Kies op maat

Inloggen Menu

Corporate Journalism

Corporate Journalism, oftewel bedrijfsjournalistiek, bevindt zich op het grensvlak tussen journalistiek en communicatie, maar heeft nadrukkelijk een journalistieke basis. De bedrijfsjournalist is een journalist die werkt voor een bedrijf of organisatie. Communicatiestudenten leren beter content produceren met een journalistieke basis. Studenten journalistiek leren aspecten zoals strategie, strategische planning, marketing, management en onderhandelen. Je werkt in multidisciplinaire groepen waarin het van elkaar leren van groot belang is. Daarnaast spelen gastdocenten uit het werkveld en bedrijfsbezoeken een grote rol in de minor.

Studenten kunnen zich profileren op een sterk groeiende arbeidsmarkt. Naar schattingen van onder andere de universiteit van Nijmegen zijn er jaarlijks minimaal 400 nieuwe vacatures, het aanbod is hooguit enkele tientallen.

Leerdoelen

  • Je kunt bestaande bedrijfsjournalistieke bladen en online-concepten beoordelen m.b.t. hun journalistiek-technische kwaliteiten, hun functionaliteit m.b.t. het communicatiebeleid van de organisatie, en hun functionaliteit in bredere zin m.b.t. de bedrijfsdoelen van de organisatie.
  • Je kunt organisaties adviseren over de bij de organisatiedoelen aansluitende set van bedrijfsjournalistieke middelen.
  • Je kunt deze middelen produceren, en, wanneer van toepassing, derden deze middelen doen produceren.

Ingangseisen

Deze minor is geschikt voor:

  • Journalistiekstudenten met belangstelling voor bedrijfsjournalistiek.
  • Communicatiestudenten uit het Economisch domein: studenten die zich meer willen richten op content productie.
  • Met studenten buiten communicatie-gerelateerde opleidingen wordt een intake gesprek gehouden.

Voor enerzijds journalistiekstudenten en anderzijds communicatiestudenten zijn er basis-colleges over bijvoorbeeld respectievelijk strategie en planning, productie en genres. Elke student heeft daarnaast een persoonlijke coach.

Motivatie is belangrijker dan instapniveau. We verwachten daarnaast dat je goed bent in de Nederlandse taal.

Toetsing

  • Tijdens de minor maak je met een groep een (digitaal) relatiemagazine en aanvullende media, gebaseerd op een grondige analyse, met een bijbehorend communicatieplan, je leert een lezersonderzoek te houden, er wordt een promo-video gemaakt etc.
  • Opdracht twee bestaat uit het adviseren van een (niet fictieve) opdrachtgever.
  • Daarnaast maak je nog twee individuele producties: persbericht en een speech. Je werkt multimediaal.
  • Naast een kennistoets vindt de beoordeling plaats tijdens een  individueel assessment over het portfolio.

Minorregeling
Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Aanvullende informatie

Contact

De minor valt onder de verantwoordelijkheid van Fontys Journalistiek.

Inschrijven

De inschrijving voor minors die starten in september 2024 gaat aan het begin van februari 2024 open.

  • Fontysstudenten schrijven zich in via Progress Portaal
  • Externe studenten regelen hun inschrijving via Kies op Maat.

Het aantal inschrijvingen via Progress Portaal zegt niets over het totaal aantal aanmelders (het kunnen er meer zijn via Kies op Maat). Alle studenten worden op volgorde van datum en tijd geplaatst.

Meer informatie

Voor inhoudelijke vragen over deze minor kun je contact opnemen met Lilianne van den Brekel via l.vandenbrekel@fontys.nl.