Kies op maat

Inloggen Menu

Strategic Brandmanagement - Brandmanagement voor gevorderden

Nieuw! Voorlopige informatie (1 juli 2020), kijk voor je gaat inschrijven of je de up-to-date informatie gelezen hebt!

Strategic Brandmanagement - Brandmanagement voor gevorderden van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In deze minor verdiep je je kennis van merken. Wat zijn merken precies, hoe worden ze ontworpen en wat moet je doen om merken van betekenis te voorzien? We kennen allemaal de voorbeelden van grote merken als Apple, Google en Coca-cola, die hun succes in belangrijke mate te danken hebben aan het systematisch managen van het merk. Ook andere bedrijven en instellingen zien in toenemende mate het belang van brandmanagement. In deze minor ga je verder dan de basis van brandmanagement en staat het werken met echte opdrachtgevers centraal.

Onderwerpen

  • Brandmanagement: leren van theorie rondom merken: merkmodellen, merkpositionering, merkprofilering en merkactivatie. De theorie gebruiken om merken te analyseren en een bedrijf of instelling te adviseren hoe zij een merkvraagstuk het beste kunnen oplossen.
  • Branddesign: merken ervaar je door het contact dat je met ze hebt bijvoorbeeld reclames of evenementen. De indruk die je dan opdoet berust niet op toeval, maar is zo vormgegeven door de merkeigenaar. Daarom is er ook een behoorlijke plaats ingeruimd voor design: het bewust leren kijken naar en ontwerpen van merkuitingen.
  • Benchmarkreis: Eventueel - bij voldoende externe financiering door betalende opdrachtgevers - is een buitenlandse benchmarkreis onderdeel van het programma. Deze reis staat in het teken van de Kunst van het Kijken en laat je merken ‘in het wild’ ervaren. We bezoeken brandstores, musea, zoeken naar design en architectuur en vooral merkverhalen. De reis is een verplicht onderdeel van het programma. Schrijf je je in voor de minor dan zeg je dus ook ‘ja’ tegen jouw individuele bijdrage aan deze reis. Deze reis kan gaan naar Berlijn, New York of een andere interessante “branding-stad” (van 4-7 dagen).

Benchmarkreis

Eventueel - bij voldoende externe financiering door betalende opdrachtgevers - is een buitenlandse benchmarkreis onderdeel van het programma. Deze reis staat in het teken van de Kunst van het Kijken en laat je merken ‘in het wild’ ervaren. We bezoeken brandstores, musea, zoeken naar design en architectuur en vooral merkverhalen. De reis is een verplicht onderdeel van het programma. Schrijf je je in voor de minor dan zeg je dus ook ‘ja’ tegen de kosten voor deze reis.

 

Soort minor
Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel).

Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Leerdoelen

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

Deze strategische minor richt zich op onderzoeken en analyseren. Daarnaast komt ook ontwerpen aan bod adviseren is ook onderdeel van de minor.

Competenties

  • We sluiten aan op de landelijke LOCO-competenties voor communicatieprofessionals.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie:

https://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/minor-volgen/

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Voor inhoudelijke informatie:
Kees van het Hof
E-mail: Kees.vanhetHof@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
Bij populaire minoren vindt 3 tot 4 weken na het open gaan van de inschrijvingen een loting plaats áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen. Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na drie weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt ca. 3 weken), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Een goed overzicht van de HAN minoren en hun beschikbaarheid kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/.

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

In een verdiepende minor ontwikkel je je beroepscompetenties door deze meer zelfstandig in een complexe context toe te passen. De minor is daarom vooral bedoeld voor studenten met een behoorlijke kennis van communicatie, marketing of vormgeving, bijvoorbeeld CE, CO, CMD, Business Innovation. Is je kennis van marketing, communicatie en vormgeving beperkt, dan is de verbredende variant van deze minor MOB-Operational Brandmanagement-Brandmanagement voor iedereen meer geschikt voor jou.

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt je Propedeuse behaald.
  • Je hebt aantoonbaar voorkennis op een behoorlijk niveau van marketing, communicatie, branding en vormgeving.
  • Je moet je stage hebben afgerond.
  • Voor deze minor verwachten we een bovengemiddelde motivatie om deel te nemen. Een motivatiegesprek maakt deel uit van de toelating.
  • Mocht blijken dat door omstandigheden na de inschrijving toch niet voldaan kan worden aan de instapeis stage behaald, laat dat ons dan zo snel mogelijk weten.

Goed om te weten

Deze zeer populaire minor kent een maximum van 25 deelnemers per semester. Er worden per semester 5 tot maximaal 10 plaatsen voor studenten van buiten de HAN gereserveerd.

  • Stap 1: Inschrijven/aanmelden (1 oktober 2020 vanaf 09.00 uur t/m 31 oktober 2020 tot 17.00 uur)
  • HAN-studenten schrijven zich in via Alluris
  • Studenten van buiten de HAN melden zich via mail aan (vermeld je hogeschool en opleiding) bij aleida.vanheek@han.nl. Dit omdat het aanleveren van de ondertekende leerovereenkomst uit kiesopmaat vaak langer tijd nodig heeft en je zo toch mee kan doen aan de motivatiegesprekken, en bij voldoende motivatie aan de loting. Download wel vast de leerovereenkomst uit kiesopmaat, ondertekenen en aanleveren is alleen nodig als je ingeloot bent.
  • Stap 2: Na 31 oktober 2020 sluit de inschrijving/aanmelding. Alle studenten die zich hebben ingeschreven/aangemeld worden uitgenodigd voor een motivatiegesprek. De motivatiegesprekken vinden plaats aan het eind van de week van 2 november op de Laan van Scheut 10 te Nijmegen. Specifieke datum alsmede tijdstip volgt na inschrijving/aanmelding.
  • Stap 3: Na afloop van de motivatiegesprekken wordt bepaald welke studenten minimaal voldoende gemotiveerd zijn en meegaan in de loting.
  • Stap 4: loting van de voldoende gemotiveerde studenten d.m.v. willekeurige getallen in Excel.
  • Stap 5: Vaststellen van de deelnemers aan de minor brandmanagement en berichtgeving aan studenten. Uiterlijk 27 november 2020 krijg je bericht of je in- of uitgeloot bent.

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

In deze minor streven we ernaar om met echte betalende opdrachtgevers met een concreet merkvraagstuk te werken. Dit betekent dat onderdeel van de toetsing de kwaliteit van het advies en de gegeven oplossing is. Daarnaast maken ook individuele en groepsopdrachten onderdeel uit van de toetsing alsook kennistoetsen.

Groepsopdrachten

  • Merkanalyse op basis van diverse internationaal geaccepteerde merkmodellen.
  • Merkadvies gebaseerd op onderzoek en analyse, welke een antwoord geeft op de beschreven merkvragen van de opdrachtgever.
  • Merkboek met een visuele en talige beschrijving van de merkidentiteit van een opdrachtgever.
  • Een minicollege van elke studentgroep over een nader te bepalen onderwerp. Eke groep geeft een kort college aan de rest van de klas. Dit is een verdieping op het inhoudelijke aanbod in de minor.

Individuele opdrachten

  • Een kennistoets over de verplichte literatuur.

Designopdrachten

  • Je wordt getoetst op je professionele houding en inzet, je bijdrage in de lessen en het groepswerk.

Literatuur

Voorlopig! De definitieve literatuur zal tijdig voorafgaand aan de minor bekend gemaakt worden!

De verplichte literatuur bestaat uit:

  • Positioneren, Rik Riezebos/Jaap van der Grinten, Boom uitg. 4e druk
  • Brand Design, Ruud Boer, Academic Service 6e druk
  • Alle collegestof

Rooster

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

Er wordt vanuit gegaan dat studenten van maandag t/m vrijdag beschikbaar zijn, dus bijbaantjes of andere vakken van maandag t/m vrijdag (9.00-17.45 uur) volgen is geen optie.

Het definitieve rooster zal tijdig bekend gemaakt worden.

Locatie: Nijmegen

Werkvormen

  • colleges
  • bootcamps
  • studiereizen
  • bedrijfsbezoeken
  • workshops
  • gastcolleges en andere werkvormen