Kies op maat

Inloggen Menu

Creative Research for Change

Over de kracht van makend onderzoek voor complexe vraagstukken. 

Wil jij verschillende creatieve onderzoeksvormen leren beheersen? Doelgroepen beter leren kennen? Jouw kritische denkvermogen vergroten? En jouw onderzoek verbinden aan een maatschappelijk vraagstuk? Dan is deze minor echt iets voor jou.

Bij complexe vraagstukken kijken we meestal naar meetbare, kwantificeerbare zaken. De klimaatcrisis duiden we aan de hand van CO2 uitstoot en het aantal graden dat de aarde kan opwarmen. We managen de toenemende migratie door aantallen vluchtelingen per land te verdelen. Natuurlijk helpen deze cijfermatige benaderingen ons op een technische manier problemen het hoofd te bieden, maar ze volstaan niet om onze blik op de wereld te veranderen. Juist daar ligt een kans voor ontwerpers en kunstenaars.

Ontwerpers en kunstenaars kunnen als geen ander uitdrukking geven aan ervaringen. En juist in het onderzoekende gedeelte van een maakpraktijk - in makend onderzoek - werken ze met vormen van kennis die niet in cijfers of soms zelfs woorden zijn te vatten: ervaringskennis, belichaamde kennis, intuïtie.

Hierdoor worden deze ervaringen niet alleen beter zichtbaar en deelbaar, ze krijgen in het onderzoek zelf ook (nieuwe) vorm. Zo zet een makend onderzoeksproces altijd aan tot verandering en transformatie.

Het verandert onze kijk op de kwestie die onderzocht wordt en stelt ons in staat ons begrip van de wereld, onderlinge relaties en onze verbinding met elkaar en de wereld om ons heen opnieuw te duiden.

Leerdoelen

Leerdoelen

  • Je leert verschillende creatieve onderzoeksvormen en hoe deze zich verhouden tot de klassieke onderzoeksmethodes.
  • Je kunt in kaart brengen wie de betrokkenen zijn bij een vraag/thema en hoe zij zich tot elkaar verhouden.
  • Je kunt op een ethische manier met participanten in je onderzoek werken.
  • Je ontwikkelt je kritisch denkvermogen.
  • Je bent in staat om tot een reframing te komen.
  • Je kunt reflecteren over je onderzoeksaanpak, de waarde ervan en welke nieuwe kennis en inzichten je daarmee creëert.
  • Je bent in staat je onderzoeksproces en de kennis die daaruit ontstaan is op een beeldende manier te presenteren.

In deze minor zoom je in op de onderzoekende kant van de ontwerp- of kunstenaarspraktijk. Je gaat meer leren over deze manier van werken, experimenteert met verschillende vormen en je leert begrijpen hoe dit kan helpen bij het werken met complexe maatschappelijke vraagstukken.

Concreet heb jij na afloop:

  • Ervaren wat de kracht is van makend onderzoek voor complexe maatschappelijke vraagstukken
  • Je eigen onderzoekspraktijk als maker versterkt
  • Je handelingsrepertoire als ontwerper of kunstenaar op het gebied van onderzoek doen vergroot
  • Ontdekt welke tools er zijn, wanneer je ze toe kan passen en geleerd om ook eigen tools te ontwikkelen
  • Kennis opgedaan over verschillende methodieken, tools en theorieën, om op een creatieve wijze onderzoek te doen
  • Geleerd om jezelf te positioneren als onderzoeker

Ingangseisen

De minor is echt iets voor jou als je op een creatieve en makende manier wil leren onderzoeken en jij je graag bezighoudt met maatschappelijke vraagstukken.

Deze minor kun je volgen als je:

  • een bachelor volgt
  • een propedeuse hebt behaald

Selectiecriteria

Tijdens de selectie beoordelen wij of de minor bij je past.

Schrijf een korte motivatiebrief waarin je beschrijft waarom je voor  deze minor kiest en waarom je graag op een makende manier aan de slag gaat. Laat ons ook weten welke onderwerpen je interessant lijken om mee aan de slag te gaan.

Literatuur

  • Bolt, B (2016). Artistic Research: A Performative Paradigm?, Parse Journal, 3, 129– 142
  • Frayling, C. (1993), ‘Research in Art and Design’, Royal College of Art Research Papers, 1(1), 1-5.
  • Slager, H, (2015). The Pleasure of Research, Hatje Cantz Verlag
  • Van Brummelen, L. & De Haan, S. (2014), Drifting Studio Practice. From molding sugar to the unknown depths of the sea, in: World of Matter, Inke Arns (ed.), Sternberg Press

Rooster

  • Aantal contacturen per week: 10
  • Aantal uren zelfstudie per week: 24 (grotendeels individueel)

INHOUD EN OPBOUW

In deze minor zoom je in op de onderzoekende kant van de ontwerp- of kunstenaarspraktijk. Je gaat meer leren over deze manier van werken, experimenteert met verschillende vormen en je leert begrijpen hoe dit kan helpen bij het werken met complexe maatschappelijke vraagstukken.

1) Start je eigen onderzoek

Bij de start van de minor kies je zelf een vraagstuk met een maatschappelijke context. Dit vraagstuk is het startpunt van je onderzoek. Onder begeleiding van een coach wordt de vraag aangescherpt en het onderzoek opgestart.

Vervolgens ga je aan de slag met het onderzoek. Afhankelijk van het vraagstuk en je eigen ervaringen kies je zelf voor een passende manier om het vraagstuk op een makende manier te onderzoeken.

2) Ga aan de slag met creatieve onderzoektools

In vier ‘onderzoeks-loops’ (4 x een periode van twee weken) onderzoek je jouw vraag steeds met behulp van een andere creatieve methode. De onderzoeksloops zijn: observeren, embedded & embodied, interventies maken en vrije ruimte. Om op een makende manier te kunnen onderzoeken, ontwikkel je bijvoorbeeld performatieve vormen, installaties, participatieve beeldende workshops etc. Samen met de coach reflecteer je op de onderzoeksmethodiek en op de soorten kennis die de onderzoeksopzet creëert.

3) Volg inspirerende gastlessen

Tijdens je onderzoek krijg je lessen in visualiseren waarin je steeds opnieuw jouw onderzoeksmateriaal leert vertalen in andere media (audio, video, XR, etc.). Je krijgt bovendien gastlessen van ontwerpers en kunstenaars die jou inspireren met hun ervaringen uit de praktijk.

4) Beheers de theorie

Theorielessen bestaan uit onderzoeksvaardigheden, en een korte introductie over wetenschapsfilosofie waarin het verschil wordt geduid tussen kwalitatieve, kwantitatieve en practice based benaderingen. In de praktijkvakken worden de studenten ondersteund en geïnspireerd in het werken met verschillende creatieve onderzoeksmethodes.

Toetsing

In de laatste weken voor de kerstvakantie ga je aan de slag met het structureren en analyseren van jouw materiaal om tot hun belangrijkste onderzoeksinzicht(en) te komen.

De minor eindigt met een groepstentoonstelling waarvoor je elk een nieuw werk maakt waarin jouw belangrijkste onderzoeksinzicht(en) invoelbaar en ervaarbaar wordt voor een breed publiek. De bevindingen en perspectieven zijn invoelbaar en ervaarbaar zodat deze overgedragen kunnen worden naar de betrokkenen van het vraagstuk en de maatschappij.

Aanvullende informatie

Ter inspiratie

Bekijk deze minor op de website van HKU

Meld je aan voor de minoren nieuwsbrief van HKU

• "Een toolbox vol creatieve onderzoeksvormen". Lees in dit interview met minordocent Laura meer over deze minor

• Minor student Zara Visser vertelt in deze video over de minor en haar project.

 

Bekijk onderstaande video voor impressie van de minor Creative Research for Change: