkaar te maken? Dat kun je ontdekken in de minor OmgevingsBewust Ontwerpen (OBO). Je werkt dan namelijk aan een casus op Texel! In de casus staat een omgevingsopgave op Texel centraal. Je gaat op zoek naar informatie over het eiland, komt in contact met Texelaars en andere experts en organiseert een creatieve afsluiting van het project op Texel. Tijdens de minor volg je daarnaast op Inholland interessante vakken, keynotes en trainingen en pas je wat je hiervan leert direct toe op de casus.

In de casus ga je oplossingen bedenken en ontwerpen voor nieuwe ruimtelijke concepten, die moeten zorgen voor een toekomstbestendige en leefbare omgeving op Texel. In je ontwerpoplossingen is aandacht voor de omgeving en welke impact jouw voorstel en uitwerking heeft op (deel)systemen, zoals de markt, het ecosysteem, sociale structuren of vervoerssystemen. Hierbij analyseer je onderlinge verbanden, doe je ontwerpend onderzoek en betrek je relevante stakeholders. Dat wordt bedoeld met ‘omgevingsbewust’ ontwerpen. 

In deze minor: 

  • Werk je aan een echt vraagstuk op Texel: De Kenniswerkplaats Texel heeft een actueel vraagstuk (casus) geformuleerd, waar diverse stakeholders op Texel bij betrokken zijn. Er moeten bijvoorbeeld de komende decennia honderden woningen gebouwd worden, maar wel op een ‘omgevingsbewuste’ manier. Hoe kun je daarbij rekening houden met de specifieke Texelse waarden en belangen? Ga jij deze uitdaging aan? 
  • Leer je werken met de ontwerpcyclus: Je leert hoe je je ontwerpskills kunt inzetten in de verschillende planfasen: van analyse tot uitvoering. Aan de hand van ontwerpend onderzoek, design thinking en prototyping kom je tot interessante concepten en ontwerpoplossingen voor een Texels vraagstuk. 
  • Werk je samen met andere studenten van verschillende hogescholen o.a. studenten van Inholland, Built Environment: Je werkt in een gemengd team aan het Texelse vraagstuk. Hierdoor ontwikkelen jullie verschillende perspectieven op de opgave en word je bewust hoe jij je verhoudt ten opzichte van andere disciplines. 
  • Ben je zelf grotendeels verantwoordelijk voor je eigen leeromgeving: Jouw kennis en kunde wordt getoetst met een groepsproject, assessments en een individueel portfolio. Niet de docent, maar jijzelf zit aan het roer: aan de hand van self assessment, feedback en reflectie breng je je eigen ontwikkelde en de te ontwikkelen stappen in beeld. 
  • Is veel ruimte voor je eigen ontwikkeling: Je toont motivatie, bereidheid tot samenwerking en zelfstandigheid. Hiermee draag je bij aan een Texel waar het goed wonen en leven is, binnen een vitale toeristische economie. Èn je bouwt ervaring op en breidt je netwerk uit als toekomstig professional. 

Leerdoelen

Omgevingsbewust onderzoeken en ontwerpen

1) Je maakt een ontwerp als oplossingsrichting voor een maatschappelijk vraagstuk op Texel. Hiervoor doorloop je de hele ontwerpcyclus, van onderbouwd onderzoek tot verantwoord ontwerp.

2) Je inventariseert de betrokken stakeholders en de omgeving van het vraagstuk.

3) Je verzamelt en onderzoekt relevante data op samenhang volgens een ontwerpgerichte analysemethode.

4) Je visualiseert verbanden vanuit verschillende perspectieven. 

5) Op basis van je onderzoeksresultaten en iteratieve werkwijze ontwerp je creatieve alternatieven die strategisch en integraal zijn.

 

Omgevingsbewust werken en communiceren

1) In je samenwerking ben je bewust van de verschillende belangen en wensen van betrokkenen in relatie tot jouw opdracht.

2) Je weegt de belangen af en komt tot een keuze voor de aanpak van communicatie. Je gaat sensitief om met morele en ethische aspecten van de betrokkenen en houdt hier ook rekening mee in het uitvoeren van communicatieactiviteiten.

3) Je verantwoordt welk effect de ingezette activiteiten hebben gehad op het vergroten van interactie en draagvlak.

 

Je professioneel ontwikkelen

1) Je neemt leiding in je eigen ontwikkeling, in relatie tot jouw kwaliteiten en de gewenste resultaten.

2) Je bepaalt je beginsituatie en op welke wijze je eigen doelen voor ontwikkeling opstelt, monitort en evalueert.

3) Hierbij verzamel je feedback op je handelen en kwaliteiten, van de verschillende betrokkenen en vanuit verschillende contexten.

4) In je reflectie geeft je de betekenis van deze opdracht voor jouw toekomst en jou als professional. 

Ingangseisen

Je bent 3e of 4e-jaars student aan een technische, ruimtelijke of ontwerpgerelateerde HBO-bacheloropleiding. Je krijgt een intakegesprek met één van de docenten. Hiermee wordt gecheckt of je voorkennis aansluit op deze minor.  

Literatuur

Naast artikelen en overige informatie die digitaal worden aangeleverd een aan te schaffen boek: Ontwerp en Analyse door Bernhard Leupen, ISBN 9789064505584 

Rooster

We gaan uit van een fulltime werkweek, waarbij op 4 dagen per week activiteiten geroosterd kunnen worden. Een deel van de uren bestaat uit zelfstudie. 

Toetsing

Het projectonderwijs met het Texelse vraagstuk wordt ondersteund met verschillende lessen en activiteiten op school en op Texel. 

Wekelijks zijn er keynotes en trainingen van lectoren en (gast)docenten, over uiteenlopende onderwerpen, zoals: de veerkrachtige samenleving, de energietransitie, stakeholderparticipatie en circulair bouwen. Ook volg je de vakken Ontwerpanalyse en Conceptontwerp. Je ontwikkelt zo kennis en kunde die je direct kunt toepassen om het vraagstuk uit te werken. 

Tijdens meerdaagse bezoeken op Texel doe je ‘veldwerk’. Je gaat in gesprek met stakeholders, bezoekt mogelijke locaties, neemt deel aan lokale workshops en proeft de eilandsfeer. Aan het einde van de minor presenteren jullie op een creatieve manier je eindproduct op Texel. 

Gedurende de gehele minor verzamel je ‘bewijsmateriaal’ in een portfolio. Dat zijn tussenproducten, analyseresultaten, ruimtelijke verkenningen, ontwerpvarianten, etc. die bijdragen aan een oplossingsrichting voor het vraagstuk, maar ook aantonen dat jij de drie leeruitkomsten aan het einde van de minor gerealiseerd hebt: 

  1. Omgevingsbewust onderzoeken en ontwerpen
  2. Omgevingsbewust werken en communiceren
  3. Je professioneel ontwikkelen.

Tijdens groep-coaching en individuele ontwikkelgesprekken krijg je feedback op je voortgang en reflecteer je op je eigen ontwikkeling door het invullen van een self-assessment. Je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je aangeleverde bewijzen. 

Aanvullende informatie

Er zijn maximaal 30 plekken beschikbaar, dus wees er snel bij! 

Je gaat drie keer naar Texel voor een driedaags bezoek. Je verblijft met de groep in de Stayokay van Den Burg. Voor de praktijkdagen op Texel wordt een eigen bijdrage gerekend voor overnachting en maaltijden van 150 euro (voor de gehele minor). Overige kosten zijn voor eigen rekening.

Informatieverzoeken naar: 

miriam.uitterhoeve@inholland.nl 

 

Studentenquotes:

Esther: “Je krijgt veel vrijheid om zelf richting te geven aan je eigen leerdoelen.”

Jaimy: “Door in gesprek te gaan met mensen op Texel kom je erachter dat de werkelijkheid veel complexer is dan gedacht.”

Kaitlyn: “De minor Omgevingsbewust Ontwerpen maakt leren leuk omdat je werkt aan een écht vraagstuk op Texel.”