Kies op maat

Inloggen Menu

Van verhalen groei je

Wil jij een écht goede leerkracht worden en de basis leren van goed meesterschap? 

Wil jij leren hoe je de leerlingen kunt laten genieten van de mooie wereld van verhalen, boeken en lezen? Ben je benieuwd naar het geheim van die ene leraar waarbij de hele klas aan zijn lippen hing? 

 

Schrijf je dan in voor deze minor. 

 

Je leert de basis van goed vertellen: hoe je, vanuit je hart, een goed verhaal vertelt en hiermee verbinding, veiligheid en verandering creëert in je klas. Hiermee stimuleer je beleving en verbeelding, zodat kinderen uit de verhalen kunnen halen wat voor hen belangrijk is. Dit alles leidt tot plezier, taalontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en meer begrip en kennis van de wereld.  

Je oefent met lichaamshouding en stemgebruik, waardoor je meer bewust en zekerder voor een groep staat.  

 

Daarnaast leer je alles over leesbevordering en hoe je beleidsmatig een positief leesklimaat creëert, waarin de nadruk op leesplezier ligt. Je leert hoe je kinderen enthousiast krijgt voor (nieuwe) boeken, zodat ze hun eigen leesvoorkeur kunnen ontdekken en groeien als lezer. Je werkt aan je eigen literaire competentie en je breidt je repertoire aan gelezen kinderboeken uit. 

Je leert tal van werkvormen om te werken met boeken die je ook in de stage toepast. Na afloop krijg je het certificaat leescoördinator van Stichting Lezen. 

Leerdoelen

Je ontwikkelt jezelf tot gecertificeerd leescoördinator door een leesplan te schrijven voor de stageschool. 

Je ontwikkelt jezelf tot verteller die verbeelding stimuleert en in contact met de kinderen een rijke leeromgeving creëert en de waarde kent van verhalen voor persoonlijke ontwikkeling. Je kunt een vertelplan schrijven voor je stageschool.  

  • Competent in formuleren van lees- en vertelbeleid op school. 
  • Kennis van soorten verhalen en recente kinder- en jeugdliteratuur. 
  • Vaardigheid in het vertellen van verhalen. 

Vaardigheden in toepassing van verhalen als pedagogisch instrument, in taalontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en zaakvakken. 

Ingangseisen

Vertellen, lezen, verhalen, boeken, leesbevordering, open boek, jeugdliteratuur, leesplezier, verbinden, taal, Nederlands, leesmotivatie, zaakvakken, pedagogiek, persoonlijke ontwikkeling, leescoördinator, boeien, stevig voor de klas, literatuureducatie 

Literatuur

Mooren, P., e.a. (2012). Verborgen talenten. Bussum: Coutinho. 

 

Stichting Lezen (2020) Minor Open Boek pabo, Amsterdam: Stichting Lezen. 

 

Walta, J., (2020). Open Boek. Handboek Leesbevordering. Eindhoven: De Boekenberg.  

 

Harst, H. van der  e.a (2007) Verhalen verbinden, ruimte voor vertellen op school. CPS 

 

Rodari, G. (2018) Grammatica van de fantasie, introductie in de kunst van verhalen verzinnen. De vrije uitgevers. 

 

Woerkom, H. (2013) Een schatkist vol vertelgeheimen, Rotterdam: FortMedia. 

 

Groos, Paul.(2022) Verhalen voor de klas. Van Gorcum 

 

Eidhof, B. E.a.(2021) Wereldgericht onderwijzen, Biesta in de praktijk. Stichting NIVOZ 

 

Barel, A. (2020) Storytelling en de wereld. Hoe het vertellen van verhalen kan bijdragen aan persoonlijke groei en sociale impact. Zeewolde: Abc uitgeverij. 

 

Websites: 

http://www.lezen.nl 

http://www.stichtingvertellen.nl 

http://www.beleven.org 

Rooster

80 tot 100 uur (iedere donderdag van 11.30 tot 15.30) 

Toetsing

  • Aanwezigheid minimaal 80% (vervangende opdrachten bij gemiste colleges) (V/O, kwal). 
  • Eindvertelling: je vertelt een verhaal om je ontwikkeling als verteller te laten zien (V/O, kwal). 
  • Vertelplan voor je basisschool: volgens leeruitkomst ‘vertellen’ in een vorm naar keuze (cijfer, 50%). 

Aanvullende informatie

Herkansings-mogelijkheden 

Voor elke deelopdracht zijn er twee mogelijkheden tot inleveren.