Merkenmanagement
Wat onderscheidt een merk van een product? En hoe bouw je een sterk, betekenisvol merk? Hoe zorg je dat je merk een langdurig succes wordt?
Merkenmanagement combineert marketing met inzichten uit de psychologie. Je leert hoe merken in de markt gezet worden, welke rol de principes van de consumentenpsychologie daarbij spelen en kijkt naar actuele trends in het werkveld.
Verschillende elementen komen aan bod, zoals: merkpositionering, merkonderzoek, merkinstrumenten, merkportfolio, merkstromingen, beïnvloedingsbouwstenen, value proposition canvas, motivatieproces, archetypes.
Middels je eigen workshop licht je de theorie toe. Je past de theorie toe en leert de “taal van de brand manager” te spreken. Je krijgt inzicht in de werking van merken en de manier waarop een Brand Manager daarop kan inspelen.
Je past in een bijpassend project de vaardigheden toe die komen kijken bij het ontwikkelen en lanceren van een merk. Colleges worden waar mogelijk aangevuld met fieldtrips, bedrijfsbezoeken en gastsprekers.
Leerdoelen
- Practical skills van de brand manager: bedenken van een merkconcept, onderzoeken van de marktpotentie van een merk, inzetten van merkinstrumenten, lanceren en monitoren van een merk.
- Inzicht in strategische aspecten van merken-management.
- Begrijpen en toepassen van conceptuele modellen op het gebied van merkenmanagement, rejuvenation en positionering.
- Inzicht in de principes uit het kennisgebied consumentenpsychologie die kunnen helpen het menselijk gedrag te observeren, duiden en beïnvloeden.
Ingangseisen
Derde- en vierdejaars studenten van alle opleidingen.
Toelatingseisen: minimaal propedeuse, minimaal 30 EC uit de hoofdfase en verder staat de toelating tot de minor ter beoordeling van de examencommissie van de opleiding.
Literatuur
Literatuur voor deze minor bestaat uit:
- Mosmans, A.P. en Thiel, P.N.P.M. van (2022). BRANDING. Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff
- Valkeneers, G. (2020). Consumenten psychologie. Leuven/ Den Haag, Acco uitgeverij
- Verbeke, W. en Qayoumi, L. (2017). Doeltreffend beïnvloeden. Baarn, Nederland: S2 uitgevers.
Aanbevolen literatuur:
- Hoften, R. van. (2011). Reclamepsychologie. Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff
Toetsing
Onderdeel: Branding:
Individueel:
- Individueel portfolio merkenmanagement 100%
Groep:
- Onderzoek en rapportage ontwikkeling van een nieuw merk 35%, cijfer
- Groepspresentatie / verdediging / lanceringsconcept voor peer-group 65%, cijfer
- Presentatie van de modellen en actuele thema’s, V/O
Onderdeel: Psychologie van het merk:
Portfolio (individueel 50% van het cijfer + groep 50% van het cijfer).