Kies op maat

Inloggen Menu

Begeleiden in de school

Het huidige beroep van leraar vraagt om stevige ontwikkelde begeleidersvaardigheden. Naast het lesgeven, moeten leraren lerenden kunnen begeleiden. Of het nu gaat over begeleiding van het leerproces, begeleiding bij de sociale emotionele ontwikkeling, begeleiding bij keuzeprocessen; professioneel leren begeleiden in de school is essentieel!

Denk hierbij ook aan de rollen die meer begeleidende taken hebben zoals het mentoraat, het IB-schap, oog hebben voor talentontwikkeling (LOB), het samenwerken met ouders en andere partners in het onderwijs, etc.

De inhoud van de minor ‘Begeleiden in de school’ kent drie pijlers waarin we met elkaar gaan verdiepen en verbreden;

1. Persoonlijk leiderschap in de groep

2. Begeleiding van de individuele leerling

3. Samenwerken met betrokken partners

Binnen deze pijlers werken we samen met de studenten aan de geformuleerde leeruitkomsten. Je wordt gedurende deze minor door de loopbaangerichte leeromgeving geactiveerd om zelf aan het roer te staan van je eigen leerproces. Deze werkwijze is uniek. De minor is dialogisch, praktijk- en vraaggericht. Je organiseert dan ook je eigen hybride leeromgeving en formuleert eigen leervragen. De zelfsturing, waarbij keuzemogelijkheden van belang zijn, en vraagarticulatie is essentieel. Er is sprake van gedeelde besluitvorming, samen vormen we met de deelnemende studenten een lerende community. Deze minor vraagt pro-activiteit en bereidheid van studenten om met hun eigen leiderschap aan de slag te gaan!

Leerdoelen

Leeruitkomsten van de minor LEREN BEGELEIDEN

- De student werkt respectvol samen met collega’s, is helder en correct in de communicatie en het taalgebruik.

- De student verdiept zich in de aangeboden thema’s, werkt aan de eigen ontwikkeling, creëert mogelijkheden op de stage om aan de eigen leervragen te werken en maakt dat zichtbaar.

- De student kan verwoorden welke kwaliteiten en motieven richtinggevend zijn in het handelen.

- De student kan een begeleidingsgesprek voeren met een leerling over de talenten van deze leerling.

- De student begeleidt een lerende bij de sociaal- emotionele ontwikkeling.

- De student kan de basistechnieken van (krachtgericht) coachen toepassen in een gesprek.

- De student kan principes van didactisch coachen toepassen.

- De student kan een dialogisch oudergesprek voeren, daarin aantoonbaar erkenning geven, en meerzijdige partijdigheid toepassen.

- De student heeft kennis van de ecologie van de gekozen lerende en schrijft een ontwikkelingsplan voor de betreffende lerende.

- De student heeft kennis van de ondersteuningsstructuur op de eigen school en de sociale kaart.

- De student kan lerenden met hun diversiteit aan ondersteuningsbehoeften gericht begeleiden en ondersteunen, uitgaande van de ondersteuningsvraag en gebaseerd op een positieve attitude richting de lerenden.

- De student voert een dialoog met meerdere ondersteuners in en vanuit het werkveld.

- De student toont zich bewust van zijn handelen en kan hierbij zijn keuzes onderbouwen vanuit literatuur.

- De student verstevigd zijn persoonlijk leiderschap en kan dit onderbouwen met theorieën.

- De student is bekend met de mogelijkheid van het inzetten van systemisch werken in de klas.

Ingangseisen

  • je hebt minimaal je propedeuse behaald

Om deel te nemen aan de manifestatiesessie, waarin studenten hun eindproduct delen met anderen, hanteren wij een aanwezigheidsverplichting. Deze geldt voor de begeleiden en onbegeleide samenkomsten, eveneens geldt dit voor de coaching en de praktijkactiviteiten.

Onze werkwijze is uniek; studenten doorleven de principes van een krachtige loopbaangerichte leeromgeving. De minor is dialogisch, praktijk- en vraaggericht. Het ontstaan van het programma is een organisch proces in samenwerking met de studenten, waardoor aanwezigheid een essentieel onderdeel vormt.

Literatuur

Aanbevolen literatuur

Alblas, G., & Vos, W. (2014). Inleiding Groepsdynamica. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers

Hutsebaut, J., & Nijssens, L. (2023). Mentaliseren in de klas. Het belang van de ander zien, contact maken en vertrouwen opbouwen. Boom Uitgeverij. 

Lusse, M., & Diender, A. (2014). Samenwerken aan schoolsucces. School en ouders in het vo en mbo. Bussum: Coutinho

Klooster ten Conny (red.), Wiesfelt Piet, Veenbaas Wibe, e.a., 1995, Ineke Berkhout, Over luisteren gesproken, gespreksvaardigheden in theorie en praktijk, Koog a/d Zaan.

Meens, E. (2020).  Een leven lang kiezen. Amsterdam: Boom.

Mulligen,W., Gielis, P., Nieuwenbroek, A.(2006).Tussen thuis en school. Over contextuele leerlingbegeleiding. Leuven: Acco.

Onderwaater, A. (2013). De onverbrekelijke band. Amsterdam: Pearson Assessment.

Act in LOB (https://act-in-lob.eu/)

Expertisepunt LOB https://www.expertisepuntlob.nl/

Rooster

Werkvormen

Samenkomsten begeleid (training, presentaties)

Simulaties en drama

Workshops en excursies naar eigentijds onderwijs (intern en extern)

Praktijkactiviteit (praktijkleren)

Coaching (individueel en groepsgericht)

Voorbereiding manifestatie

Samenkomsten onbegeleid (werken in subgroepen)

Ontwikkelingsruimte (zelfwerkzaamheid en zelfrealisatie, schriftelijke uitwerking)

Literatuurstudie

De begeleide samenkomsten zullen op maandag en dinsdag plaatsvinden. De twee stagedagen kunnen op woensdag, donderdag en vrijdag plaatsvinden. In overleg met je stageplaats spreek je 2 dagen af.

Toetsing

De minor bestaat uit 3 deeltentamens en een eindtoets. Het gaat om:

- Persoonlijk leiderschap in de groep (deeltentamen)

- Begeleiding van de individuele leerling (deeltentamen)

- Samenwerken met betrokken partners (rondom een leerling) (deeltentamen)

- Manifestatie (tentamen)

Iedere pijler bevat een keuze deelopdracht (ter afronding) en bestaat uit zowel praktijkgerichte onderdelen als kennisonderdelen. Na de verkenning van de genoemde pijlers maakt iedere deelnemende student, onder begeleiding een keuze, vanuit de persoonlijke leerbehoefte die is ontstaan. Vanuit de eigen leerbehoefte richt de student zich op de ontwikkeling van een manifestatie als eindproduct. Deze manier van werken zorgt ervoor dat de begeleiders een grote betrokkenheid en nabijheid hebben bij de studenten en hun leerproces. De keuzemomenten in het programma (in de vorm van de deelopdrachten en de manifestatie) zijn ijkmomenten. Na de uitvoering van de keuze volgen formatieve- feedback-momenten. Hierdoor wordt jouw individuele proces gemonitord door de begeleider(s).

Aanvullende informatie

Voor meer informatie:
minoren@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/