Kies op maat

Inloggen Menu

Online Marketingcommunicatie

Algemene doelstelling van de minor

Door middel van colleges en het uitwerken van cases wordt kennis verkregen van het ontwikkelen van een marketingcommunicatieplan en de online marketingcommunicatie instrumenten. Onderwerpen: 

  • Probleemformulering 
  • Contextanalyse 
  • Strategiebepaling 
  • Value Proposition 
  • Positionering 
  • Media en Social Media 
  • E-mail marketing 
  • Betaalde ads 
  • Zoekmachine marketing 
  • Content marketing 
  • Online Marketingcommunicatieplan 

In een groep wordt een online marketingcommunicatieplan geschreven voor een bestaande organisatie. 
Achtergrond: Online marketingcommunicatie is een essentieel onderdeel geworden in de strategie van een organisatie. Daarnaast is het consumentengedrag sterk veranderd. Deze combinatie van factoren onderbouwen het belang om kennis te verkrijgen van de mogelijkheden om online in contact te komen met een doelgroep. Door middel van bijvoorbeeld zoekmachinemarketing of contentmarketing. De communicatie-intsrumenten ‘advertising’ en ‘direct marketing’ zijn hierdoor ook vernieuwd.

Doelgroep

Studenten met affiniteit voor marketing, communicatie en internet. 

Leerdoelen

1. Ontwikkelen van online marketingcommunicatieplan voor een nationaal of internationaal opererende organisatie en het kunnen onderbouwen van gemaakte keuzes.


2. Opstellen, uitvoeren en bijstellen van online plannen op basis van het marketingbeleid van een organisatie. 


3. Kennis hebben van de mogelijkheden en ontwikkelingen van Online Marketingcommunicatie.

Ingangseisen

Geadviseerd wordt deze minor te volgen met een communicatieve, dan wel commerciële opleiding en wanneer er affiniteit is met de computer, internet en digitale media. 

Literatuur

Zweers, Th (2020) Tutor Marketingcommunicatie, de essentie. Amsterdam: Pearson, ISBN 9789043039031. 

Eventuele readers en artikelen.

Collegemateriaal.

Rooster

Hoorcolleges, Werkcolleges, Individuele opdrachten, Groepsopdracht, presenteren. 

Het is een volledige 15 ec minor. 

Activiteiten: 
Colleges, hoor, werk, peer-to-peer, feedback, lezen en leren                                                        100 uur 
Individuele opdrachten 4 x 12,5 uur                      50 uur 
Essay schrijven                                                                   40 uur 
Marketingcommunicatieplan en presentatie  220 uur

Contacturen per week:

4 in de eerste week, 12 in de weken 2 t/m 7. Week 8 voorbereiding presentatie. 

Toetsing

Praktijkcijfer 
Het praktijkcijfer (minimaal 5,5) is een groepsbeoordeling. Er wordt een marketingcommunicatieplan ingeleverd en gepresenteerd. . 
Ondersteunend Onderwijs, Theoriecijfer 
Het eindcijfer ondersteunend onderwijs (minimaal 5,5) wordt opgebouwd uit vier individuele opdrachten over de aangeboden theorie (50%) en het schrijven van een essay (50%). Voor elk onderdeel geldt minimaal een 4,5.  
  
De praktijkopdracht wordt in de negende week opgeleverd. De individuele opdrachten en het essay worden in de weken 4 tot en met 8 ingeleverd. 
  
Eindcijfer: Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde tussen Praktijkcijfer 50% en Theoriecijfer 50%.  

Herkansingen: voor de vier deelopdrachten is er een herkansing in de weken 9 en 10. De herkansing voor het essay en de praktijkopdracht is in onderling overleg, maar voor de start van het tweede deel van het Springsemester. 

Aanvullende informatie

Het aantal vacatures voor online marketeers, internetmarketeers, SEO-specialisten, Social Media adviseurs bij organisaties is groot. Deze minor geeft studenten kennis en inzicht en draagt essentieel bij voor CV van de student.