Kies op maat

Inloggen Menu

Reframe Media

Maak anders. Denk anders.
Kijk verder dan je eigen specialisme

Ben jij klaar om je rol als maker verder te ontwikkelen en te verbreden? In de creatieve sector vervagen de grenzen razendsnel: regisseurs ontwerpen games, muzikanten maken podcasts, architecten creëren kunst. Als jij betekenisvol wilt zijn, moet je verder kijken dan je eigen specialisme.

In de minor Reframe Media leer je media op een vernieuwende manier inzetten, combineer je verschillende maakprocessen én ontwikkel je een eigen, unieke werkwijze.

Wat ga je doen?

In deze minor werk je in multidisciplinaire teams samen met andere bevlogen makers. Je verdiept je in artistiek onderzoek, experimenteert met nieuwe media en ontdekt hoe je jouw eigen mogelijkheden verder kunt uitbereiden. Door te ‘afkijken’ van elkaars werkwijzen, ontwikkel je een bredere blik op jouw rol als ontwerper, regisseur of maker. Je regisseert je eigen creatieve proces vanuit je persoonlijke ambitie — en ontdekt nieuwe manieren om betekenisvol en innovatief werk te maken.

Bekijk hier de video van de eindtentoonstelling van Reframe Media:

  • Kort samengevat:
    • ✅ Mix creatieve disciplines en ontdek vernieuwende manieren van maken.
    • ✅ Ontwikkel een frisse, brede blik op jouw rol als maker.
    • ✅ Werk samen met talentvolle studenten uit andere disciplines
    • ✅ Groei als onderzoeker én word regisseur van je eigen creatieve proces.

Leerdoelen

In deze minor leer je werken met bekende én onbekende maakprocessen. Door te experimenteren, samen te werken en van elkaar ‘af te kijken’ ontdek je nieuwe werkwijzen. Zo ontwikkel je niet alleen een bredere kijk op jouw rol als maker, maar ook op het werk dat je maakt.

Je leert hoe je methodisch onderzoek inzet binnen een creatief proces, hoe je verschillende perspectieven integreert, en hoe je komt tot een vorm die past bij jouw inhoud en ambitie. Of je nu beeldmaker, performer, ontwerper, organisator of muzikant bent — je wordt uitgedaagd om buiten je gebruikelijke kaders te denken én te maken.

Concreet heb jij na afloop:
  • ✔ interdisciplinair samengewerkt en geleerd van elkaars manier van maken
  • ✔ zelfstandig een professioneel project opgezet en uitgevoerd
  • ✔ onderzoeksmethodes toegepast ter verdieping van je werk
  • ✔ actief feedback en expertise ingezet tijdens je ontwerp- en maakproces
  • ✔ gereflecteerd op je eigen ontwikkeling als maker of ontwerper
  • ✔ een passende vorm gevonden om jouw werk en onderzoek te presenteren

Ingangseisen

Deze minor is echt iets voor jou als je:

  • gefascineerd bent door verhalen, beeld en media
  • jouw eigen maakproces wilt verdiepen én verbreden
  • open staat voor samenwerken, experimenteren en het integreren van andere disciplines
  • wilt ontdekken hoe jouw werk betekenis krijgt in een bredere creatieve context

Of je nu filmmaker, ontwerper, organisator, schrijver, muzikant, performer of mediamaker bent — deze minor is er voor studenten die over hun eigen grenzen durven kijken, niet omdat het moet, niet maar omdat je voelt dat er méér in jouw makerschap zit.

Ingangseisen

Deze minor kun je volgen als:

  • je een bachelor volgt in het creatieve domein
  • je een propedeuse hebt behaald
  • jij jezelf definieert als maker, zodat ook anderen van jouw discipline kunnen leren

Selectie op basis van:

  • Een korte motivatiebrief
  • Inzicht in portfolio

Rooster

  • Aantal contacturen per week: 12
  • Aantal uren zelfstudie per week: 24

Opbouw

De minor bestaat uit verschillende fases waarin zelfstandig werken, begeleiding en feedback elkaar afwisselen. Je werkt vanuit je eigen ambitie toe naar een concreet eindresultaat: een product, dienst of interventie, gerealiseerd samen met andere studenten en/of een externe partij. Grofweg ziet de opbouw van de minor als volgt uit:

  • Introductie (kennismaken en orienteren)
    We starten met kennismaken: met elkaar, elkaars werkwijzen én met jouw persoonlijke ambities. Wat wil je maken? Waar wil je in groeien? Je krijgt ruimte om je onderzoeksvraag te formuleren en je koers te bepalen.

  • Start je eigen onderzoek + ga mee op expeditie

    Je gaat op zoek naar inspiratie buiten je eigen bubbel. We bezoeken werkplaatsen, podia, musea, de Dutch Design Week en makers uit de praktijk. Zo ontdek je wat makerschap vandaag de dag betekent, en hoe anderen dat vormgeven.

    We bepalen in deze fase ook de onderwerpkeuzes en maken een start met de methodieken en aanpak van het (maak)onderzoek.

  • Feedback en coaching
    Tijdens je proces ontvang je op verschillende momenten feedback volgens methodieken als DasArts en Critical Response. Bovendien krijg je persoonlijke coaching op jouw onderzoek en de keuzes die je maakt in het ontwerp- en maakproces. 

  • Uitwerking en realisatie
    Je werkt je concept uit en realiseert het eindproduct. Je blijft hierbij sparren met docenten, peers en eventueel externe partners. Na de kerstvakantie werk je toe naar de presentatie van je project tijdens een afsluitende expositie.

Toetsing

Binnen deze minor is er op een aantal momenten een formatieve beoordeling. Aan het einde van de module geef je een presentatie over jouw project. Je werkt in disciplinaire teams toe naar een publiekelijk eindproduct, dienst, strategie, boodschap, onderzoek, of narratief. Hierin laat je zien welke invloed het maakproces van een ander heeft gehad, bijvoorbeeld door gebruik te maken van verschillende (media)vormen.

  • documentatie van onderzoek (vooral visueel)
  • Afsluitende publieke presentatie
  • Afrondend gesprek in groepjes van 5 studenten met 2 docenten over de zelfreflecties, documentatie en presentatie

Onderwerpen voor zelfreflectie: 

  • Resultaat: doet het project wat je/jullie wilden dat het moest doen
  • Inhoud: relatie vorm-narratie-doel(groep), inhoudelijkheid/gelaagdheid
  • Research: is onderzoek en werkwijze adequaat overgebracht en communiceert het hoe onderzoekend ontworpen is?
  • Regie: hoe is regie over eigen proces en positionering in project genomen
  • Samenwerking: hoe is verlopen en wat bracht het
  • Kritische reflectie: hoe is samenspraak ingezet in proces en welke inzichten over eigen groei bracht dat?
  • Communicatie: presentatie project en betrekken publiek en externen

Aanvullende informatie