Kies op maat

Inloggen Menu

Internetmarketing Tools

Het in staat zijn om Online communicatie instrumenten, middelen en technieken te bepalen en in te zetten voor een bepaalde doelgroep, met in achtneming van de communicatie doelstellingen.

Door middel van colleges en het uitwerken van cases wordt ter kennis verkregen van de online communicatie instrumenten. Onderwerpen:

  • Online Value Proposition
  • Media en Social Media
  • Affiliate marketing
  • E-mail marketing
  • Betaalde ads
  • Virale marketing
  • Zoekmachine marketing
  •  Content marketing
  • Online Marketingcommunicatieplan

In een groep wordt een online marketingcommunicatieplan geschreven voor een webshop/website.
Achtergrond: Internetmarketing of online marketing is een essentieel onderdeel geworden in het beleid van een organisatie. Daarnaast is het consumentengedrag sterk veranderd. Deze combinatie van factoren onderbouwen het belang voor kennis verkrijgen van de mogelijkheden om online in contact te komen met een doelgroep. Er zijn nieuwe technieken ontstaan (internet, zoekmachinemarketing, remarketing) en er zijn nieuwe middelen ontstaan in de laatste jaren (mobiel, tablet, ‘social media’). Daardoor zijn de communicatie instrumenten als adverteren en direct mail aangepast en vernieuwd. Organisaties maken een marketingcommunicatie plan waar de doelgroep in wordt beschreven, de doelstellingen en de in te zetten instrumenten, middelen en technieken.

Leerdoelen

1. Ontwikkelen van online marketing- en communicatieplan voor een nationaal of internationaal opererende organisatie en het kunnen onderbouwen van gemaakte keuzes
2. Opstellen, uitvoeren en bijstellen van online plannen op basis van het marketingbeleid van een organisatie.
3. Kennis hebben van de mogelijkheden en ontwikkelingen van Internettechnologie en van de infrastructuur en gebruik van databases

Aanvullende informatie

Het aantal vacatures voor online marketeers, internetmarketeers, SEO-specialisten, Social Media adviseurs bij organisaties is groot. Deze minor geeft studenten kennis en inzicht en draagt essentieel bij voor CV van de student.   

Ingangseisen

Geadviseerd wordt deze minor te volgen met een communicatieve, dan wel commerciële opleiding en wanneer er affiniteit is met de computer, internet en digitale media.

Toetsing

Praktijkcijfer
Het praktijkcijfer (minimaal 5,5) is een groepsbeoordeling. Een marketingcommunicatieplan wordt ingeleverd en gepresenteerd. Bij de presentatie zijn externen aanwezig. Het plan is 70%, de presentatie 30%.


Ondersteunend Onderwijs, Theoriecijfer
Het eindcijfer ondersteunend onderwijs (minimaal 5,5) wordt opgebouwd uit vier individuele opdrachten over de aangeboden theorie (50%) en het schrijven van een essay (50%).
 
De praktijkopdracht wordt in de negende week opgeleverd. Herkansing in week 1 van het volgende blok. De individuele opdrachten en het essay worden in de weken 2 tot en met 7 ingeleverd.
 
Eindcijfer: Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde tussen Praktijkcijfer 50% en Theoriecijfer 50%, waarbij voor alle vier de genoemde onderdelen ≥ 4.5 moet zijn behaald.

Literatuur

Adamo, N., Buskes, G. (2018) Online Marketing, de essentie. Amsterdam: Pearson, ISBN 9789043035101.
Eventuele readers en artikelen, beschikbaar op Blackboard Collegemateriaal.

Rooster

Hoorcolleges, Werkcolleges, Individuele opdrachten, Groepsopdracht, Snelkookdagen, Blog schrijven, essay schrijven, presenteren.
Het is een volledige 15 ECTS minor.
Activiteiten:
Colleges, hoor, werk, peer-to-peer 76 uur
Feedback momenten 8 uur
Blog schrijven 4 x 5 = 20 uur
Snelkookdagen 2 x 8 = 16 uur
Totaal                                                              120 uur
Individuele opdrachten 4 x 12,5 uur                  50 uur
Essay schrijven                                                 40 uur
Marketingcommunicatieplan en presentatie    210 uur