Kies op maat

Inloggen Menu

Marketingcommunicatie (Hoe merken betekenis krijgen.)

In de huidige betekeniseconomie is de consument op zoek naar meer dan alleen een tastbaar product of waarneembare dienst. Kwaliteit en service zijn twee aspecten van een product waarover hij niet eens meer verwachtingen heeft, maar gewoon vereist dat dit aanwezig is. Een krachtig middel om je dan te onderscheiden van je concurrent is het opbouwen van een uniek imago. Een imago waarmee jouw klant zich kan identificeren, dat hen inspireert. Dat zowel individuele én maatschappelijke doelen dient. We noemen dat purpose marketing.  

 

En dat niet alleen. We hebben te maken met de zogeheten beleveniseconomie: De consument wil het product ook ervaren, het liefst via alle zintuigen. 
 
In deze minor leert de student hoe een organisatie zich onderscheidend kan ‘branden’ en positioneren. Dit betreft strategisch niveau met als uitgangspunt betekenismarketing. De volgende stap is het merk te activeren. Belevenismarketing is daarbij geïntegreerd. De consument wil het merk namelijk ook ervaren, bij voorkeur met alle zintuigen. 

 

Binnen de minor ‘Marketingcommunicatie. Bedenk & Beleef.” werken de studenten aan een adviesproject waarin zij moeten laten zien dat zij onderwerpen uit de gebieden Marketing, Branding, Marketingcommunicatie en Intercultural Competence beheersen.  

 

De ondertitel van deze minor is “Hoe merken betekenis krijgen”. Het advies is gebaseerd op de huidige belevenis- en betekeniseconomie. Aan het eind van deze periode is er een advies voor het merk geformuleerd over de te kiezen betekenisstrategie, merkpersoonlijkheid, de positionering richting de Nederlandse markt, doelgroepen en klanten en hoe het merk geactiveerd kan worden via belevenismarketing.  

 

Globalisering is uiteraard niet meer weg te denken. Daarom vinden we het ook belangrijk dat studenten een goed beeld krijgen van culturele verschillen. De cases die de studenten uitwerken betreffen bestaande buitenlandse merken die geïntroduceerd worden op de Nederlandse markt. Een belangrijke rol daarin is vastgelegd in het gebruik van de modellen van Motivaction (Glocality en Mentality™-model). Er wordt gekeken naar de verschillen in normen, waarden en leefstijlen van de doelgroepen van beide markten. 

De minor is opgezet in drie delen: 

- Theorie: branding & positionering; marketingcommunicatieplanning (MC); marketingcommunicatie-instrumenten; imagineering, reclamepsychologie en MC-middelen. Daarbinnen wordt specifieke aandacht besteed aan culturele verschillen en strategieën om andere markten te betreden. 

- Praktijk: op strategisch niveau een marketingcommunicatieplan maken;  

- Creatief: vanuit de gedachtewereld van de consument het creatief uitwerken van het marketingcommunicatieplan in tastbare middelen (zoals een website, point-of-sale materiaal, advertentie, folder, internetsite) en de vertaalslag maken naar het creëren van een beleving via verschillende kanalen, waarin alle middelen gepresenteerd worden aan docenten en contacten uit het werkveld. Studenten creëren daarbij een virtuele ervaring via augmented reality / virtual reality, die aansluit bij de positionering van het merk. 

 

Leerdoelen

 

Waarde creëren; De student geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij.  

 

Zelfst. Gemiddeld/hoog, complexiteit gemiddeld 

 

 

  • Student kan de fysieke en mentale merkidentiteit in kaart brengen 
  • Student kan de externe omgeving van een merk in kaart brengen 
  • Student ontwikkelt een brede internationale oriëntatie 
  • Student kan huidige reacties van de buitenwereld op het merk in kaart brengen 
  • Creativiteit: student kan marktkansen omzetten naar commercieel beleid en advies uitbrengen over merkactivatie, zowel fysiek als virtueel
  • Kritisch denken: student staat open voor andere inzichten, kan een discussie onderbouwen met feiten, kan advies prioriteren  

 

Koers bepalen: De student zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. 

 

Zelfst. hoog, complexiteit gemiddeld 

 

  • Student kan een gap-analyse uitvoeren voor een merk en kan op basis van deze gap-analyse de juiste conclusies trekken 
  • Nieuwsgierigheid: student kijkt verder dan de aangereikte informatie en kan hoofd- van bijzaak onderscheiden 

 

Business development: De student ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders.  

Zelfst. hoog, complexiteit gemiddeld tot hoog 

 

  • Student kan op basis van conclusies uit de gap-analyse een advies m.b.t. branding en positionering formuleren voor een merk, met betekenismarketing als uitgangspunt 
  • Student ontwikkelt een strategisch en tactisch advies o.b.v. gedegen onderzoek 
  • Commercieel bewustzijn: student ontwikkelt inzicht in het kostenplaatje bij gekozen advies 

 

De student realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiële stakeholders. 

Zelfst. hoog, complexiteit gemiddeld 

 

  • Student kan op basis van conclusies uit de gap-analyse een advies m.b.t. branding en positionering formuleren voor een merk, met betekenismarketing als uitgangspunt 
  • Samenwerken: student ontwikkelt samen met anderen een mini-event dat aansluit bij de gekozen adviesrichting 

Ingangseisen

Deze blokminor is gericht op studenten met basismarketing- of -marketingcommunicatiekennis of mensen waar deze kennis is weggezakt.  

Literatuur

  • Brand the change (Engelstalig) 
  • Floor en Van Raaij, Marketingcommunicatiestrategie. 
  • Reader Reclamepsychologie 

Rooster

De contactmomenten bestaan uit hoorcolleges, werkcolleges en consultancyuren. In de eerste weken vinden er meer hoorcolleges plaats, in de loop van het blok gaat dit meer over naar werkcollege en consultancy (van 10 uur hoorcollege naar 7 uur hoor- en werkcollege en 4 uur consultancy) 

Toetsing

  1. Theorie: schriftelijke tentamens, open vragen en kleine caseopdrachten, individueel
  2. Praktijk: groepsproducten (marketingcommunicatieplan en -middelen) worden beoordeeld door docenten.
  3. Creatief: creatieve uitwerking van de beleveniscampagne wordt beoordeeld door beroepsoefenaren en docenten. 

Minimumeisen: uitwerking van alle negen stappen in het MC-plan, doorvertaling daarvan naar creatieve uitwerking, integratie van de verschillende uitingen. Er moet duidelijk één stijl te herkennen zijn in meerdere communicatie-uitingen voor verschillende doelgroepen. 

Minimaal 5.5 voor elk vak binnen de minor. 

Aanvullende informatie

Studenten kunnen binnen deze minor ook 5 ects aan internationale competenties opdoen, dat zit verweven in de verschillende vakken. Er wordt ingegaan op culturele verschillen (normen, waarden, persona’s, ethiek en esthetiek in reclame, voorkeur gebruik MarCom-instrumenten), er wordt deels gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur, Hofstede en strategieën om een andere markt te betreden.