Kies op maat

Inloggen Menu

Extended Reality

Leer werken met extended realities

Ontdek welke mogelijkheden VR kan bieden om jouw verhaal (op nieuwe manieren) te vertellen. Je onderzoekt met een kritische blik wat VR voor jou kan betekenen en je leert hoe jij zelf een virtuele omgeving kunt ontwikkelen. 

De digitalisering kruipt steeds verder onze werkelijkheid in. Door middel van VR en AR kunnen we nieuwe ervaringswerelden introduceren of aan de huidige fysieke wereld nieuwe ervaringslagen toevoegen. Maar hoe wenselijk zijn deze nieuwe of 'extended' realities? Door gebruik te maken van 3D-software, game engines, beeldbewerking, motion graphics en 360°-video, onderzoek je de toegevoegde waarde van al deze nieuwe werkelijkheden. Door ervaringen te ontwikkelen voor VR- en AR-sets, games, mobiele toepassingen en installaties, zoek je de impact en relevantie op voor ons allemaal. Hoe gaat dit alles bijdragen aan een verbetering van jouw of onze wereld? 'How extended do you want your reality to be?'

Leerdoelen

Door het ontwikkelen van ervaringen voor VR en AR headsets, mobiele toepassingen, interactieve installaties, en theatrale ruimtes, bevraag je de impact en relevantie van deze technologische ontwikkelingen op ons dagelijks leven in een gemixte realiteit. Hiermee krijg je een belangrijke extra tool om je verhaal mee te kunnen vertellen. Na deze minor ben je in staat om zelf een virtuele omgeving te creëren.

Bij deze minor maak je gebruik van de kennisvelden uit interactieve media, games, en theater. Dit betekent dat je zal samenwerken in een team waarin deze kennisvelden vertegenwoordigd zijn en aangevuld met de kennis plus contexten van alle deelnemers.

Je leert:

  • conceptueel en kritisch na te denken over de toegevoegde waarde van extend reality
  • relevante vragen te formuleren voor toepassingen van XR en hierover kennis te ontwikkelen
  • een visie te ontwikkelen op de urgentie en relevantie van extended reality en deze tot uitdrukking te brengen in een project
  • een kritisch standpunt in te nemen en in gesprek feedback en reflecties uit te wisselen over lopende projecten
  • te experimenteren en een iteratief werkproces in gang te zetten binnen de context van je project en projectgroep
  • kennis te ontwikkelen over reeds beschikbare technieken én over technieken die nog in ontwikkeling zijn of op het punt staan door te breken

Ingangseisen

Voor wie is deze minor geschikt?

Deze onderzoekende minor is met name geschikt voor studenten binnen de ontwerp- en theateropleidingen die zich interesseren in het gebruik van technologie als onderdeel van de interactieve ervaring in een gemixte virtuele en fysieke ruimte (zowel in het ontwerpproces als in het eindresultaat).

Ingangseisen en selectie

Om deze minor te volgen moet je comfortabel zijn met het gebruik van computer voor ontwerpprocessen en/of een basale kennis hebben van het ontwerpen van interactieve ervaringen met live participanten.

Bovendien moet je in het bezit zijn van een computer die geschikt is voor gevorderd grafisch werk.

Selectie op basis van:

  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4) waarin je jouw interesse voor XR-ervaringen beschrijft en aangeeft waarom dit relevant kan zijn/worden voor de eigen praktijk of werkveld. Hierbij is het van belang dat je vragen formuleert of onderwerpen beschrijft waarin je geïnteresseerd bent en op welke wijze jouw onderzoek en experiment hier een rol in kunnen spelen om tot nieuwe ervaringsvormen te komen. Daarnaast is het van belang dat je omschrijft in welke rol je binnen een teamverband een bijdrage denkt te kunnen leveren.
  • Portfolio (in de vorm van online bereikbare materialen)

Literatuur

Geen aan te schaffen literatuur. Wel worden de deelnemende studenten voorzien van een VR headset voor de duur van deze minor.

Rooster

Fulltime minor, 100% aanwezigheid van de contacturen vereist. Een goede stabiele vaste internetverbinding aan de computer is belangrijk

Toetsing

Binnen de cursus worden op een aantal beoordelingsmomenten ingebouwd. Gebaseerd op presentaties en vorderingen van het onderzoek en reflectie op het maakproces. Aan het einde van de module worden de presentatie van het project, onderzoek en de reflectie op het maakproces beoordeeld. De beoordelingen worden individueel en op het mogelijk gemaakte groepswerk gegeven. De module wordt afgesloten met een (online) expositie.

Beoordelingscriteria

De student

  • laat veel maak-experimenten zien, heeft relevant technisch onderzoek gedaan en kan hier goed op reflecteren
  • is in staat om in een samenwerking de principes van ‘onderzoek door ontwerpen’ toe te passen en hierbij een iteratief proces te doorlopen
  • kan zijn werk en proces aan een publiek presenteren en toelichten op een inhoudelijke, begrijpelijke manier.

Aanvullende informatie

Ter inspiratie
Lees in dit interview over de persoonlijke ervaringen van studenten Amber en Jascha met deze minor.
Bekijk deze minor op de website van HKU

Meld je aan voor de minoren nieuwsbrief van HKU

 

Bekijk de onderstaande video voor een impressie van deze minor: