Kies op maat

Inloggen Menu

Gezond samen leven

Minor Gezond samen leven

Stap in de “Vitalitijdsmachine”!

Hoe zorg je ervoor dat je gezond en vitaal leeft én gelukkig in het leven staat? Hoe zorg je dat kinderen gezonde gewoontes aanleren en daar de rest van hun leven aan vasthouden? Hoe ga jij vanuit je beroep om met mensen die dementie krijgen? Wat zijn de oorzaken van gezondheid en hoe kun je ziekten voorkomen? Kortom: wat is het geheim van gezond ouder worden en welke rol kan jij hierin spelen? In deze minor leer je buiten de kaders denken en ondernemend kijken naar de toekomst van een gezonde en gelukkige samenleving.

Je gaat samen met studenten van verschillende opleidingen aan de slag met maatschappelijke vraagstukken op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn;  échte vragen en uitdagingen vanuit zorg- en welzijnsorganisaties, gemeentes, bedrijfsleven en meer! Deze vragen gaan over gezondheid, zorg, welzijn én innovatie.

Wie ben jij?

Jij hebt een ondernemende houding, bent creatief, denkt in kansen en mogelijkheden en wil met nieuwe oplossingen komen om ‘gezond en gelukkig ouder worden’ een goede plek te geven in onze samenleving. Jij bent niet bang om taboeonderwerpen aan te snijden en experimenteert graag. Jouw innovatieve ideeën toets je het liefst meteen in de praktijk.

In welk vakgebied jij je specialiseert, maakt niet uit. Want of je nou sociaal werker, techneut, econoom, bedrijfskundige, bouwkundige of verpleegkundige wilt worden: de uitdagingen van een veranderende – en complexe samenleving – waarin mensen gelukkig steeds ouder worden, daar leveren we allemaal een bijdrage  aan!

Wat ga je doen?

Stap in de “vitalitijdsmachine” en reis met ons mee van jong naar oud. We gaan op zoek naar een antwoord op de vraag: hoe richten we onze maatschappij zo in, dat een vitale samenleving ontstaat waarin mensen gezond én gelukkig zijn? Je leert wat er komt kijken bij gezond zíjn en blijven, krijgt informatie over hoe we de samenleving zo kunnen organiseren dat we samenredzaamheid bevorderen, en leert over nudging, de kunst om een ander te verleiden tot ander gedrag. Denk bijvoorbeeld aan gezonder eten, meer bewegen, een leefomgeving veiliger maken of jong en ouder dichter bij elkaar brengen.

Je blijft niet binnen de vier muren van Avans Hogeschool, maar verzamelt veel kennis ín de praktijk en werkt aan actuele vraagstukstukken van opdrachtgevers. Daarnaast zijn er evenementen en excursies waar je naar toe gaat. Gemiddeld ben je twee dagen ‘op school/excursie’, twee dagen in de praktijk/project en heb je één dag voor zelfstudie.

Voorbeelden van vraagstukken en opdrachtgevers:

Het Amphia ziekenhuis heeft een nieuw ziekenhuis gebouwd en staat voor de uitdaging om er een leeftijdsvriendelijke omgeving van te maken.

Gemeente Breda vraagt om de mobiliteit van ouderen binnen de gemeente te bekijken en toekomstgerichte adviezen te formuleren.

Fort Isabella Vught vraagt advies bij het creëren van een nieuwe woon- en leefomgeving voor jongeren, volwassenen en ouderen op deze bijzondere locatie in Vught

De GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst) vraagt hoe het aanbod Kunst- en cultuuractiviteiten ingezet kunnen worden om welzijn van burgers te vergroten en eenzaamheid te verminderen.

Het instituut voor maatschappelijk welzijn (IMW) wil de bekendheid en de dienstverlening vergroten onder jongeren.

Wat vinden de studenten er van?

“Ik vond de afwisseling tussen opdrachten, colleges en excursies erg leuk. Heel anders dan ik op mijn opleiding heb gehad, zowel de inhoud als de vorm van de projecten.”

“Wat ik het meest leerzaam vind in deze minor is dat je een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven leert bekijken, een student van HRM, Verpleegkunde, Social work, Techniek,  Fysiotherapie,  Sport- en bewegen, Kunst… iedereen pakt een vraagstuk anders aan.”

“Door deze minor ben ik anders gaan nadenken over mijn eigen leefstijl. Ik ben nu bewuster van de keuzes die ik maak, zoals hoe ik eet en hoe ik met mijn tijd om ga.”

“Je krijgt geen standaardlessen, maar uitdagende vraagstukken en creatieve opdrachten van enthousiaste docenten.”

Wat vinden opdrachtgevers er van?

“De inzet van ‘fresh brains’ van de studenten van verschillende opleidingen is zeer waardevol voor ons als ziekenhuis.”

“De studenten hebben een tastbaar en bruikbaar advies gegeven om dementie beter op de kaart te zetten binnen de gemeente Breda.”

“Voor de challenge ‘Hoe word je gezond 100?!’ hebben de studenten met hun kennis en ervaring een nieuw concept bedacht dat door ondernemers en zorgorganisaties goed gebruikt kan worden.”

Leerdoelen

Je duikt in een breed spectrum van onderwerpen over gezondheid, zorg en welzijn en kijkt hier met een innovatieve en creatieve blik naar. Je kijkt over de grens van je eigen kennis en vaardigheden, leert nieuwe manieren van kijken aan en al doende verwerf nieuwe inzichten. Je werkt aan de competenties creatief denken, probleemoplossend vermogen, innovatiekracht, interdisciplinair samenwerken, reflectief vermogen en professioneel handelen. Zo leer je in de minor onder andere meer over:

  • het gebruik van actuele kennis bij zelfstandig opereren als beginnend beroepsbeoefenaar
  • de (wetenschappelijke) toepassing van relevante kennis bij het oplossen van vraagstukken
  • het omgaan met ‘vage’ problemen uit de praktijk waar niet slechts één standaardprocedure voor bestaat
  • het communiceren en samenwerken in een divers samengestelde groep en organisatie
  • begrip en betrokkenheid bij ethische en maatschappelijke vraagstukken in de beroepspraktijk

Ingangseisen

Deze minor is te volgen vanuit verschillende domeinen, zoals zorg, welzijn, kunst, veiligheid, technologie, economie, bouw, etc. mits je maar interesse hebt met de geschetste vraagstukken.

Twijfel je of deze minor geschikt voor je is, neem dan contact op.

Rooster

De minor Gezond samen leven wordt indien er voldoende animo voor is tweemaal per jaar aangeboden, te weten in periode 1 & 2 en periode 3 & 4. De looptijd van de minor is 20 weken.

Er zit een minimum en maximum aan het aantal deelnemers.

Het onderwijs wordt primair verzorgd op de locatie van Avans Breda.

Toetsing

  1. Projectverslag van een opdracht/vraag geformuleerd door een externe opdrachtgever (zorgorganisatie, gemeente, zorginstelling, GGD,…)
  2. Digitaal portfolio met wekelijkse opdrachten en creatieve oefening
  3. Innovatie-opdracht :
    organiseren van een workshop (groepsopdracht) gericht op de toepasbaarheid en inzet van (technologische) innovaties.

Aanvullende informatie

Bekijk het online magazine en lees het verhaal van studenten Asma en Nine

Let op: De Avans-opleiding gekoppeld aan deze minormodule is:

Opleiding tot Verpleegkundige Breda (HBOV-B) 
of
Opleiding tot Verpleegkundige Den Bosch (HBOV-H)
of 
Opleiding tot Fysiotherapeut (FT-B)
of
Opleiding Mens en Techniek (MT-B)

Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.

De ingevulde leerovereenkomst mag per mail verzonden worden naar: minorenloket.hbov.breda@avans.nl

Voor meer informatie:

Maartje Vermeer / mjcm.vermeer@avans.nl / 088-5257492
Kitty van der Made-Bogaerts / cjam.vandermade-bogaerts@avans.nl / 088-5257277
Niels de Beer / ccm.debeer@avans.nl / 088-5257735

Wil je weten of er nog plaatsingsmogelijkheden zijn na sluiting van de inschrijftermijn, neem dan contact met ons op via minorenloket.hbov.breda@avans.nl