Kies op maat

Inloggen Menu

Onbegrepen Gedrag - Bij mensen met (L)VB en NAH (voltijd)

Ben je op zoek naar een leuke minor waar je in teams met meerdere disciplines kunt samenwerken?
Wil je, je verdiepen in gedrag van mensen met een beperking en/of NAH?
Wil je meer leren over het coachen van teams?
Wil je niet alleen theorie op school maar ook direct aan de slag in de praktijk?
Dan is de minor Onbegrepen gedrag écht wat voor jou!

In deze minor ga je met behulp van de werkwijze van het CCE (Centrum voor Consultatie & Expertise) gedrag van een persoon met een (L)VB of NAH nader onderzoeken. Dit doe je samen met een team van een grote zorgorganisatie uit de regio. 

Je onderzoekt het persoonsbeeld van de cliënt en stelt een beeldvorming op samen met de betrokkenen, komt samen met het team tot een interventie en omschrijft de geleerde lessen. Je werkt dus echt samen met en in de praktijk en draagt dus bij aan de hulpverlening aan mensen met een VB of NAH.

Leerdoelen

·         De student heeft kennis van de diagnostiek en de theoretische concepten van een verstandelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel.

·         De student kan op analytische wijze de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt in complexe situaties in kaart brengen in dialoog met de cliënt, het netwerk en de organisatie.

·         De student kan vanuit een meervoudige partijdigheid omgaan met complexe dilemma’s.

·         De student kan een team van een passend advies voorzien ten aanzien van de cliënt

·         De student kan een coachende rol op zich nemen ten aanzien ten behoeve van de ondersteuning van een cliënt.

·         De student kan een duurzaam idee ten uitvoer brengen en dragen zorg voor de borging hiervan.

Ingangseisen

Om deel te nemen aan deze minor is het belangrijk dat je interesse hebt in het gedrag van mensen met een beperking en NAH. De minor past goed bij opleidingen in het sociale domein zoals Social Work en toepaste psychologie. Ook past de opleiding goed bij opleidingen binnen de gezondheidszorg zoals Verpleegkunde, Pedagogisch management Educatie, diëtiek, PMT en toepaste gerontologie. Maar ook studenten van hele andere opleidingen zijn welkom om de minor te volgen. Juist van studenten met “onverwachtse” opleidingen kan de bijdrage in het multidisciplinaire team groot zijn. Neem bij interesse contact op met één van de coördinatoren en we bespreken met jou de mogelijkheden.

Literatuur

De literatuur zal bestaan uit recente uitgaven. De meeste uitgaven zijn in het Nederlands geschreven.

Rooster

De minor is een voltijdminor en  start met een introductieperiode van twee weken. In deze twee weken maken we kennis met elkaar en zorgen we ervoor dat iedereen de juiste voorkennis heeft. Hiervoor duiken we de literatuur in én  hebben we praktijkbezoeken.
Vervolgens zijn er drie perioden van vijf weken.
In de eerste periode staat het cliëntperspectief centraal, in de tweede periode staat het werken met teams centraal en in de laatste periode inclusie en innovatie.
De minor is een voltijd minor. In de praktijk zal dit betekenen dat er drie lesdagen zijn en één dag waarin je op de praktijkinstelling en/of je eigen multidisciplinaire team aan de slag gaat. Er is één dag per week die je kunt gebruiken voor zelfstudie.

Toetsing

Binnen deze minor zal er gebruik gemaakt worden van verschillende toetsvormen.
Zo sluit je periode 1 af met een tentamen en een verslag, in periode 2 is er een assessment en een verslag en in de laatste periode schrijf je een referaat en een verslag.


Aanvullende informatie

Praktijkplek

De opleiding zal zorgdragen voor een passende praktijkplek. Het is dus niet nodig dat jezelf een stage zoekt. Wel kun je aangeven waar je voorkeur ligt; binnen de doelgroep (l)vb of NAH. Bij het indelen van de studentteams zal hier zo veel mogelijk rekening mee gehouden worden. Dit kan echter niet gegarandeerd worden.