Kies op maat

Login Menu

Kinderfysiotherapie (Paediatric Physiotherapy)

Werk je graag met kinderen en wil je leren hoe je kinderen fysiotherapeutisch kunt onderzoeken en behandelen, volg dan de minor Kinderfysiotherapie.

Opbouw van de minor

De minor duurt een half jaar en bestaat uit de volgende onderdelen: 

Studielast

Stage

3 EC

Engels presentatie

3 EC

Portfolio I

7 EC

Portfolio II

3 EC

Assessment

14 EC

Totaal

30 EC

Brief description of the minor paediatric physiotherapy.
In this minor several topics related to motor development, motor control and motor learning are introduced and intensely discussed. The so called ‘task oriented approach’ will be a central issue in the course. That means that motor skills will be regarded as intentional motor actions, which are strongly related to the task which has to be fulfilled, and the environment in which the child performs the task. 

A conceptual framework for paediatric physiotherapy will be presented. Models used in paediatric physiotherapy will be discussed and the relationship between some of them will be highlighted. 

A lot of video observation will be performed to understand and describe how (ab)normal children move and why they move in the way they do (process diagnostic evaluation). We will analyse tasks to understand and apply knowledge of motor control, motor learning and motor development. You will be challenged to elicit motor skills at the actual level of the child, and to increase the difficulty of a task step by step. You should be able to manipulate the task and environmental constraints in a way that will change the motor performance in the intended way. 

We will also look somewhat closer at the underlying motor processes between ‘intention’ and ‘contraction’ from a cognitive neuromotor science point of view. A heterarchical model will be used for understanding. Implication of the model for assessment and therapy are discussed.

Besides motor topics some other contents like pedagogical theory and test theory are presented. Pedagogically we will ask ourselves if a paediatric physiotherapist only emphasis motor goals or also pedagogical goals.

Related to test theory: in the end you are able to test children between the age of 4 – 11 years old with the Movement Assessment Battery for Children (Mabc) and to analyse and interpret the test results.  The Albert Infant Motor Scale (AIMS) will be introduced.

Children with DCD (Developmental Coordination Disorder) and CP (cerebral Palsy) will be discussed in the second period of the course.

In this period you will do an outdoor practice and perform several field tasks.

Didactical approach
Of course students will be guided through the contents by doing a lot of different, challenging study tasks, group work, self study (literature), and some presentations.  Two afternoons we will organize meetings. Lectures (PowerPoint), a lot of discussion about the prepared study tasks and practice will be part of the meetings. Blackboard will be used as supporting electronic learning system. This system is available on the internet for all enrolled students.

Leerdoelen

Het kunnen doen van motometrisch, motoscopisch en procesdiagnostisch onderzoek bij normale kinderen en bij kinderen met DCD en CP met relatief eenvoudige problematiek.

Na deze minor kun je:

  • Motometrisch, motoscopisch en procesdiagnostisch onderzoek doen bij normale kinderen en bij kinderen met DCD en CP met relatief eenvoudige problematiek.
  • Metrische testen afnemen en interpreteren, zoals de Movement ABC, de AIMS, de BHK en het hanteren van een screeningsinstrument bij kinderen met licht motorisch stoornissen.
  • Een methodisch didactisch opgebouwd motorisch leerarrangement ontwikkelen. Die doe je op basis van een motoriekanalyse, volgens een taakgeoriënteerde aanpak. Bij de verantwoording en argumentatie van je keuzes maak je gebruik van de motorische controle theorie, leertheorie, ontwikkelingskinesiologie, natuurkunde en inspanningsfysiologie.
  • Een theoretische presentatie over een kinderfysiotherapeutisch relevant onderwerp in de Engelse taal geven. Ook leer je een paneldiscussie of een praktische demonstratie leiden (een test uitleggen, een video-analyse maken, technieken demonstreren, vaardigheden ontwikkelen). 

Aanvullende informatie

Let op:
Avans-opleiding gekoppeld aan de deze minormodule is:

Opleiding tot Fysiotherapeut Breda (FT-B)

Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.

Minor staat open voor "exchange" studenten.

Je regelt zelf een stageplaats voor periode 2 van de minor.

De minor wordt  aangeboden in het 1e semester (september tot februari) en het 2e semester (februari tot juli).

Om de minor te kunnen doorlopen moet er in jouw studierichting ruimte zijn voor een half jaar vrije keuze. Vraag bij je studieadviseur van je eigen opleiding welke voorwaarden gelden om deel te nemen.

Ingangseisen

Je kunt deze minor volgen na het tweede jaar van de opleiding Fysiotherapie.
Omdat de minor in het Engels wordt gegeven, is gedegen kennis van de Engelse taal een vereiste.

Toetsing

1e periode:
Assessment: Engelstalige presentatie over een kinderfysiotherapie gerelateerd onderwerp (studiebelasting 60 uur).
Portfolio: met studiegroep. Verslagen gemaakte studieopdrachten en veldtaken.

2e periode:
Assessment: gericht op de verwerking van cursusinhouden.
Stage: 80 uur stagelopen in praktijk kinderfysiotherapie reflectieverlag.
Portfolio: met studiegroep. Verslagen gemaakte studieopdrachten en veldtaken.

Literatuur

  • Schmidt, Richard A. - Lee, Tim. (2014) Motor Learning and Performance -5th Edition . Human Kinetics Publishers, Inc. Champaign (IL)
  • Haywood, K.M., Getchell, N. (2009) Life span motor development. Champaign, IL, Human Kinetics. Fifth edition.
  • Piek, J.P. (2006). Infant motor development. Champaign, IL: Human Kinetics.

Rooster

Het contactonderwijs vindt voor het merendeel plaats op woensdagmiddag en vrijdagmiddag.