Kies op maat

Inloggen Menu

Betekenisvol ouder worden in een dynamisch zorglandschap (deeltijd)

Betekenisvol ouder worden in een dynamisch zorglandschap

Zorgvragen worden ingewikkelder, onverwachte situaties komen vaker voor en de zorg verschuift van intramuraal naar huis. De groep ouderen wordt groter en nieuwe technologieën bieden kansen. Ouderen verwachten dat er meer wordt aangesloten op hun persoonlijke wensen en behoeften. Dit betekent dat we binnen de domeinen zorg en welzijn intensief samenwerken, van elkaar leren en samen met de oudere en hun naasten ontdekken wat passende zorg inhoudt.

Wat ga je in deze minor doen?

Verken samen met studenten van verschillende opleidingen de ontwikkelingen en dynamiek binnen de ouderenzorg. In elke fase van het ouder worden kun jij als professional een waardevolle rol spelen en ervoor zorgen dat iemand een zo prettig mogelijk leven heeft. En dat doe je niet in je eentje, maar samen met de oudere en andere betrokkenen. We staan stil bij interprofessioneel samenwerken: hoe goed ken jij de verschillende vakgebieden? Hoe kun je elkaars expertise gebruiken en benutten?

Verder wordt er stilgestaan hoe je komt tot passende, persoonsgerichte ondersteuning, zorg en behandeling. Daarvoor is het belangrijk te begrijpen wat iemand precies kan, wil of juist niet. Maar hoe ontdek je dat? Wie is die persoon die ouder wordt en zorg nodig heeft eigenlijk? Wat is het verhaal achter de oudere en welke impact heeft bijvoorbeeld dementie op die persoon en zijn naasten? We nemen je uitvoerig mee in de anatomie, fysiologie en pathologie van de ouder wordende mens, in ethische dilemma’s en wetgevingen. Tot slot zullen vele gastsprekers je meenemen in inspirerende en diepgaande praktijkverhalen.

Leerdoelen

Leerdoelen

Elke lesweek heeft zijn eigen specifieke doelen en focus. Overkoepelend zullen onderstaande leerdoelen centraal staan.

Na afronden van de minor ben je in staat om:

  • op methodische wijze bij ouderen de behoefte aan ondersteuning, zorg en behandeling op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied in kaart te brengen op basis van relevante en actuele kennis. [methodisch redeneren]
  • het zelfmanagement van ouderen in hun sociale context te versterken en richt je daarbij op gezamenlijke besluitvorming met de oudere en diens naasten. [zelfmanagement versterken]
  • op persoonsgerichte en professionele wijze met ouderen en diens (in)formele netwerk te communiceren. [persoonsgerichte communicatie]
  • samen te werken met andere disciplines waarbij je als autonome professional zijn/haar bijdrage levert aan de kwaliteit en continuïteit van zorg voor ouderen. [interprofessioneel samenwerken]
  • te handelen nuit een continu aanwezig onderzoekend vermogen leidend tot reflectie, evidence based practice (EBP) en innovatie van de ouderenzorg. [onderzoekend vermogen]
  • methodisch te reflecteren op je eigen rol in de samenwerking met ouderen en professionals en betrekt hierbij inhoudelijke, procesmatige en moreel-ethische aspecten van zijn/haar keuzes en beslissingen. [reflectie]
  • leiderschap te tonen in de samenwerking met anderen en weegt de verschillende belangen waarbij het belang van de oudere voorop staat. [leiderschap]
  • de zorgverlening zowel op het niveau van de individuele zorgverlening voor ouderen als op organisatieniveau te monitoren, meten en screenen om goede kwaliteit van de ouderenzorg te borgen dan wel te verbeteren. [kwaliteit borgen en verbeteren]
  • een positieve en actieve bijdrage te leveren aan de beeldvorming en de ontwikkeling van de ouderenzorg vanuit een historisch, institutioneel en maatschappelijk perspectief. [beeldvorming]

Ingangseisen

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met het majorprogramma van je opleiding.

Voor wie? Voor iedere student die interesse heef in betekenisvol ouder worden en voldoet aan de ingangseisen. We nodigen studenten Social Work, Verpleegkunde, Logopedie, Ergotherapie en Fysiotherapie en ook van andere opleidingen van harte uit om mee te doen aan deze interprofessionele minor!

Deze minor is toegankelijk indien:

  • Je de propedeusefase hebt afgerond.
  • Je minstens 20 uur per week werkt in een zorgsetting waar je de mogelijkheid hebt een innovatieproject binnen ouderenzorg uit te voeren.
  • Er professionele begeleiding beschikbaar is voor jouw project.

Rooster

Rooster

Gedurende een half jaar ben je één dag per week op de HAN aanwezig voor verschillende werkvormen:

  • Colleges
  • Werkgroepen
  • Simulatiegroepen
  • Presentaties
  • Werken aan portfolio en innovatieopdracht

PS.
De minor wordt alleen in het eerste semester van het onderwijsjaar gegeven.

Toetsing

Toetsing

De beoordeling omvat twee onderdelen:

  1. Een interview op basis van een ingediend portfolio, waarin je je verdieping in de ouder wordende mens aantoont. Het portfolio bevat certificaten van voltooide e-learningmodules, keuzeopdrachten en een reflectie op je ontwikkeling.
  2. De uitwerking van een innovatieproject dat binnen jouw werkomgeving is uitgevoerd. Je presenteert dit project in de vorm van een workshop tijdens een mini-symposium voor je medestudenten en gasten.

Aanvullende informatie

Voor inhoudelijke informatie:

Nanette Haze en Frank Verbeek
Email Minor-geng.hbov.nl 


Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/