Kies op maat

Inloggen Menu

Health Innovation

 

Ben jij iemand die het leuk vindt om met een frisse blik naar echte uitdagingen te kijken? Die het leuk vindt om met studenten van verschillende opleidingen aan innovatieve oplossing te werken? Oplossingen die er echt toe doen?

Pak dan je kans om in deze minor met een team van studenten van verschillende opleidingen én met professionals uit én in een echte zorgorganisatie aan de slag te gaan.

Toetsing

Minor Regeling Dutch

Minor regulations English

 

Binnen de minor richten we ons op het verbeteren van zorg en welzijn. Daarbij worden ontwerpmethodieken als uitgangspunt genomen. Goede ideeën zijn er genoeg in de zorg. Toch belanden veel van die innovaties in een la. Hoe komt dat? En wat is er nodig om wel draagvlak te krijgen creëren? Het is essentieel dat hier mensen naar kijken met verschillende expertises en perspectieven. Samen dus, niet alleen met medestudenten, maar juist ook met professionals vanuit de (zorg)praktijk.

De minor biedt de mogelijkheid om je te verdiepen in specifieke aandachts- en zwaartepunten. Richt je je bijvoorbeeld op product en/of service design, of ligt jouw interesse meer bij organisatiemanagement en implementatiekunde? Jij kiest, wij ondersteunen en bieden naast het generieke aanbod passend keuze-onderwijs.

1.     Naam minor Health Innovation 2.     Engelse benaming Health Innovation 3.     Varianten:

De minor wordt aangeboden in een voltijd (VT) en deeltijd/duaal (DT) variant.

Voor VT worden twee programmalijnen in aangeboden;

  • Product & Service Design (P&S), Nederlands en Engels
  • Business & Implementation (B&I), Nederlands en Engels

Voor DT wordt enkel de progammalijn

  • Business & Implementation (B&I) in het Nederlands aangeboden.

4.     Inhoud minor

Binnen deze minor ga je aan de slag met uitdagingen vanuit de praktijk mét de mensen die zelf tegen ‘het probleem’ aanlopen. Dat ‘probleem’ is bijvoorbeeld  een nieuwe innovatie of een bestaande innovatie of technologie waarvan de implementatie deels gelukt is. Het implementeren en organiseren van de innovatie en/of technologie doe je altijd in samenwerking met praktijkorganisaties. De vraagstelling van een organisatie is uitgangspunt, daarbij kent de minor twee inhoudelijk programmalijnen:

  • Product & Service Design (P&S)
  • Business & Implementation (B&I)

De minor is opgebouwd volgens de principes van Design Based Learning (DBL), leren door te doen: experimenteren, reflecteren, en bijstellen. De ideale methode voor het vinden van oplossingen voor complexe problemen, het creëren van waardevolle nieuwe ideeën, producten of diensten en het organiseren van de implementatie ervan.

Het grootste deel van deze 20 weken kent een vast weekritme waar een diversiteit aan onderwijsactiviteiten wordt aangeboden. Er wordt een generiek programma geboden voor alle studenten en er is keuzeaanbod specifiek passend of verdiepend bij vraagstelling in de twee programmalijnen. Studenten kunnen zelf kiezen waar ze aan deel nemen, passend bij hun vraagstuk. Er zullen dagen en dagdelen zijn waar onderwijsactiviteiten worden aangeboden thema’s zoals:

  • Design thinking & systems thinking
  • Veranderkunde & implementatiekunde

-   (Technologisch) product en service design

  • Projectmatig werken, in én met de zorgpraktijk
  • Interprofessioneel en multidisciplinair
  • Persoonlijk leiderschap en professionele identiteit

Daarnaast is er wekelijks tijd en ruimte gereserveerd om met je vraagstuk bezig te zijn. Een deel ervan vindt plaats op locatie van jouw zorgorganisatie, daar stakeholders te ontmoeten, onderzoek te doen, ontwerpmethoden toe te passen, etc. Dit kan variëren van twee dagen in de week meelopen tot ten minste meerdere momenten in het programma om goed de organisatie en alle betrokkenen te leren kennen en betrekken. De onderwijsactiviteiten zullen voor een groot deel afgestemd zijn op het handelen en de ervaringen bij de zorgorganisaties in de vorm van voorbereidende workshops en intervisies.

Tevens zal er wekelijks tijd worden besteed aan interprofessionele samenwerking tussen studenten onder begeleiding van een coach waarbij studenten regie nemen over hun eigen- en hun teamontwikkeling. Hiervoor vormen studenten companies van personen bij een bundeling van gelijke vraagstukken. Binnen de company wordt in projectgroepen van 3-4 studenten aan een vraagstuk gewerkt. Als student kun je aan meerdere vraagstukken een bijdrage leveren.

Voor de deeltijdvariant (DT) worden de onderwijsactiviteiten gebundeld op één dag. Hierbij wordt het onderwijsaanbod gezamenlijk met de voltijdstudenten doorlopen. Deeltijdstudenten nemen hun eigen werkomgeving mee met hun eigen vraagstuk (passend bij B&I) en werken in peergroepen samen. Dit vraagstuk wordt door de student zelf opgehaald gedurende de eerste weken van de minor, en wordt hierin begeleid. Een deel van het onderwijsprogramma wordt specifiek gericht op deeltijd, zoals coaching. Bij activiteiten zoals inspiratiesessie die op andere dagen worden georganiseerd, wordt online aanwezigheid gefaciliteerd waar mogelijk.

Door de student worden tijdens de onderwijsactiviteiten bewijsstukken en ontwikkelingsgerichte feedback verzameld, welke gedurende de minor verwerkt worden in een portfolio dat aan het einde van de minor inzichtelijk maakt dat de student de leeruitkomsten heeft behaald.

Dus wat leer je in deze minor?

  • werken met en in het werkveld, met studenten vanuit verschillende
  • werken aan praktijkvraagstukken uit de zorg die nu van belang
  • versterken van je professionele en persoonlijke ontwikkeling en

Afhankelijk van het gekozen vraagstuk en daarmee samenhangende programmalijnen leer je ook:

  • nieuwe en vooral verschillende perspectieven op (technologische)innovaties in de zorg (P&S).

óf

  • kennis en ervaring over hoe je een innovatie of nieuwe toepassing kunt borgen in een organisatie samen met alle relevante belanghebbenden (B&I).

Leeruitkomsten

  1. Je werkt samen met betrokkenen aan passende oplossing(en) voor een praktijkgericht vraagstuk middels ontwerpmethodieken, en maakt je proces navolgbaar en inzichtelijk.
  2. Je expliciteert de waarde voor relevante betrokkenen om zo betekenisvolle impact in de context van het vraagstuk te genereren.
  3. Je kunt effectief samenwerken in een projectcontext, zodat de beoogde projectresultaten worden behaald.
  4. Je kunt feedback ontvangen en geven ten behoeve van zelfanalyse, en stuurt bewust jouw gedrag bij.

Samenvatting voor diplomasupplement bij de programmalijnen:

Health Innovation – Product & Service Design

NEDERLANDS

De zorg is constant in verandering. Toekomstige (zorg)professionals met een frisse blik zijn hard nodig om de zorg van de toekomst verder te verbeteren. Door het volgen van deze minor is de student in staat om in samenwerking met verschillende stakeholders te ontwerpen of verbeteren binnen de context van complexe zorg gerelateerde uitdagingen. Hierbij staat de methodiek van Design Based Learning centraal.

ENGELS

Healthcare is constantly changing. Creative and open minded future (care) professionals are desperately needed to further improve the care of the future. By following this minor, the student is able to design or improve within the context of complex healthcare-related challenges, in collaboration with various stakeholders. The methodology of Design Based Learning is central to this.

Health Innovation – Business & Implementation

NEDERLANDS

De zorg is constant in verandering. Toekomstige (zorg)professionals met een frisse blik zijn hard nodig om de zorg van de toekomst verder te verbeteren. Door het volgen van deze minor is de student in staat om in samenwerking met verschillende stakeholders te implementeren en veranderen binnen de context van complexe zorg gerelateerde uitdagingen. Hierbij staat de methodiek van Design Based Learning centraal.

ENGELS

Healthcare is constantly changing. Creative and open minded future (care) professionals are desperately needed to further improve the care of the future. By following this minor, the student is able to implement and create change within the context of complex healthcare-related challenges, in collaboration with various stakeholders. The methodology of Design Based Learning is central to this.

 

5.     Beperkingen bij (toelating tot) de minor

Voltijd; niet van toepassing.

Deeltijd/duaal; brengt eigen werkcontext mee. Eigen werkcontext in de zorgsector is verplicht voor deelname.

6.     Overzicht onderwijsactiviteiten minor

Bij de voltijdvariant (VT) van de minor kent vijf onderwijsdagen waarvan twee dagen per week onderwijs en coaching aangeboden op een Fontys-locatie. De deeltijd/duaal-variant (DT) kent één onderwijsdag. Het onderwijs kan globaal verdeeld worden in de volgende onderwijsactiviteiten:

  1. Designonderwijs
  2. Verdiepend onderwijs passend bij de inhoudelijke programmalijnen (o.a thematieken terug te vinden in hoofdstuk Inhoud minor)
  3. Coaching op jouw persoonlijke ontwikkeling
  4. Coaching op het samenwerkingsproces

Grofweg kent de minor het volgende weekritme (VT=voltijd, DT=deeltijd/duaal):

Maandag

Week Check-in, Coaching, Designonderwijs, Inspiratie-activiteiten

VT

DT (Inspiratieactiviteiten online indien mogelijk)

Dinsdag

Werken aan je project op jouw zorglocatie of bij Fontys

VT

 

Woensdag

Designonderwijs en verdiepend onderwijs bij de programmalijnen

VT

DT, incl. coaching

Donderdag

Werken aan je project op jouw zorglocatie of bij Fontys, en om de paar weken zijn er borrelmomenten

VT

DT, borrel indien planbaar en drie verplichte showmomenten die vooraf bekend worden gemaakt

Vrijdag

Zelf aan de slag en voorbereidingen

VT

DT

 

In de online leeromgeving (Canvas en Teams) worden handleidingen, lesmaterialen, voorbereidingen en opdrachten gepubliceerd, uploaden studenten uitwerkingen van opdrachten en ontvangen zij (peer)feedback op hun uitwerkingen en hun leerproces.

7.     Aanmelding onderwijsactiviteiten minor

Niet van toepassing.

8.     Toetsing minor en aanmelding voor toetsen

De leeruitkomsten vormen de kapstok en basis van zowel onderwijs als toetsing. Leeruitkomsten zijn een meetbaar resultaat van leerervaringen die de minor in staat stelt er zeker van te zijn tot welke hoogte/niveau/standaard een competentie is gevormd of verbeterd. Een leeruitkomst beschrijft wat een student aan het eind van een leerproces geacht wordt te weten, te begrijpen en te handelen en hoe de lerende dit demonstreert (Moon, 2002).

Door de student worden tijdens de onderwijs- en praktijkactiviteiten bewijsstukken en ontwikkelingsgerichte feedback verzameld, die gedurende de minor verwerkt worden in een portfolio dat aan het einde van de minor inzichtelijk maakt dat de student de leeruitkomsten heeft behaald, en hoe de student zich persoonlijk en professioneel heeft ontwikkeld.

 

Concept volgens programmatisch toetsen

(Baartman, van Schilt- Mol & van der Vleuten,

2020)

Term gehanteerd binnen de minor

Zwaarte van de beslissing

Consequentie

Een datapunt

Bewijsstukken (inclusief feedback en

reflectie)

Low stake

Geen beslissing en gericht op feedback

Tussentijdse beslissing

Intermediate

Medium stake

Gericht op diagnose, feedforward voor vervolg en mogelijkheden voor

remediering (formatief)

Zwaarwegende

beslissing

Portfolio

High stake

Summatief

beslismoment minor

 

Toets

Leeruitkomsten

SBU

Individueel/groep

Beoordelingsschaal

Showtime & Portfolio

1.  Designer/Ontwerper

2.  Change- agent/Vernieuwer

3.  Co-

worker/Samenwerker

4. Adaptive professional/Lerende professional

840

Individueel

Onder/op/boven niveau

9.     Minorafronding

De student heeft de minor behaald als voor het portfolio de beoordeling op of boven niveau

is gegeven. Door aan deze eis te voldoen heeft de student aangetoond dat hij/zij de leeruitkomsten in voldoende mate beheerst.

Studenten worden continu gemonitord op hun voortgang en worden tijdig van feedback voorzien wanneer de voortgang niet op orde is.

Indien een student de minor niet behaald heeft, volgt in onderling overleg tussen beoordelaars en student een vervangende opdracht op basis van de ontwikkelingsgerichte feedback. De deadline voor de herkansing wordt in overleg met de student bepaald en vindt altijd uiterlijk minimaal één keer nog in hetzelfde studiejaar dat de student de minor heeft gevolgd, plaats.

10.  Examencommissie

De minor is een initiatief van Fontys Paramedisch en Fontys Mens en Gezondheid

(FMG). De Examencommissie van de Fontys Mens en Gezondheid is bevoegd om te oordelen over verzoeken van studenten met betrekking tot de toetsing in de minor. De examencommissie FMG is bereikbaar via Examencommissie - Introductiepagina (fontys.nl). Verzoeken kunnen gericht worden aan fhmg-examencommissie@fontys.nl.

11.  Geldigheid

Deze informatie geldt voor het studiejaar 2024-2025. Tussentijdse wijzigingen van de minor zijn mogelijk, mits deze duidelijk gecommuniceerd worden met studenten en ook worden opgenomen in de minorregeling.

12.  Ingangseisen minor

Om te kunnen deelnemen aan de minor moet de student de propedeuse behaald hebben of toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding om de minor te volgen.

13.  Niet toegankelijk voor

Niet van toepassing.