Internetmarketing Tools
Door middel van colleges en het uitwerken van cases wordt kennis verkregen van het ontwikkelen van een marketingcommunicatieplan en de online marketingcommunicatie instrumenten. Onderwerpen:
- Probleemformulering
- Contextanalyse
- Strategiebepaling
- Value Proposition
- Positionering
- Media en Social Media
- E-mail marketing
- Betaalde ads
- Zoekmachine marketing
- Content marketing
- Online Marketingcommunicatieplan
In een groep wordt een online marketingcommunicatieplan geschreven voor een bestaande organisatie.
Achtergrond: Internetmarketing of online marketing is een essentieel onderdeel geworden in het beleid van een organisatie. Daarnaast is het consumentengedrag sterk veranderd. Deze combinatie van factoren onderbouwen het belang om kennis te verkrijgen van de mogelijkheden om online in contact te komen met een doelgroep. Er zijn nieuwe technieken ontstaan (internet, zoekmachinemarketing, remarketing) en er zijn nieuwe middelen/media ontstaan in de laatste jaren (mobiel, tablet, ‘social media’). Daardoor zijn de communicatie-instrumenten als adverteren en direct mail aangepast en vernieuwd. Organisaties maken een marketingcommunicatieplan waar de doelgroep in wordt beschreven, de doelstellingen en de in te zetten instrumenten, middelen en technieken.
Doelgroep
Hogeschoolbreed, studenten met affiniteit voor marketing, communicatie en internet.
Leerdoelen
1.Ontwikkelen van online marketing- en communicatieplan voor een nationaal of internationaal opererende organisatie en het kunnen onderbouwen van gemaakte keuzes.
2. Opstellen, uitvoeren en bijstellen van online plannen op basis van het marketingbeleid van een organisatie.
3. Kennis hebben van de mogelijkheden en ontwikkelingen van Online Marketingcommunicatie.
Ingangseisen
Geadviseerd wordt deze minor te volgen met een communicatieve, dan wel commerciële opleiding en wanneer er affiniteit is met de computer, internet en digitale media.
Literatuur
Zweers, Th (2020) Tutor Marketingcommunicatie, de essentie. Amsterdam: Pearson, ISBN 9789043039031.
Eventuele readers en artikelen.
Collegemateriaal.
Rooster
Hoorcolleges, Werkcolleges, Individuele opdrachten, Groepsopdracht, presenteren.
Het is een volledige 15 EC minor.
Activiteiten:
Colleges, hoor, werk, peer-to-peer, feedback, lezen en leren 100 uur
Individuele opdrachten 4 x 12,5 uur 50 uur
Essay schrijven 40 uur
Marketingcommunicatieplan en presentatie 220 uur
Contacturen per week:
4 in de eerste week, 12 in de weken 2 t/m 7. Week 8 voorbereiding presentatie.
Toetsing
Praktijkcijfer
Het praktijkcijfer (minimaal 5,5) is een groepsbeoordeling. Een marketingcommunicatieplan wordt ingeleverd en gepresenteerd. Het plan is 80%, de presentatie 20%.
Ondersteunend Onderwijs, Theoriecijfer
Het eindcijfer ondersteunend onderwijs (minimaal 5,5) wordt opgebouwd uit vier individuele opdrachten over de aangeboden theorie (50%) en het schrijven van een essay (50%).
De praktijkopdracht wordt in de negende week opgeleverd. Herkansing in week 1 van het volgende blok. De individuele opdrachten en het essay worden in de weken 2 tot en met 7 ingeleverd.
Eindcijfer: Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde tussen Praktijkcijfer 50% en Theoriecijfer 50%, waarbij voor alle genoemde onderdelen ≥ 4.5 moet zijn behaald.
Aanvullende informatie
Het aantal vacatures voor online marketeers, internetmarketeers, SEO-specialisten, Social Media adviseurs bij organisaties is groot. Deze minor geeft studenten kennis en inzicht en draagt essentieel bij voor CV van de student.