Kies op maat

Inloggen Menu

Verpleegkundige Zorg aan Kind en Jeugd

Update 26-9-24:

Voor de periode 1 sep 2024 t/m 31 jan 2024 zijn de inschrijvingen gesloten.

Voor de periode 2 feb 2025 t/m 31 aug 2025 zijn de plekken VOL.

De minor richt zich op de normale ontwikkeling van 0-18 jaar, waarbij aandacht is voor preventieve zorg in het jeugdomein. Daarnaast richt het zich op specifieke verdiepende kind- en jeugdproblematiek vanuit een holistische zorgvisie. Zo komen onder andere het werkveld van de JGZ- en kinderverpleegkundige, zwangerschap en bevalling, de ontwikkeling van baby tot adolescent, fysieke aandoeningen, psychiatrische problematiek, gender, communicatie met kinderen en ouders aan bod. Daarnaast komen er ook thema’s aan de orde die confronterend kunnen zijn, bijvoorbeeld kindermishandeling, ethische dilemma’s en terminale zorg aan kinderen. Wat kun je nog meer verwachten, colleges van inhoudsdeskundigen, oefening in gespreksvoering, een autisme circuit, klinisch redeneren etc.

Leerdoelen

De student oriënteert zich, tijdens het volgen van de minor Verpleegkundige zorg aan en kind en jeugd en bij het uitvoeren van vrijwilligerswerk op het brede domein van verpleegkundige zorg aan kind en jeugd.

De student:

  1. Kan kennis over de ontwikkelingsfasen van kinderen en jeugdigen toepassen op casuïstiek, in opdrachten en tijdens het uitvoeren van vrijwilligerswerk
  2. Kan zijn/ haar communicatie afstemmen op het ontwikkelingsniveau van kinderen en jeugdigen en heeft hierbij oog voor de rol van ouders.
  3. Kan verschillende visies op opvoeden beschrijven aan de hand van een praktijksituatie een opvoeding advies schrijven onderbouwd vanuit de literatuur.
  4. wat er verwacht wordt van een professional in de publieke zorg voor kind en jeugd en de jeugdwet en kan hierbij zijn rol, houding en visie beschrijven.
  5. Kan de (preventieve) verpleegkundige zorg in het sociale jeugddomein beschrijven.
  6. Kan verschillende pedagogische visies beschrijven en eigen visie verwoorden;
  7. Kan verschillende opvoedingsstijlen beschrijven, deze herkennen in casuïstiek en op basis hiervan een advies schrijven;
  8. kan kennis over de fysiologische problematiek die bij kinderen en jeugdigen in de verpleegkundige zorgverlening veel voorkomen toepassen op casuïstiek;
  9. kent de psychologische en psychiatrische problematiek die bij kinderen en jeugdigen in de verpleegkundige zorgverlening veel voorkomen;
  10. kan de sociale, ontwikkeling-gerelateerde en ethische aspecten van veilig opgroeien beschrijven aan de hand van een praktijksituatie;
  11. kan beschrijven wat de rol van verpleegkundige is in spirituele zorg verlenen aan kinderen en jeugdigen, waarbij rekening gehouden wordt met verschillende culturen;
  12. kent en erkent het belang van de rol van ouders in de zorg voor (chronisch) zieke kinderen en jeugdigen.
  13. Kan beschrijven wat systeemgericht werken is en deze kennis toepassen op een casuïstiek;
  14. De student kan aan de hand van een casus klinisch redeneren;
  15. De student kan op basis van literatuuronderzoek een onderbouwd advies schrijven gerelateerd aan een knelpunt in de zorg om kind en jeugd.

Ingangseisen

Deeltijd studenten:

De minor is toegankelijk voor deeltijdstudenten hbo-v na een afgeronde propedeuse. Voorwaarde voor deelname aan de minor is dat je een werkplek hebt in het domein van Kind en Jeugd.

Voltijd studenten:

De minor is toegankelijk voor studenten van de HBO-V na een afgeronde propedeuse. In de minor vinden wij het belangrijk dat studenten gedurende de minor ervaring opdoen in domein van kind en jeugd. Om die reden is het de bedoeling dat je, naast het volgen van onderwijs en het werken aan opdrachten, vrijwilligerswerk gaat uitvoeren in een setting waar je in contact bent met kinderen en/of jongeren. Voorafgaand aan de minor zoek je een plek waar jij je vrijwilligerswerk kan uitvoeren. Je verricht in totaal minimaal 256 uren vrijwilligerswerk, dit betekent dat je 16 weken lang 16 uur per week vrijwilligerswerk uitvoert.

Literatuur

In de minor wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het Leerboek Kinderverpleegkunde van R. Ulijn – ter Wal en K.  Masolijn (2018), het is daarom aan te bevelen dit boek aan te schaffen.

Andere literatuur is via de mediatheek van Hogeschool Viaa verkrijgbaar.

Rooster

Wordt t.z.t. door de opleiding bekendgemaakt, de lesdag is op woensdag gepland.

Toetsing

De toetsing bestaat uit 3 onderdelen.

Een portfolio, een reflectieverslag en een verpleegkundig artikel. Onderstaand een omschrijving van de verschillende onderdelen.

Portfolio:

Het portfolio is een formatieve toets. In het portfolio verzamel je verschillende deelopdrachten waaraan je gedurende de minor hebt gewerkt. 

Reflectieverslag:

Aan het eind van de minor schrijf je een reflectieverslag. Een concrete beschrijving welke onderdelen het reflectieverslag moet bevatten wordt in de content beschreven die twee weken voor aanvang start minor gepubliceerd wordt.

 

Artikel + posterpresentatie tijdens symposium:

  • De (summatieve) toetsvorm heeft de vorm van een verpleegkundige artikel. Het verpleegkundig artikel schijf je in duo's. Een concrete beschrijving en de beoordelingscriteria worden beschreven in de content van de minor.
  • Aan het eind van de minor presenteer je de resultaten van het artikel. d.m.v. een posterpresentatie op de afsluitende symposium.




Aanvullende informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de coördinatoren van de minor:

Anita Zandbergen A.zandbergen@viaa.nl

Karien Huisman K.huisman@viaa.nl