Kies op maat

Login Menu

Internetmarketing Tools

Het in staat zijn om Online communicatie instrumenten, middelen en technieken te bepalen en in te zetten voor een bepaalde doelgroep, met in acht neming van de communicatie doelstellingen.

Door middel van colleges en het uitwerken van cases wordt ter kennis verkregen van de online communicatie instrumenten. Onderwerpen:

  • Internetmarketingmanagement
  • Online Value Proposition
  • Relatiemarketing
  • Webvertising
  • Zoekmachinemarketing
  • Media en Social Media
  • Affiliate marketing
  • E-mail marketing
  • Betaalde ads
  • Virale marketing
  • Mobile marketing
  • Reputatiemanagement
  • Online Marketingcommunicatieplan

In een groep wordt een online marketingcommunicatieplan geschreven voor een webshop/website.

Achtergrond: Internetmarketing of online marketing is een essentieel onderdeel geworden in het beleid van een organisatie. Daarnaast is het consumentengedrag sterk veranderd. Deze combinatie van factoren onderbouwen het belang voor kennis verkrijgen van de mogelijkheden om online in contact te komen met een doelgroep. Er zijn nieuwe technieken ontstaan (internet, zoekmachinemarketing, remarketing) en er zijn nieuwe middelen ontstaan in de laatste jaren (mobiel, tablet, ‘social media’). Daardoor zijn de communicatie instrumenten als adverteren en direct mail aangepast en vernieuwd. Organisaties maken een marketingcommunicatie plan waar de doelgroep in wordt beschreven, de doelstellingen en de in te zetten instrumenten, middelen en technieken.

Leerdoelen

  1. Ontwikkelen van online marketing- en communicatieplan voor een nationaal of internationaal opererende organisatie en het kunnen onderbouwen van gemaakte keuzes
  2. Opstellen, uitvoeren en bijstellen van online plannen op basis van het marketingbeleid van een organisatie.
  3. Kennis hebben van de mogelijkheden en ontwikkelingen van Internettechnologie en van de infrastructuur en gebruik van databases

Aanvullende informatie

Het aantal vacatures voor online marketeers, internetmarketeers, SEO-specialisten, Social Media adviseurs bij organisaties is groot. Deze minor geeft studenten kennis en inzicht en draagt essentieel bij voor CV van de student. 

Deze minor wordt zowel in het nederlands als in het engels aangeboden.

Geef op je leerovereenkomst dit duidelijk aan.  

Ingangseisen

Geadviseerd wordt deze minor te volgen met een communicatieve, dan wel
commerciële opleiding en wanneer er affiniteit is met de computer, internet en
digitale media.

Toetsing

Praktijkcijfer

Het praktijkcijfer is een groepsbeoordeling. Een online marketingcommunicatieplan wordt ingeleverd en gepresenteerd. Cijfer: 100%, minimaal 5,5

 Theoriecijfer

Het individuele cijfer (minimaal 5,5) wordt opgebouwd uit vier opdrachten over de aangeboden theorie (50%) en het schrijven van een essay (50%). Alle deelcijfers moeten afzonderlijk minimaal 4,5 zijn.

 Het eindcijfer bestaat voor 50% uit de praktijk en voor 50% uit de theorie.

Literatuur

Chaffey, D. e.a (2012) Principes van Internetmarketing. Amsterdam, Pearson Education benelux. ISBN 978-90-430-2455-6, reader, collegemateriaal