Kies op maat

Inloggen Menu

Systems Programming in C++

In deze minor bouw je met je projectgroep met behulp van C++ een game engine, die je valideert middels een applicatie zoals bijvoorbeeld een game. Je maakt als groep een onderbouwde keuze voor jullie eigen projectaanpak en werken volgens de SOLID principes. Individueel werk je aan verschillende vaardigheden die je nodig hebt bij het programmeren van systemen, zoals in het project. Je bouwt software die bedoeld is voor ándere software, en dus niet voor een menselijke eindgebruiker. Een belangrijk aspect daarbij is hoge performance.

Deze minor is een verdiepingsminor voor jou als software developer. Het ontwerpen en bouwen van softwaresystemen staan centraal. Het is vooral belangrijk dat je het technisch ontwerpen en realiseren van software leuk en interessant vindt.

De minor bestaat uit 2 periodes van 10 weken, met de volgende inhoud:

Eerste periode

  • System Architecture: een theoretische introductie in software architectuur
  • Advanced Algorithms: behandeling van algoritmes die je tegen kan komen in o.a. een game engine
  • Advanced Design Patterns: behandeling van design patterns die je tegen kan komen in o.a. een game engine
  • C++: een introductie en vervolgens verdieping van de programmeertaal, startend vanuit kennis van objectgeoriënteerde talen
  • Project Game Engine I: ontwerpen van jullie eigen architectuur, game en opzetten van je projectteam.

Tweede periode

  • Artificial Intelligentie: een verzameling basistechnieken om te komen tot geloofwaardig gedrag in een game
  • Systems Programming: praktijkvak om enkele systems programming concepten uit de theorie te realiseren met behulp van C++
  • Project Game Engine II: op basis van de nieuw verworven C++ vaardigheden en kennis over systems programming en game- gerelateerde concepten een game engine mét game bouwen, volgens eigen ontwerp

Leerdoelen

  • De student kan zelfstanding software bouwen, gebruik makend van de programmeertaal C++, zodanig dat C++ optimaal wordt ingezet
  • De student is in staat om een systeem te bouwen, zodanig dat deze bestaat uit meerdere softwarecomponenten die samen werken

Ingangseisen

  • Je hebt een beeld van je eigen kunnen, zodanig dat je je nuttig kan maken in een team
  • Je hebt minstens 2 jaar ervaring met 1 of meer OO-programmeertalen (zoals Java en/of C#)
  • Je beheerst een modelleer- en ontwerptechniek
  • Je hebt je stage (of vrijstelling hiervoor) behaald
  • Het onderwijs van de eerste 3 reguliere leerjaren van jouw opleiding gevolgd

Als je twijfelt of je aan bovenstaande eisen voldoet is het mogelijk om een ingangstoets te maken. Neem hiervoor contact op met de docent.

Rooster

De minor wordt in voltijd aangeboden bij Avans hogeschool in 's-Hertogenbosch.

Toetsing

De toetsing varieert per onderwijseenheid en omvat o.a. presentaties, software, opdrachten, werkstukken en tentamens.

Aanvullende informatie

De Avans-opleiding gekoppeld aan de deze minormodule is: Informatica Den Bosch (IN-H). Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.  

Email: minoren.atd@avans.nl

Inhoudelijke vragen: Bob van der Putten (bac.vanderputten@avans.nl)

Klik op minormagazine voor meer informatie over deze en andere minors van de Academie voor Technologie en Design, Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch.