Kies op maat

Inloggen Menu

Minor Master of Sales (voorheen International Sales & Account Management)

Deze minor is voor iedereen die mensen wil overtuigen! Wil jij in een commerciële functie in een bedrijf werken of misschien wel voor jezelf beginnen? Wil jij in een business-to-business omgeving werken of liever in een business-to retail/consumer omgeving? Wil jij bij een reclamebureau werken of liever bij een tech-bedrijf? Wil jij accountmanager, makelaar of misschien wel inkoper van bijvoorbeeld fashion worden?

Wat je ook wilt gaan doen, je zult altijd andere mensen willen en moeten overtuigen van jouw ideeën, visie, diensten en/of producten! Of het nu collega's, managers, leveranciers en/of klanten zijn.

De commerciële omgeving wordt voor bedrijven steeds complexer. Daarom neemt het belang van het managen van goed klantcontact en creëren van partnerships toe. Om in zo'n dynamische commerciële omgeving de juiste keuzes te maken en goed te kunnen overtuigen moet je expertise hebben over verkoopstrategieën en moet je goede vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met verschillende belangen en perspectieven.

Deze minor biedt kennis van belangrijke verkoopprocessen en –strategieën binnen een commerciële omgeving en bevat heel veel trainingen in verkoopvaardigheden en onderhandeltechnieken die deze processen een succes kunnen maken. Je leert vaardigheden die je je hele leven kan gebruiken in vele zowel zakelijke als privé situaties!

De Minor bestaat uit twee modules van 10 weken en iedere module bestaat uit drie grote onderdelen:

  1. Trainingen – 10 ECTS (5 ECTS per module)

 Leren verkopen en overtuigen moet je vooral doen en ervaren! Dit onderdeel is heel praktisch van aard en je wordt getraind en gecoacht door docenten die jarenlang in de salespraktijk hebben gewerkt. Om zoveel mogelijk persoonlijke aandacht en coaching te kunnen geven, werken we met groepen van maximaal 16 studenten. Je leer echt de fijne kneepjes van het vak aan de hand van real life cases en praktijkervaringen van je trainer. De theorie kun je middels digitale videoclips op je eigen tempo en eigen moment volgen. Gedurende de wekelijkse fysieke trainingen ga je echt zelf aan de slag met je gespreksvaardigheden. De uitwerking van een project vormt de context van het afsluitende verkoopgesprek van de salestrainingen. Voor het project hebben we een bekend A-merk in een Business-to-Retail omgeving als opdrachtgever.

In de eerste module van de minor ligt de focus van de trainingen op het voeren van gestructureerde verkoopgesprekken en het maken van overtuigende verkoopondersteunende materialen.

In de tweede module staat onderhandelen centraal. Hier leer je hoe op een gestructureerde wijze te onderhandelen, hoe anderen te overtuigen en hoe de effectiviteit van je verkoopgesprek en onderhandelingen te verhogen.

  2. Learning Community – 12 ECTS (6 ECTS per module)

 Iedereen heeft andere ambities binnen sales. De een wil een internationale sales rol hebben, de ander wil accountmanager in fashion of in een technische business-to-business omgeving worden. De een wil makelaar worden en weer een ander wil een eigen bedrijf beginnen. Je kunt in de Learning Community zelf je accenten leggen en bepalen welke facetten van het sales vak je verder uit wilt diepen. Aan de hand van je eigen doelen maak je een inhoudelijk portfolio. Theorie en praktijk gaan hand in hand in de Learning Community. Zo bepaal je je eigen salesopdrachten en je gaat meelopen met diverse salesprofessionals in de beroepspraktijk. Je maakt echt je eigen keuzes en legt eigen accenten; de student als architect voor zijn of haar eigen onderwijs! Tijdens de fysieke bijeenkomsten word je gecoacht door docenten die allemaal in de salespraktijk hebben gewerkt.

   3. Ondersteunende vakken – 8 ECTS (4 ECTS per module)

 Om succesvol te kunnen zijn binnen sales is een bepaalde theoretische basiskennis een vereiste. Daarom zijn er per module twee theoretische vakken die de leerlijnen van Trainingen en Learning Community ondersteunen. Binnen deze vakken komen verschillende onderwerpen aan de orde waar je weet van moet hebben om sales binnen het bedrijf optimaal uit te kunnen voeren en het verkoopgesprek inhoud te geven. Deze vakken worden ondersteund met digitale clips en verschillende online workshops. Daarnaast geven gastsprekers uit het bedrijfsleven hun inzichten uit de dagelijkse praktijk en werken we met opdrachtgevers uit de Business-to-Business praktijk. Toetsing is middels een portfolio en een assessment.

In de eerste module zijn dat de vakken Demand Generation en Trade Marketing. In het vak Demand Generation staat het acquisitieproces centraal. Je leert alles wat nodig is voor de start van een succesvol salesproces! Bij het vak Trade Marketing leer je alle ins en outs van sales en category management in een Business-to-Retail omgeving. In de tweede module zijn de vakken Sales Strategy en Account Management. Bij Sales Strategy leer je het belang van een goede verkoopstrategie in een Business-to-Business omgeving en hoe daaraan invulling te geven. Bij het vak Account Management draait het om alle aspecten die van belang zijn voor goed relatiebeheer.

Je kunt kiezen in welke taal je deze minor wilt volgen! Voor de Trainingen, Learning Community en Ondersteunende vakken kan een keuze gemaakt worden uit twee mogelijkheden:

  1. Nederlandstalig. Je volgt alle trainingen en lessen in het Nederlands. Ook de toetsen en assignments zijn in het Nederlands. Wel zijn de literatuur en de verschillende digitale materialen voor deze minor Engelstalig. Je zit alleen met Nederlandse studenten (van binnen en buiten Avans) in een groep.
  2. Engelstalig. Je volgt alle trainingen en lessen in het Engels. Ook de toetsen en assignments zijn in het Engels. Je zit samen in de groep met studenten van andere buitenlandse hogescholen, wat een superleuke, interessante en leerzame internationale dynamiek geeft!

Leerdoelen

In deze minor leer je onder andere meer over:

  • Het ontwikkelen en uitvoeren van een (internationale) sales- en accountstrategie.
  • Het voeren van een overtuigend en gestructureerd verkoopgesprek
  • Het ontwikkelen van onderhandelingsvaardigheden en competenties

Ingangseisen

Studenten hebben bij een HBO-opleiding, waarvoor zij op het moment van aanmelding ingeschreven staan, 120 ECTS behaald.

Wil je meer inhoudelijke informatie over de minor?

Neem dan contact op met minoren.aomi@avans.nl 

Literatuur

De literatuur en de verschillende digitale materialen voor deze minor zijn altijd Engelstalig.

Toetsing

Zowel individuele als groepsopdrachten. Zowel schriftelijk als mondeling.

Deze minor is opgebouwd in twee blokken van 10 weken. De (schriftelijke) toetsen vinden voor beide blokken plaats in week 8. Indien je een toets niet gehaald hebt, kun je het twee weken later in week 10 herkansen.

Aanvullende informatie

Let op:

Avans-opleiding gekoppeld aan de deze minormodule is:

Ondernemerschap & Retail Management Den Bosch (ORM-H)

Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.

Bekijk het magazine van Master of Sales hier.