Kies op maat

Inloggen Menu

Interactive Narrative Design for Creative Industries

Subtitle

Become the storyteller of the future

 

About the course

Storytellers who can tell interactive narratives are needed not just in the game industry, but also in journalism, museums and the world of advertising. This minor teaches you to work with the tools needed by the storyteller of the future. In two related projects (self-expression and present yourself), you combine theory and practice, and learn to identify the opportunities for putting interactive projects on the market.

 

Voor wie is deze minor geschikt?

De minor is geschikt voor studenten van diverse creatieve en technische opleidingen zoals Game Design, Game Development, Game Art, Interaction Design, Muziek en Technologie, CMD (Communication en Multimedia Design), Grafische Vormgeving, Illustratie, IMT (Image and Media Technology), Animatie, AVM (Audiovisual Media), Kunst en Economie, (Industrieel) Productontwerp, Urban Design, ICT (Informatie- en Communicatietechnologie), Theater en Beeldende Kunst.

 

Opzet van de minor

In deze minor doe je twee met elkaar samenhangende projecten.

Project 1 Zelfexpressie

Je werkt in duo’s en leert hoe je eenvoudig een persoonlijk interactief verhaal kunt vertellen.

Als uitgangspunt hiervoor nemen we het boek ‘De 36 Dramatische Situaties’. Ieder duo kiest een dramatische situatie als basis voor een nieuw interactief ontwerp. De studenten beginnen aan het project vanuit hun eigen expertise, bijvoorbeeld programmeren, film maken, acteren, gamedesign et cetera. Vanuit hun eigen expertise maken zij de nieuwe vaardigheden en inzichten onderdeel van hun eigen werkproces en breiden zo hun kennis en kunde als ontwerper uit. De resultaten kunnen heel verschillend zijn. Hierbij kun je denken  aan digitale games, tot installaties, escaperooms, interactieve films en role playing games, et cetera.

 

In de zogenoemde ‘interactive narrative labs’ in het eerste blok krijg je les en projectbegeleiding van docenten uit verschillende disciplines en professionals uit de creatieve industrie. Ieder lab duurt twee weken en loopt parallel aan het project. In ieder lab wordt een specifiek onderdeel van ontwerpproces van interactive narrative design behandeld.

 

  1. Lab 1: Ideation and Concepting
  2. Lab 2: Writing for Interaction
  3. Lab 3: User Testing and Prototyping
  4. Lab 4: Tech Workshops

 

De eerste drie labs worden gegeven door de vaste kerndocenten. Het laatste lab bestaat uit een aantal kleinere workshops die worden gegeven door gastdocenten. Daarbij ligt de focus op specifieke vaardigheden zoals programmeren, video editing, ensceneren et cetera. Daarnaast is er vrije ruimte om workshops te organiseren naar aanleiding van vragen van studenten.

 

Project 2: Presenteer jezelf

Dit project gaat over jouw plaats als interactive narrative designer in de creatieve industrie en de samenleving. Wat is jouw rol en wat zijn jouw mogelijkheden in dit vakgebied. Je moet niet alleen een goed designer zijn maar ook leren je eigen kansen te creëren om werkzaam te zijn als interactive narrative designer. In dit project onderzoek je wat de waarde van interactive narrative designers is voor de maatschappij en waar je terecht kunt. Je leert je unieke vaardigheden en projectideeën te verkopen. Je werkt in een team om een veelbelovend interactive narrative concept te ontwerpen voor een specifieke doelgroep of een bepaald publiek. Naast het concept zorgt je team voor een werkend prototype.

Interactive narratives kunnen op allerlei manieren worden ingezet. In de kunsten om een artistieke ervaring te ontwerpen, in musea om de geschiedenis tot leven te brengen, als middel om een product in de markt te zetten, of in de journalistiek om  topics te delen of door politici voor hun campagne. Het is aan jou en je team om te besluiten welk idee je wilt pitchen zolang het aansluit bij een vraag vanuit de maatschappij (sociaal. economisch, politiek, artistiek).  Als je geen interessante vraag of kans mogelijkheid kunt bedenken, kunnen wij een voorstel doen.

 

Leerdoelen

What do you learn?

Based on your own expertise, you learn which opportunities are offered to you by interactive narrative design. You learn the basic skills of interactive narrative design in the areas of design, writing interactive narratives, forming and testing ideas, technology and communication.

 

You do two projects. Project 1 (in pairs), which takes ’36 dramatic situations’ as its starting point and where you create an interactive presentation based on a personal narrative.

In project 2, you work in a team and develop a promising interactive concept (including a working prototype), which you pitch to the target group of your project.

The minor is rounded off by a personal presentation, in which you reflect on your own development as an interactive narrative designer, using examples from your project. It is a ten-minute presentation for a committee of lecturers.

Ingangseisen

Entry requirements

Interest in and experience with applied creative work using the medium of interactive narration, knowledge of multimedia, game design and filmmaking, or experience as a dramatist.

Students are selected on the basis of a CV, a study progress review and a cover letter of 1 A4. If necessary, the course leader will hold a matching interview.

There is a continual selection process up to the application deadline.

Literatuur

To be determined

Rooster

Types of lesson

In the ‘interactive narrative labs’ in the first block, you have lessons and project coaching from lecturers from various disciplines and professionals from the creative industry. Each lab takes two weeks and runs in parallel to the project. A specific part of the interactive narrative design process is dealt with in each lab.

  1. Lab 1: Ideation and Concepting
  2. Lab 2: Writing for Interaction
  3. Lab 3: User Testing and Prototyping
  4. Lab 4: Tech Workshops

 

In the second block, you work in a team on developing a promising interactive narrative, including a working prototype that you pitch to the client or target group.

Toetsing

Assessment

Alphanumeric, with formative mid-term and summative end-term grading.Halfway through the process all projects are presented in a small exhibition. A committee of teachers and professionals provides feedback. The students also provide feedback on each other's projects.At the end, the teams pitch their project to a relevant target group (an investor, a subsidy provider in the arts, a museum management, etc). The students must convince them of the quality of their team and the viability of their concept.There is also a discussion with each team in which the members critically reflect on their project (the results, the communication, the process, etc.).At the end of the minor, each student gives an individual 10 minute presentation in front of a committee consisting of lecturers. This examines the development that the student has gone through as an interactive narrative designer. In the presentation, the student reflects on his development as an interactive narrative designer on the basis of examples from the projects. Assessment criteriaThe student has mastered the basic skills of interactive narrative design in the field of design, writing interactive stories, ideation and testing, technology and communication.