Goed leven met dementie
Steeds meer mensen leven met dementie en blijven langer thuis. Dat raakt ons allemaal – als professional, maar ook als naaste, buur of sportdocent. Tegelijkertijd worden de hulpvragen complexer, wat vraagt om goed opgeleide en betrokken professionals. Hoe zorgen we dat mensen met dementie tóch goed kunnen leven? In deze minor ontdek je wat er wél kan en hoe je samen oplossingen creëert die het leven betekenisvol maken. Word jij ambassadeur van goed leven met dementie? Meld je dan aan!
Vaak ligt de nadruk op wat mensen met dementie níet meer kunnen. De minor Goed Leven met Dementie draait dit om en kijkt juist naar wensen, talenten en mogelijkheden. Samen met onderzoekers, praktijk-organisaties en experts werk je aan een dementievriendelijkere samenleving.
“Deze minor bewijst voor mij dat dementie niet meteen het einde betekent, maar dat je er wat van moet maken.” – Student
De minor is breed toegankelijk. Studenten van Social Work, Verpleegkunde, Logopedie, Toegepaste Psychologie, Fysiotherapie en Ad-opleidingen zoals Management in de Zorg of Sociaal Werk doen regelmatig mee. Ook studenten van opleidingen als Media en Communicatie, HRM, Lerarenopleidingen of hele andere opleidingen zijn welkom. Juist die mix van perspectieven maakt de samenwerking waardevol én noodzakelijk.
Wat kun je verwachten? Je krijgt de nieuwste inzichten uit wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek, onder meer vanuit het Lectoraat Goed Leven met Dementie van Hogeschool Windesheim. Daarnaast volg je trainingen en workshops van experts en ga je samen met je medestudenten aan de slag in multidisciplinaire projecten.
Je leert onder andere over leefomgevingen, sociale en technologische innovaties, cultuursensitief werken en inclusie. Daarnaast werk je in de praktijk (16 uur) en ga je samen met mensen met dementie, naasten en professionals een goed leven plan maken én een innovatie ontwerpen die bijdraagt aan de dementievriendelijke samenleving.
Leerdoelen
De minor is in zijn geheel (30 EC) te volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen module 1 of module 2 (elk 15 EC) te doen. Je mag module 2 ook volgen zonder module 1 te hebben gedaan.
Module 1: Goed leven met dementie creëren voor de persoon met dementie en omgeving (15 EC): In deze module leer je empathisch en passend communiceren met mensen met dementie en hun naasten. Je onderzoekt hun behoeften in gezamenlijke besluitvorming, leert systematisch reflecteren op je eigen handelen en werkt samen met betrokkenen. Ook maak je kennis met verschillende vormen van dementie, benaderingswijzen, familiezorg en onbegrepen gedrag.
Module 2: Goed leven met dementie: innoveren voor een dementievriendelijke samen-leving (15 EC): In deze module werk je actief aan een dementievriendelijke samenleving. Samen met je klasgenoten pak je een praktijkvraag van een externe opdrachtgever op. Denk hierbij aan Alzheimer Nederland, MOVISIE, gemeentes, theaterorganisaties, het Lectoraat Goed Leven met Dementie of het Nederlandse Kenniscentrum voor Sport en Bewegen. In de eerste les formuleren de verschillende opdrachtgevers hun vraagstuk, waarna je met je multidisciplinaire team een oplossing ontwikkelt, bijvoorbeeld een advies of plan. Co-creatie met mensen met dementie, mantelzorgers en professionals staat centraal. Via trainingen en workshops verdiep je je in dementievriendelijk werken, de invloed van de fysieke en sociale omgeving, multidisciplinair samenwerken en thema’s als diversiteit en inclusie.
Ingangseisen
- Je hebt interesse in de persoon met dementie (voorbij de diagnose en het ziektebeeld) en je staat open om jezelf te ontwikkelen tot een professional die bijdraagt aan een goed leven met dementie.
- Voltijdstudenten: het is wenselijk dat je je propedeuse hebt behaald.
- Je hebt een praktijkplek voor minimaal 16 uur per week, waar je in contact staat met mensen met dementie en hun naasten. De praktijkplek zoek je zelf. Als deeltijd of duale student kun je je eigen werkplek inzetten.
Heb je twijfels over de ingangseisen of heb je andere inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met minorcoördinator Geraldine Visser.
Literatuur
- Dröes, R.-M., Scheltens, P., & Schols, J. (2018). Meer kwaliteit van leven. Bohn Stafleu van Loghum. (E-book beschikbaar in het Mediacentrum; hoeft niet aangeschaft te worden)
- van Zeeland, E. (2022). Aan de slag met Design Thinking. FLOOT. (dit boek graag zelf aanschaffen)
Rooster
De minor wordt bij voldoende aanmeldingen in semester 2 fysiek in Zwolle aangeboden. De lessen vinden van 09:30 - 15:30 plaats op de dinsdag op de campus in Zwolle.
LET OP: We starten één week voor het begin van het semester met de lessen. De eerste lesdag voor de minor is dus op 27 januari 2026. Module 2 start op dinsdag 7 april 2026.
Toetsing
De minor kent twee toetsmomenten; één per module:
-
Module 1: je maakt individueel een Goed Leven Plan voor een door jou gekozen persoon met dementie, gebaseerd op kennis en vaardigheden uit de lessen, trainingen en workshops.
-
Module 2: je werkt samen een praktijkvraag van een externe opdrachtgever uit. Het resultaat bestaat uit een gezamenlijk verslag, een presentatie voor het Webinar Goed Leven met Dementie en een individuele én groepsreflectie op dementievriendelijk, cultuursensitief en multidisciplinair werken.
Houd er rekening mee dat als je deze minor in het tweede semester volgt en een eventuele herkansing pas in het volgende studiejaar plaatsvindt, je je hiervoor opnieuw moet inschrijven via Studielink.
Aanvullende informatie
Vanaf studiejaar 2026-2027 wordt deze minor alleen in semester 2 aangeboden.
Heb je vragen over (de status van) je inschrijving, het rooster of andere startinformatie? Wil je alleen een losse module volgen? Neem dan contact op met het Bedrijfsbureau Verpleegkunde voltijd.