Kies op maat

Login Menu

Branding

Branding

Voor een merk is het heel belangrijk om zich te onderscheiden. Weet je dat een gemiddelde Nederlander per dag maar liefst 2000 merken registreert, probeer dan maar eens in op te vallen en echt in het hoofd en hart van de consument terecht te komen. Laten zien dat je er toe doet, anders bent dan anderen en dat je je eigen identiteit hebt en die ook uit durft te dragen. Dat allemaal samen is branding!

Minor branding
De minor zal een combinatie zijn van theorie en praktijk. Daarbij zul je je gaan verdiepen in de theoretische achtergronden van Branding, maar zal ook jouw persoonlijk merk centraal staan. Er wordt gebruik gemaakt van innovatief onderwijs, waarbij interactieve werkvormen centraal staan. De minor branding is een plek om met elkaar de kracht uit mensen en merken te halen.
Merken worden steeds vaker beoordeeld op hun bijdrage aan een betere wereld. Binnen de minor wordt hier dan ook aandacht aan besteed.

Opbouw minor branding

De minor kent vier pijlers: brandmanagement, brandproject, expert community, personal branding.

Brandmanagement
Binnen brandmanagement ga je kennis opdoen over het bouwen van sterke merken. Je gaat in skill labs en inspiration labs aan de slag met actuele, inspirerende kennis over het vakgebied branding. Dit doe je niet alleen, samen met medestudenten en onder leiding van team branding. De labs kennen een interactief karakter.

Brandproject
Team branding draagt in het begin een projectmerk aan. Voor dit merk ga je met een brandingvraagstuk aan de slag. Dit merk ga je adviseren als branding consultant. Tegelijkertijd ga je zelf een merk acquireren waarvoor je uiteindelijk een brandplan gaat schrijven in een groep van drie studenten. Hierbij geef je een bruikbaar, futureproof advies aan de opdrachtgever. 

Expert community
Binnen de minor wordt een kenniskring van studenten gevormd. Dit rondom een bepaald thema, denk aan: duurzame waardecreatie, customer centricity, neuromarketing, entrepreneurship.
Een kenniskring is een groep die  samen kennis verzamelen, analyseren, interpreteren en creëren en die deze kennis ook met elkaar delen zodat alle betrokkenen uiteindelijk méér kennis van een bepaald onderwerp hebben en deze kennis gezamenlijk inzetten t.b.v. innovatie en creatie. In een kenniskring leer je je kritische denkvaardigheden en creatieve denkvaardigheden aan te scherpen en te combineren. Het doel van werken met kenniskring is meerledig, te weten: ontwikkelen van onderzoek- en innovatievaardigheden (kritisch én creatief denken).


Personal branding
Een belangrijk onderdeel is het personal branding programma. De essentie van personal branding is duidelijk maken wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan anderen (medestudenten, collega’s, opdrachtgevers en alle anderen om je heen). Het gaat erom hoe je mensen aan je weet te binden. Zodat je gevraagd wordt waarvoor je gevraagd wilt worden.

Tijdens Personal branding ga je in de trainingen aan de slag met jouw personal brand. Ook zal er tussentijds een coachingsgesprek plaatsvinden.


 

 

 


Naast de trainingen krijg je ook opdrachten die je helpen jouw personal brand verder te ontwikkelen. Reflectie is bij dit onderdeel van groot belang. Het gaat om jezelf (persoonlijk functioneren) in relatie tot je medestudenten, collega’s of opdrachtgevers (persoonlijk beroepsmatig handelen in een maatschappelijke context). Je kunt een keuze maken uit diverse workshops rondom het creëren en neerzetten van jouw personal brand. Op verzoek kan een nieuwe workshop worden ontwikkeld op basis van een van jouw persoonlijke leerdoelen.

 

Leerdoelen

Als je ervoor kiest je te onderscheiden met de Minor Branding dan…

  • Verdiep je je in de achtergronden van het ontstaan en de ontwikkeling van merken.
  • Ontwikkel je jezelf op de vaardigheden die je nodig hebt als professional in de branding praktijk.
  • Ervaar je wat de praktijk van het merkenmanagement inhoudt.
  • Leer je kritisch kijken en beoordelen hoe merken opgebouwd zijn en hoe jij het zou doen.
  • Leer je werken in een multidisciplinaire omgeving.

 

Wie zien we graag verschijnen?
      -     Student met passie voor merken en marketing.

      -     Student die om kan gaan met vrijheid en zelfstandigheid.

      -     Student die initiatief durft te nemen.

      -     Student die creatief durft te denken.

 

Aanvullende informatie

Lizzy Koeton, student Fontys, volgde eerder de minor Branding bij Avans Hogeschool:

"De minor is bij mij erg goed bevallen en zou deze dan ook zeker aanraden bij studenten! Wat de hoogtepunten voor mij waren; de gastcolleges van mensen uit het bedrijfsleven en het Personal Branding gedeelte. Hier heb ik beide veel van geleerd.

Ook vond ik het leuk dat we vlotte leraressen hadden die van deze 
tijd zijn; streng als het nodig was, maar heel erg met je meeleven en meedenken. Ze stonden niet als een docent boven de studenten, staat stonden er lekker tussen in!
 
Kortom, heb het heel erg naar mijn zin gehad, en ben blij dat ik deze minor heb gekozen!" 

 

 

Aanvullende informatie

Lees meer over de aanmelding voor de minor en hoe je je kunt inschrijven bij Avans Hogeschool. Er is een beperkt aantal plaatsen voor de minor. Stuur een e-mail naar Academiebureau.ce.sbrm@avans.nl voordat je je aanmeldt. Dan reserveren we een plaats voor je. Vol= Vol. Vermeld duidelijk welke minor je wilt volgen.

Deze minor valt onder de opleiding Commerciële Economie Breda (CE-B). Deze informatie heb je nodig voor je inschrijving in Studielink.

Ingangseisen

De minor Branding is een verdiepende minor. Je moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Je volgt een commerciële opleiding en hebt kennis op het gebied van marketing en marketingcommunicatie.
  • Je bent derde- of vierdejaarsstudent.
  • Je hebt je propedeuse behaald of bent vrijgesteld. 
  • Je hebt toestemming van de examencommissie van je eigen opleiding.

 

 

Toetsing

Toetsing van de minor Branding vindt plaats in de vorm van:

  • Beoordeling van je portfolio-assessment .
  • Presentatie en beoordeling van je brand-plan project.

In elke bijeenkomst van de minor Branding krijg je feedback van docenten en je medestudenten over wat voor verbetering vatbaar is. Aan het einde van de minor is er een panelgesprek met een groep studenten.

 

Literatuur

 

 

 

 

 

Rooster

Reken er op dat je 40 uur per week bezig bent tijdens deze minor. De meeste colleges, workshops, trainingen, projectbesprekingen en assessments worden op maandag, dinsdag en donderdag gepland. Incidenteel is er een bijeenkomst op woensdag of vrijdag. Deze dagen gebruik je om naast roosteractiviteiten aan je project te werken.