Kies op maat

Inloggen Menu

Kunst van het Verbinden (nieuw)

Leer hoe kunst kan verbinden en hoe jij samen met communities creatieve projecten maakt die écht impact hebben. Je werkt in echte communities, onderzoekt nieuwe manieren van samenwerken en maakt een artistieke interventie die iets toevoegt aan de wereld om je heen

--------------------------------------------------------------

De wereld verandert snel en zit vol uitdagingen: prestatiedruk, polarisatie, klimaatstress, onzekerheid. Maar er zijn óók plekken (communities) waar mensen anders met elkaar omgaan: met aandacht, zorg en creativiteit.

In Kunst van het Verbinden duik je in die communities. Je leert hoe kunst kan helpen om mensen samen te brengen, hoe jij betekenisvolle projecten opzet en hoe je jezelf én anderen ondersteunt. Je werkt in echte contexten, met echte mensen, en ontwikkelt een eigen artistieke interventie die verschil maakt.

Perfect voor mensen die verder willen kijken dan hun eigen bubbel en willen bijdragen aan een wereld met meer verbinding.

In het kort:
  • Leer hoe je met kunst écht iets kan betekenen: voor jezelf, anderen en de wereld om je heen.
  • Ga op pad naar communities buiten HKU en ontdek hoe mensen daar bouwen aan inclusie, zorg en duurzaamheid.
  • Werk aan een eigen creatief project dat impact maakt op een plek die jij kiest.
  • Laat je inspireren door denkers zoals bell hooks en Joan Tronto waardoor je leert hoe je anders kunt kijken, maken en samenwerken.
  • Start als groep, groei uit tot een hechte community en sluit af met een workshop waarin jullie laten zien wat zorgzaamheid en creatief makerschap kan doen.
Waarom deze minor?

Deze interdisciplinaire minor laat je kennis maken met nieuwe vormen van zorgen voor jezelf, elkaar en de wereld. We staan stil bij de vraag op welke manier zorgzaamheid en verbinding een plek kunnen krijgen in jouw eigen praktijk en hoe artistiek onderzoek helpt om die vormen tastbaar te maken.

Leerdoelen

In deze minor leer je van bestaande communitie zorgzaamheid en verbinding al centraal zetten. Door met en ín deze communities te werken ontdek je alternatieve manieren van maken en samenwerken en zorgen - voor jezelf, de ander en de wereld. Tegelijkertijd is het ook een wisselwerking. Wat breng jij als mens/maker aan eigen talent, inzicht en werkwijzen mee?

We werken met communiteis en organisaties rondom drie thema's:
Kunst & Zorg - Inclusie & Diversiteit - Duurzaamheid en Ecologie.

De minor is artistiek, onderzoekend en kunsteducatief van opzet. Je verkent participatief en artistiek onderzoek, leert omgaan met onzekerheid en oefent in samenwerken met groepen. Denkers als bell hooks en Joan Tronto bieden je theoretische kaders; methodes zoals authentieke kunsteducatie en Deep Democracy helpen je om zorgzaam en verbindend te werken.

De minor bestaat uit drie fases:
  • Samen een caring community worden
  • Meedraaien in een caring community (buiten HKU)
  • Je kennis doorgeven (artistiek en praktisch)

Ingangseisen

Is deze minor iets voor jou?

Deze minor is voor jou als je iets hebt met kunst, mensen en de wereld om je heen. Je bent welkom vanuit elke kunstopleiding, maar óók als je nieuwsgierig bent naar kunsteducatie, community-projecten of maatschappelijke thema’s.

Kom je niet van een kunstacademie, maar hou je van maken, samenwerken of wil je ontdekken hoe kunst een rol kan spelen binnen bijvoorbeeld de zorg? Sluit gerust aan: jouw blik is juist waardevol.

Ingangseisen

Deze minor kun je volgen als je:

  • een bachelor volgt
  • een propedeuse hebt behaald

Tijdens de selectie beoordelen wij of de minor bij je past.

Literatuur

Biesta, Gert J.J. Het prachtige risico van onderwijs. Phronese, 2020.
Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Routledge.
The Care Collective. (2020). The Care Manifesto: The Politics of Interdependence. Verso.
Haraway, D. J. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.
hooks, b. (1994). Teaching : Education as the practice of freedom. Routledge.
Kittay, E. F. (1999). Love’s labor: Essays on women, equality, and dependency. Routledge.
Maria Puig de la Bellacasa (2011), Matters of Care: Speculative Ethics in More Than Human Worlds,
University of Minnesota Press.
Noddings, N. (1984). Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. University of California
Press.
Rancière, Jacques. De onwetende meester: vijf lessen over intellectuele emancipatie. Vertaald door Jan
Masschelein, Acco, 2007.
Meirieu, Philippe – Pedagogiek, de plicht om weerstand te bieden,Phronsese, 2019

Rooster

  • Periode: september 2026 - februari 2027
  • Voertaal: Nederlands
  • Contacturen: 10 tot 15 uur per week
  • Aanwezigheid: maandag, dinsdag en donderdag (o.v.b)
  • Locatie: deels bij Wijkcultuurcentrum Het Wilde Westen in Utrecht. Een plek waar je direct de wijk in gaat en met bewoners samenwerkt.

Het Wilde Westen
Een deel van het onderwijs vindt plaats bij Wijkcultuurcentrum Het Wilde Westen in de Ceroelfabriek (in wijk Lombok in Utrecht). Een plek waar kunst en buurt elkaar al ontmoeten en waar je direct kunt meedoen met bestaande initiatieven.

Toetsing

Wat levert de minor jou op?
  • Je ontdekt hoe kunst impact kan maken buiten het atelier of lokaal.
  • Je leert werken met communities en diverse groepen mensen.
  • Je ontwikkelt skills in participatief en artistiek onderzoek.
  • Je wordt sterker in samenwerken, luisteren, vragen stellen, reflecteren en begeleiden.
  • Je maakt een echt project dat je aan je portfolio kunt toevoegen.
  • Je ontwikkelt je eigen manier van zorgzaam, creatief en sociaal makerschap.
Eindproducten

Iedere student werkt aan:

  • Een artistieke registratie van het hele proces (bijv. video, podcast, logboek, tekst, installatie).

Als groep werk je aan:

  • Een artistieke interventie met en voor de community waar je hebt gewerkt.
  • Een gezamenlijke workshop waarin jullie de opgedane kennis doorgeven via maken.

Aanvullende informatie