Kies op maat

Inloggen Menu

Corporate Journalism

 

Corporate Journalism oftewel bedrijfsjournalistiek bevindt zich op het grensvlak tussen journalistiek en communicatie maar heeft nadrukkelijk een journalistieke basis. De bedrijfsjournalist is een journalist die werkt voor een bedrijf of organisatie. Communicatiestudenten leren beter content produceren met een journalistieke basis. Studenten journalistiek leren aspecten zoals strategie, strategische planning, marketing, management en onderhandelen. Je werkt in multidisciplinaire groepen waarin het van elkaar leren van groot belang is. Daarnaast spelen gastdocenten uit het werkveld en bedrijfsbezoeken een grote rol in de minor.

Studenten kunnen zich profileren op een sterk groeiende arbeidsmarkt. Naar schattingen van onder andere de universiteit van Nijmegen zijn er jaarlijks minimaal 400 nieuwe vacatures, het aanbod is hooguit enkele tientallen.

Inschrijven

De inschrijving voor minors die starten in september 2019 gaat aan het begin van februari 2019 open.

Fontys studenten schrijven zich in via Progress.www. Externe studenten regelen hun inschrijving via Kies op Maat. Het aantal inschrijvingen via Progress.www zegt niets over het totaal aantal aanmelders (het kunnen er meer zijn via Kies op Maat). Alle studenten worden op volgorde van datum en tijd geplaatst.

Minorregeling

Je kunt hier vanaf het voorjaar de minorregeling voor studiejaar 2019-2020 downloaden. Het doel van de minorregeling is je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing er uit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de tekst in de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Leerdoelen

Je kunt bestaande bedrijfsjournalistieke bladen en online-concepten beoordelen m.b.t. hun journalistiek-technische kwaliteiten, hun functionaliteit m.b.t. het communicatiebeleid van de organisatie, en hun functionaliteit in bredere zin m.b.t. de bedrijfsdoelen van de organisatie.

Je kunt organisaties adviseren over de bij de organisatiedoelen aansluitende set van bedrijfsjournalistieke middelen.

Je kunt deze middelen produceren, en, wanneer van toepassing, derden deze middelen doen produceren.

Ingangseisen

Studenten journalistiek met belangstelling voor bedrijfsjournalistiek. Communicatie studenten uit het Economisch domein: studenten die zich meer willen richten op content productie. Met studenten buiten communicatie-gerelateerde opleidingen wordt een intake gesprek gehouden.

Voor enerzijds journalistiek studenten en anderzijds communicatie studenten zijn er basis-colleges over bijvoorbeeld respectievelijk strategie en planning, productie en genres. Elke student heeft daarnaast een persoonlijke coach.

Motivatie is belangrijker dan instapniveau. We verwachten daarnaast dat je goed bent in de Nederlandse taal.

Er geldt een maximaal aantal studenten van 20. Bij meer dan 20 aanmeldingen gaat deelname op volgorde van inschrijving.

Toetsing

Tijdens de minor maak je met een groep een (digitaal) relatiemagazine en aanvullende media, gebaseerd op een grondige analyse, met een bijbehorend communicatieplan, je leert een lezersonderzoek te houden, etc. Opdracht twee bestaat uit het adviseren van een (niet fictieve) opdrachtgever. Daarnaast maak je nog twee individuele producties: portret en een speech. Je werkt multimediaal. Naast een kennistoets vindt de beoordeling plaats tijdens een individueel assessment over het portfolio.

Rooster

Tijdens de minor maak je met een groep een (digitaal) relatiemagazine en aanvullende media, gebaseerd op een grondige analyse, met een bijbehorend communicatieplan, je leert een lezersonderzoek te houden, etc. Opdracht twee bestaat uit het adviseren van een (niet fictieve) opdrachtgever. Daarnaast maak je nog twee individuele producties: portret en een speech. Je werkt multimediaal. Naast een kennistoets vindt de beoordeling plaats tijdens een individueel assessment over het portfolio.